سکولاریسم سیاسی (قسمت سوم)
در امریکا اصلاحیههای بلین که طراحی شده بودند تا دولتها را از کمک مالی به مدرسههای فرقهای باز دارند، در چندین ایالت به تصویب رسید، اما تنها با اختلافی بسیار جزیی در کنگره رای نیاورد.
سهشنبه، 4 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
این مجموعه ایدهها درباره پیشرفت تاریخی و دولت سکولار همچنین به تولید مفاهیم قوی تری از ملی گرایی و بین الملل گرایی منجر شدند که آنها نیز در عوض به ظهور سکولاریسم سیاسی در قرن نوزدهم و بیستم کمک زیادی کردند. به طور قطعی، بزرگ ترین و تاثیرگذارترین ملی گرای قرن نوزدهم جوزپه مازینی بود. مازینی رهبر جنبش ایتالیای جوان و همچنین دیکتاتور موقت جمهوری رم در سال ۱۸۴۹، کاتولیسم سنتی را به نفع مذهب "بشریت جهانی" رها کرد. او علیرغم این که گناه اصلی و هبوط" را انکار کرد، معتقد بود که خدا انسان را به طور گریزناپذیری به سوی "تعالی بخشیدن افراد و برپایی پادشاهی خدا بر روی زمین هدایت می کند. اما به عقیده او این پادشاهی خدا، شامل نابودی مقام و قلمرو پاپ و همچنین جایگزین شدن آن با شورایی سکولار از ملت ها با مرکزیت رم خواهد بود. این شورا، ملت های معتبر جهان را نمایندگی می کند- یعنی؛ آنهایی که نشانه های غیرقابل انکار ملیت از جمله مرزهای طبیعی، زبان های متمایز و فرهنگ های متمایزی را دارا هستند. به طور مشابه، ارتقاء شبه-مذهبیه ملت و ملی گرایی در فرانسه قرن نوزدهم به خاطر ژول میشل و ارنست رنان رواج یافت.
مازینی که تا اندازه ای، نظرات اندیشمندان پیشین مانند "گیام باتسیتا ویکو" و "یوهان گاتفرید هردر" را منعکس می کرد، معتقد بود که ملت ها، حرفه یا ماموریت متمایزی دارند و این که هدف نهایی ملت ها، به طور کلی خدمت به بشریت و نظم بین المللی است. برای ما نقطه شروع، کشور است؛ هدف یا نهایت، بشریت متحد است. بنابراین دیدگاه های مازینی، بین الملل گرایی جمهوری خواهانه کانت را یادآوری و بین الملل گرایی لیبرالی ویلسون را پیش بینی می کرد. هر دو دیدگاه، مانند دیدگاه مازینی معتقد بودند که پیشرفت سیاست بین الملل به سوی صلحی گسترده تر، خواست و اراده پروردگار است. با وجود این، کانت و ویلسون هر دو با مازینی در این نکته هم عقیده بودند که ساز وکار اساسی که به موجب آن جامعه بین المللی صلح آمیز و عادلانه تاسیس می شود به توصیه ها و ترغیب های مذهبی برای صلح انجیلی اهمیتی نمی دهد. نمونه ای که در نوشته های اراسموس، گروسیوس و نویسندگان نظریه جنگ عادلانه در سراسر قرن نوزدهم رایج بود. چنین سازوکاری همچنین برای اعاده اقتدار پاپ یا تاسیس شورای مسیحی جهانی یا ایجاد برخی نهادهای مذهبی دیگر برای داوری منازعات بین مسیحیان، مانند آنچه گروسیوس و برخی اندیشمندان آرزوی آن را داشتند، اهمیتی قایل نیست. بلکه از دیدگاه آن، کلید اصلی برپایی جامعه بین المللی صلح آمیز و عادلانه تقریبا به طور انحصاری، سازوکار سیاسی کاملا سکولار، یعنی؛ گسترش جهانی حکومت جمهوری به همراه نتیجه فرعی آن، یعنی؛ حق تعیین سرنوشت ملی می باشد. این روند به طور مستحکم و پایداری در حال وقوع بود- همان گونه که کانت زمانی از ابراز آن خرسند بود- نه به این دلیل که سیاستمداران و مردم رفتارشان را با سخت گیری های دین مسیحیت هماهنگ می کردند، بلکه به این دلیل که "طبیعت، صلح ابدی را به واسطه ساز وکار واقعی تمایلات بشر تضمین می کند" در واقع، اهداف بین المللی سکولار از طریق ابزار سکولار به دست آمده بودند.
منبع: دین و نظریه روابط بین الملل، جک اسنایدر، ترجمه سیدعبدالعلی قوام، رحمت حاجی مینه، چاپ اول، نشر علم تهران ۱۳۹۳
مقالات مرتبط
سکولاریزاسیون جهانی
سکولاریسم سیاسی (قسمت دوم)
سکولاریسم سیاسی (قسمت اول)
سکولاریزاسیون روابط بین الملل
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
سکولاریسم سیاسی (قسمت اول)
سهشنبه، 4 تير 1398
سکولاریسم سیاسی (قسمت دوم)
سهشنبه، 4 تير 1398
اندیشه دینی و سکولاریزم
پنجشنبه، 15 اسفند 1387
پیدایی و پایایی سکولاریزم
پنجشنبه، 15 اسفند 1387
کندکاوی درمبانی نظری سکولاریسم
پنجشنبه، 2 آبان 1387
ريشه هاي انديشه هاي بي خدايي نوين
پنجشنبه، 2 آبان 1387
ام البنین علیهاالسلام؛ مادر مهتاب
چهارشنبه، 14 دی 1401
نگاهى به برخى از دلايل معتقدان به سكولاريسم
شنبه، 29 تير 1387
اسلام و سكولاريسم
چهارشنبه، 5 تير 1387
حذف دين از زندگى دنيوى بشر(قسمت دوم)
چهارشنبه، 5 تير 1387
تازه های مقالات
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
مقایسه سودآوری اتریوم و سولانا
سیر خط فارسی باستان
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
خلاصه ای از زندگی مولانا
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها