سارتر فیلسوف فرانسوی نماینده یک دسته از اکسیستانسیالیستها
تعلیم و تربیت و اگسیستانسیالیزم
به نظر سارتر آنچه در میان آگسیستانسیالیستها مشترک می باشد اعتقاد به تقدم وجود بر ماهیت است. از نظر آگسیستانسیالیستها عامل ذهنی یا درونی Subjectivity یا عامل انسانی نقطه شروع را تشکیل میدهد.
سهشنبه، 31 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
منظور از اگسیستانسیالیزم عقیده ای است که زندگی انسان را ممکن می سازد در و علاوه بر این اعلام می کند که در هر حقیقت و در هرعمل یک زمینه یا اساس انسانی و یک جنبۀ ذهنی یا عامل درونی انسانی وجود دارد. شاید منظور سارتر این است که فلسفه آگسیستانسیالیزم آنچه را که در واقع درخور شأن انسان می باشد و زندگی انسان را از حیات دیگر موجودات جدا می کند بیان می نماید. در قسمت دوم تعریف بالا اینطور بنظر می رسد که سارتر میخواهد نقش انسان را در بوجود آوردن حقیقت و انجام کارها مهم و اساسی تلقی نماید. سارتر در صفحه ۱۳ این کتاب السیستانسیالیستها را به دو دسته تقسیم می کند:
دسته اول اگسیستانسیالیستهای مسیحی که به وجود خدا اعتقاد دارند. یاسپرس و گاریل مارسل جرء این دسته محسوب میشود. دسته دوم آنهایی که منکر خدا هستند. هیدگر و اکسیستانسیالیستهای فرانسوی که سارتر نیز با آنها همعقیده است جزء دسته دوم می باشند.
به نظر سارتر آنچه در میان آگسیستانسیالیستها مشترک می باشد اعتقاد به تقدم وجود بر ماهیت است. از نظر آگسیستانسیالیستها عامل ذهنی یا درونی Subjectivity یا عامل انسانی نقطه شروع را تشکیل میدهد. سارتر برای اینکه منظور خود را از تقدم وجود بر ماهیت روشن سازد وضع انسان را با اشیاء مقایسه می کند. به نظر او در تهیه اشیاء، سازنده ابتدا مفهوم شیء مورد نظر را در ذهن مجسم می کند و سپس به تهیه آن اقدام می نماید. در اینجا سارتر میان انسان و اشیاء فرق می گذارد. در مورد تهیه یک کتاب یاساختن یک آلت قطع کاغذهمانطور که گفته شد ابتدا سازنده مفهوم کتاب را پیش خود مشخص می کند و بعد آن را بوجود می آورد. درباره انسان، سارتر عکس این جریان را صادق می داند. به نظر او انسان ابتدا وجود دارد و بعد به ساختن مفهوم یا ماهیت خود مبادرت می کند. سارتر عقیده طرفداران مذهب مسیح را مبنی براینکه خدا ابتدا مفهوم یا ماهیت انسان را در ذهن خود مجسم نمود و بعد او را خلق کرد نمی پذیرد. به نظر سارتر اگر این عقیده مورد قبول قرار گیرد انسان و اشیاء در یک سطح قرار می گیرند. در این زمینه عقیده طرفداران مذهب مسیح با عقیده فیلسوفانی مثل دکارت و لایب نیتز تفاوت ندارد. این دو فیلسوف نیز خدارا خالق انسان می دانند. به نظر سارتراعتقاد به خدا مستلزم این است که ماهیت انسان مقدم بر وجود او باشد و ارزشهایی را که انسان باید خود بوجود آورد و متحقق سازد از پیش بوسیله خدا آفریده شده باشند. تقدم وجود بر ماهیت در مورد انسان یعنی اینکه انسان وجود دارد، تجلی می کند، روی صحنه ظاهر می گردد و بعدا به تعریف خود اقدام می کند. اگر انسان آنطور که اکسیستانسیالیست او را درک می کند غیر قابل تعریف می باشد به علت این است که او در ابتدا هیچ یا عدم می باشد، فقط بعدة چیزی خواهد شد و خود آنچه را که خواهد بود می سازد. در صفحه ۱۶ همین کتاب نظر بعضی از فلاسفه قرن ۱۸ را که اعتقاد به خدا را ترک کردند مورد بحث قرار میدهد. سارتر می گوید: این دسته که از جمله آنها دیدرو و ولتر می باشند خود به وجود خدا اعتقاد نداشتند اما انگار خدا را وسیله تقدم وجود بر ماهیت قرار ندادند. آنها نیز برای انسان ماهیتی کلی که مفهوم او را تشکیل می دهد در نظر گرفتند و معتقد بودند که هر انسانی نمونه یا مصداقی ازین مفهوم کلی می باشد. کانت نیز به وجود مفهومی کلی قائل بود و ازین رو اعتقاد داشت که انسان وحشی، انسان طبیعی و انسان بورژوا همه تحت یک تعریف قرار می گیرند و صفات اساسی آنها یکسان می باشد.
