یک عادت تازه مثل بهار

همه ی ما در زندگی مان عادت هایی داریم که می توانند خوب یا بد باشند. متن زیر راهکارها و پیشنهادهایی را برای کنار گذاشتن عادت های بد به شما نوجوانان عزیز ارائه کرده است.
جمعه، 10 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
یک عادت تازه مثل بهار
دوباره بهار شده و آمدن بهار اتفاق خوبی است؛ حتی اگر هر سال تکرار شود، انگار که یک عادت خوب طبیعت است. وقتی دنیا دراوج ناامیدی است، زمین دوباره گرم و زنده می شود و همه چیز آماده ی یک شروع تازه... .

هر سال بهار که می شود علاوه بر طبیعت، ما آدم ها هم تصمیم می گیریم توی سال جدید، کلی تغییر کنیم و امسال مان بهتر از سال قبل باشد؛ اما خیلی وقت ها موفق نمی شویم و بعد از مدتی که از شروع سال جدید گذشت حتی قول هایی را هم که به خودمان داده بودیم یادمان می رود!

همه ی ما در زندگی روزمره ی مان عادت هایی داریم. «عادت ها» رفتارهایی هستند که ما برای انجام دادن شان نیاز به فکرکردن مدام نداریم و می توانیم بدون این که زیاد به انجام شان فکر کنیم، آن ها را سریع انجام بدهیم؛ عادت هایی که می توانند خوب یا حتی بد باشند. عادت می تواند از مسواک زدن هر شب قبل از خواب تا مطالعه ی حداقل یک صفحه کتاب در هر روز باشد. تا وقتی عادت های ما خوب اند و روی زندگی مان تأثیر مثبت دارند، مشکلی نیست، همه چیز از جایی شروع می شود که ما به انجام دادن یا ندادن کارهایی عادت کرده ایم که به زندگی ما آسیب می زنند. 

اصولاً کسی دوست ندارد عادت هایش را کنار بگذارد؛ چون زحمت ترک یک عادت نادرست و جایگزین کردن یک عادت خوب، خیلی زیاد است.

شاید بپرسید: اصلاً این کار شدنی است؟ بله، شدنی است! توی این دنیا هیچ کاری نشد ندارد، تغییر رفتار هم یکی از آن هاست، حتی اگر ما سال ها به انجام کاری عادت کرده باشیم، می توانیم آن را عوض کنیم. شاید سخت باشد، ولی شدنی است.

خیلی از رفتارهای ما طی ماه ها یا سال ها کم کم و ناآگاهانه شکل گرفته اند؛ ولی می شود کم کم و آگاهانه تغییرشان داد. وقتی یک عادت رفتاری نامطلوب مان را تغییر می دهیم، روی کلّ زندگی ما تأثیر دارد و موجب بهترشدن زندگی مان می شود. فقط کافی است که بخواهیم.

اول از همه باید یک جا بنشینیم (یا حتی همان طور که داریم قدم می زنیم یا روی تخت مان دراز کشیده ایم) به تمام رفتارهای مان و کارهایی که انجام می دهیم یا نمی دهیم فکر کنیم، آن ها را روی یک کاغذ یادداشت کنیم و ببینیم انجام دادن آن ها نتایج خوبی برای مان به همراه دارد یا انجام ندادن شان؟ چرا؟

حالا که عادت های نادرست مان را مشخص کردیم، می توانیم برویم سراغ تغییردادن شان:

اول از همه وقتی تصمیم گرفتید یک عادت بد را تغییر بدهید، جدّی و مصمم باشید. فقط وقتی ممکن است به نتیجه ی مطلوب برسید که روی خواسته ی تان پافشاری کنید و تا آخرش روی قول هایی که به خودتان می دهید بایستید.

وقتی در موقعیتی هستید که همان عادت بد به سراغ تان می آید، چند لحظه انجام آن را متوقف کرده، به انجام دادن یا ندادن آن کار فکر کنید، به عواقب یا تأثیری که روی شما می گذارد و... با این وقفه ی کوتاه شما به خودتان فرصت داده اید تا در این موقعیت  تصمیم درست تری بگیرید و رفتار بهتری داشته باشید.

برای جایگزین کردن رفتارهای نادرست قبلی، رفتارهای جدید و مناسبی را انتخاب کنید.

هربار که موفق می شوید به عادت قبل رفتار نکنید،  توی یک دفترچه برای خودتان حسی که نسبت به انجام ندادن آن رفتار و انجام رفتار جدید دارید، یادداشت کنید.  

رفتار جدید را آن قدر تمرین کنید تا آهسته آهسته وارد برنامه ی عادی زندگی تان بشود.

به خودتان فرصت بدهید، انتظار نداشته باشید به سرعت تغییر کنید، برای موفقیت در هر کاری باید صبور باشید و قدم به قدم و پله به پله جلو بروید.

می توانید به پدر یا مادر یا دوست نزدیک تان هم از تصمیم  مهمی که برای تغییر رفتارتان گرفته اید بگویید؛ این طوری می توانید از کمک ها و تشویق های آن ها هم بهره مند بشوید.

ناامید نشوید و هر چندبار که برای تغییر عادت  قبلی تان با شکست مواجه شدید، دوباره از اول تلاش کنید،  مطمئن باشید به نتیجه می رسید و آن وقت حسابی از رفتار جدیدتان لذت می برید.

این هم چند تا پیشنهاد برای عادت های جدیدی که می توانیم توی برنامه های سال جدیدمان بگنجانیم:

 
هر روز حداقل یک صفحه کتاب بخوانیم.
 
ورزش کنیم حتی شده نیم ساعت در روز.
 
یک کار تازه یاد بگیریم؛ مثلا یک زبان جدید یا یک کار فنی یا کار هنری!
 
سحرخیز باشیم.

دروغ نگوییم.

 
پشت سر کسی حرف نزنیم.
 
هنگام صحبت کردن با دیگران از الفاظ نادرست یا توهین آمیز استفاده نکنیم.
 
خوش اخلاق باشیم.
 
در مصرف انرژی(آب، برق و...) صرفه جویی کنیم.
 
خودخواه نباشیم.
 
در کارهای خانه، وظیفه ای را به عهده بگیریم.
 
خودمان را کنترل کنیم و زود عصبانی نشویم.
 
منظم باشیم.
 
و خیلی رفتارها و کارهای دیگر که می تواند به یک عادت خیلی خوب در زندگی ما تبدیل شود و به رشد و بهترشدن ما کمک کند... فقط کافی است یادمان نرود که بهار هر سال می آید تا به ما نشان دهد هیچ وقت برای یک شروع دوباره دیر نیست.

راستی سال نو مبارک!

نویسنده: راضیه اخوان قاسمی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط