ساده زیستی

در این مقاله سعی داریم به موضوع ساده زیستی و دوری از تعلقات دنیوی بپردازیم، همراه ما باشید.
يکشنبه، 2 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ساده زیستی
دوری از تجملات و تشریفات ظاهری دنیا، شیوه ی پیامبران و اولیاء الهی و بندگان خالص خداست. براستی قلبی که مملو از محبت دنیا و زرق و برق آن باشد چگونه میتواند جایگاه عشق الهی و حضرت حق باشد. دلی که به جاذبه های دنیوی و مظاهر مادی تعلق داشته باشد چگونه میتواند محل تابش انوار آسمانی و آیینه صفات کبریائی گردد. اساسا ساده زیستی و آزاد بودن از تعلقات مادی مهمترین راز موفقیت رهبران الهی و عمده ترین عامل نفوذ در قلب توده های عظیم مردم است.

مولای متقیان در یک کلام کوتاه و حکیمانه فرمود:

تخففوا تلحقوا[1]؛

سبکبار شوید تا (به کمال و مقصد حقیقی) برسید.

برای رهائی از جلوه های فریبنده مظاهر مادی هیچ راهی بهتر از زهد و ساده زیستی نیست. انسان ساده زیست بدون تعلق و تکلف مسیر کمال را با آزادگی تمام می پیماید و بدون مانع در آسمان معرفت و کمال به پرواز در میآید. وارستگان زاهد با صفای قناعت و ساده زیستی و با روحی سرشار از ایمان و معنویت به سیر و سلوک و زندگی آزادانه می پردازند ولی دلدادگان به دنیا و دون همتای غرق در ظلمت های غفلت، از مقام آنان خبر ندارند.

تن آدمی شریف است به جان آدمیت

نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

خور و خواب و خشم و شهوت شغب[2] است و جهل و ظلمت

حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت

رسد آدمی به جایی که بجز خدا نبیند

بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت
                                                                        
حضرت رضا (ع) در مورد ساده زیستی رسول خدا (ص) فرمود: روزی فرشته ای از طرف خداوند متعال به نزد پیامبر (ص) آمده و عرضه داشت: ای محمد (ص)! پروردگار عزیز و جلیل ترا سلام میرساند و میفرماید: اگر میخواهی (در مقابل این همه زحماتی که در راه دین ما متحمل شده ای، صحرای بطحاء را برایت طلا کنیم (و هر چقدر دوست داری برای آبادی دنیایت از آن بهره بگیر. و نیازهای مادی ات را رفع کن!) رسول خدا (ص) صورت مبارک به سوی آسمان بلند کرده و عرض کرد:

بار الها! دوست دارم روزی سیرم کنی ترا سپاس گویم و روز دیگر گرسنه و محتاج تو باشم تا به درگاهت استغاثه کرده و از تو نیازهایم را بخواهم.[3]


پی نوشت ها:
[1] نهج البلاغه، خطبه 21.
[2] مسند الامام الرضا( ع)، ج 1، ص 270.
[3] درماندگى، فتنه.

منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.