اینطور بنظر میرسد سارتر میان اعتقاد بع خدا و تقدم ماهیت بر وجود ملازمه ای قائل است. در واقع چنین ملازمه ای وجود ندارد. همانطور که خود او بیان میدارد دیدرو و ولتر اعتقاد به خدا نداشتند و ضمنا ماهیت انسان را بر وجود او مقدم فرض می نمودند. از طرف دیگر همه اکسیستانسیالیستها، چنانچه در پیش گفته شد، منکر وجود خدا نیستند. کیر کگارد، یاسپرس و مارسل خداپرست هستند و در عین حال چنانچه خود سارتر در صفحه ۱۳ نقل می کند معتقد به تقدم وجود بر ماهیت می باشند. استدلال سارتر درباره تقدم وجود بر ماهیت و ملازمه آن با انکار وجود خدا نیز مستلزم دور است.
در صفحه ۱۰ این کتاب ضمن بیان نظر آگسیستانسیالیستهای منکر خدا چنین می گوید: بر طبق این نظر اگر خدا موجود نباشد حداقل موجودی که در وی وجودمقدم برماهیت است متحقق می باشد، موجودی که وجود دارد پیش از آنکه بتواند بوسیله مفهومی تعریف شود و این موجود انسان است یا همانطور که هیدگر می گوید واقعیت انسانی می باشد.
تقدم وجود بر ماهیت در مورد انسان یعنی اینکه انسان وجود دارد، تجلی می کند، روی صحنه ظاهر می گردد و بعدا به تعریف خود اقدام می کند. اگر انسان آنطور که اکسیستانسیالیست او را درک می کند غیر قابل تعریف می باشد به علت این است که او در ابتدا هیچ یا عدم می باشد، فقط بعدة چیزی خواهد شد و خود آنچه را که خواهد بود می سازد. بنابراین طبیعت یا ماهیت انسان وجود ندارد، زیرا خدایی نیست که این ماهیت را درک کند یا تصور نماید. انسان نه تنها ماهیت خود را درک می کند بلکه آنچه را که درباره ماهیت خود می خواهد متحقق می سازد. در این قسمت چنانکه ملاحظه می شود سارتر به این دلیل که خدایی وجود ندارد تا ماهیت انسان را تصور کنند وجود را بر ماهیت مقدم میدارد و از طرف دیگر تقدم وجود را در انسان دلیل بر نبودن خدا تلقی می کند.
منبع: اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، علی شریعتمداری، چاپ پنجاه و سوم، مؤسسه انتشارات امیرکبیر، تهران 1391
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
احساس مسؤولیت
چهارشنبه، 1 خرداد 1398
تعلیم و تشکیل ذهن
سهشنبه، 10 ارديبهشت 1398
تعریف تعلیم و تربیت
سهشنبه، 10 ارديبهشت 1398
بنای یک فلسفه تعلیم و تربیت
سهشنبه، 10 ارديبهشت 1398
موجبات رشد فردی و رفاه جمعی
سهشنبه، 10 ارديبهشت 1398
آزادی در تجربه تربیت و تعلیم
جمعه، 6 ارديبهشت 1398
ادامه یا پیوستگی تعلیم و تربیت
جمعه، 6 ارديبهشت 1398
نظریه اساسی درباره تجربه تربیتی
جمعه، 6 ارديبهشت 1398
اصول تعلیم و تربیت از نظر دیوئی
جمعه، 6 ارديبهشت 1398
تعلیم و تربیت و تحولات فرهنگی
پنجشنبه، 5 ارديبهشت 1398
تازه های مقالات
معرفی کوتاه بانوان قرآن نویس
تحلیل شبهه هدر رفتن خون شهدا و پاسخ به آن
پنج گوهر درخشان میراث فاطمی
لیفت سینه: جراحی جوانسازی و رفع افتادگی سینهها برای ظاهری جذاب
ترفند افزایش سرعت اینترنت تا 100 برابر
رزرو هتل پارس شیراز برای سفر خانوادگی
هتل بینالمللی کیش یا پارمیدا مشهد: مقایسه اقامت در دونقطه متفاوت
قیمت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین
چطور بلیط های چارتر لحظه آخری را با بهترین قیمت پیدا کنیم؟
گیتار بیس یا گیتار الکتریک؛ یادگیری کدامیک آسانتر است؟
بیشترین بازدید هفته
چهار زن برگزیده عالم
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
داستان انار خواستن حضرت زهرا(س) از امام علی(ع)
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
مهم ترین خواص هویج سیاه
موارد بیشتر برای شما
معرفی کوتاه بانوان قرآن نویس
بیانات رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهلبیت علیهمالسلام
تحلیل شبهه هدر رفتن خون شهدا و پاسخ به آن
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستادهام
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
رهبر انقلاب: مهمترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
سرود جمعی با اجرای نوشهور در حسینیه امام خمینی(ره)
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب