دموکراسی سازی جهان
جهانی شدن با افزایش ظرفیت بازیگران سیاسی برای تاثیرگذاری، جایگاه سیاسی بازیگران مذهبی را در مقابل دولت ملتها تا اندازه زیادی ارتقا بخشیده است. اغلب چنین فرض می شد که جهانی شدن، دهکده جهانی واحدی را ایجاد می کند که تفاوت های مذهبی، فرهنگی و قومی را از بین می برد یا حداقل کمرنگ می کند.
جمعه، 7 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جهانی شدن با افزایش ظرفیت بازیگران سیاسی برای تاثیرگذاری، بسیج منابع و جذب هواداران در سراسر مرزهای ملی، جایگاه سیاسی بازیگران مذهبی را در مقابل دولت ملت ها تا اندازه زیادی ارتقا بخشیده است. اغلب چنین فرض می شد که جهانی شدن، دهکده جهانی واحدی را ایجاد می کند که تفاوت های مذهبی، فرهنگی و قومی را از بین می برد یا حداقل کمرنگ می کند. گرچه افراد به واسطه جهانی شدن، بیشتر به هویت مشترک خود پی برده اند، اما جهانی شدن این روند را نیز به همراه داشته است که برخی افراد بر ویژگی های مذهبی شان تاکید بیشتری داشته باشند. این واقعیت که مذهب آنها با مذهب افرادی که در تلویزیون یا شبکه های اینترنتی مشاهده می کنند، چه تفاوتی دارد.تصویر کلی ارائه شده از ظهور و افول سکولاریسم سیاسی، به طور اجتناب ناپذیری حوادث و روندهای مهم را حذف و یا تحریف می کند. دوره ای که ما به عنوان روند پیشرفت درازمدت سکولاریسم سیاسی به علاوه، از بین رفتن فاصله ها به لحاظ زمانی و مکانی به گروه های هم کیش این امکان را داده است تا نه تنها خارج از مرزهای ملی نسبت به یکدیگر احساس همبستگی و همدردی داشته باشند، بلکه به عنوان کارگزاران سیاسی بهم پیوسته ای عمل کنند و سازماندهی شوند.
برای مثال، میلیونها مسیحی در سراسر جهان، مجلاتی را از طریق ایمیل و اینترنت منتشر می کنند و در این مجلات می نویسند که چگونه مردم هم کیش آنها در مناطق بسیار دور افتاده و گمنام مانند اوریسا در شرق هند، کادونا در نیجریه و سولاوزی در اندونزی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. آنها بسیار هماهنگ عمل می کنند، شبکه ها و ائتلاف های فراملی تشکیل می دهند تا حکومتها و سازمان های بین المللی را برای احترام به باورهایشان تحت فشار قرار دهند. در سال ۲۰۰۵، مسلمانان در سراسر جهان از طریق تلویزیون کابلی و اینترنت پی بردند که در فیلم های کارتونی ساخته شده در هلند، مقدساتشان مورد اهانت قرار گرفته است و به زودی حکومتهای اسلامی، سازمان همکاری اسلامی و دهها هزار مسلمان اعتراضات و اقدامات سازماندهی شده ای را در نهادهای بین المللی برای تقبیح "اهانت" مذهبی به راه انداختند. گسترش و افزایش مهاجرت، ارتباطات و حمل و نقل جهانی این امر را برای بیشتر اجتماعات مذهبی ممکن ساخته است که شبکه ها و سازمان های فراملی موثری را تاسیس کنند. به طور خلاصه، نه تنها بازیگران مذهبی، جهانی فکر می کنند بلکه جهانی نیز عمل می کنند و با توجه به روندهای فزاینده جهانی شدن، آنها می توانند به طور روزافزونی منابع را جمع آوری کنند، حوزه های انتخاباتی را بسیج کنند و بر حکومتها و سازمان های بین المللی فشار بیاورند، به گونه ای که بازیگران غیردولتی دیگر و حتی برخی دولت ها تنها می توانند رویای چنین نفوذی را داشته باشند.
تصویر کلی ارائه شده از ظهور و افول سکولاریسم سیاسی، به طور اجتناب ناپذیری حوادث و روندهای مهم را حذف و یا تحریف می کند. دوره ای که ما به عنوان روند پیشرفت درازمدت سکولاریسم سیاسی، از سال ۱۷۸۹ تا ۱۹۶۷ توصیف کردیم، همچنین شاهد ظهور برخی جنبش های مذهبی مهم به لحاظ سیاسی مانند دموکرات مسیحی در اروپای غربی و جنبش حقوق مدنی در امریکا بود که تا اندازه ای به لحاظ مقاومت در برابر جریان کلی موفق بودند. از طرف دیگر، دوره ای که ما به عنوان روند افول سکولاریسم سیاسی از سال ۱۹۶۷ تا امروز توصیف کردیم شاهد این بوده که برخی اشکال سکولاریسم سیاسی از جمله لائیسیسم فرانسوی یا ترکیب قدرتمند حکومت چین از کمونیسم، سرمایه داری و ملی گرایی سلسله هان، کاملا انعطاف پذیر باقی مانده اند. همچنین باید تمام روایت ما درباره امریکا که مذهبی باقی مانده است، به گونه ای متفاوت نوشته شود، گرچه حتی در آنجا هم انقلاب سکولار فراگیری در فرهنگ و سیاست نخبگان در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم رخ داد. رویهم رفته، مطمئن هستیم که در سیاست بین الملل تغییر اساسی رخ داده است: سکولاریسم سیاسی که در دوره بین سالهای ۱۷۸۹ و ۱۹۶۷ بازیگران و ایدئولوژی های مذهبی را در بیشتر مناطق جهان در وضعیتی دفاعی قرار داده بود؛ در دوره بعدی از سال ۱۹۶۷ تا امروز، وضعیت آن برعکس شده است، به صورتی که بازیگران مذهبی در مناطق مختلف جهان به لحاظ سیاسی فعال شده اند و رژیم ها و ایدئولوژیهای سکولار را مخصوصا پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در حالت تدافعی قرار داده اند.
منبع: دین و نظریه روابط بین الملل، جک اسنایدر، ترجمه سیدعبدالعلی قوام، رحمت حاجی مینه، چاپ اول، نشر علم تهران ۱۳۹۳
مقالات مرتبط
چرا به امر سیاسی بیندیشیم؟ (قسمت اول)
اخلاق دشمنی در اندیشهی سیاسی اسلام
ارتباط دین و سیاست (1)
بررسی تحقق عدالت کامل در حکومت اسلامی (بخش اول)
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
قهوه کلد برو چیست؟ چگونه در خانه قهوه کلد برو درست کنیم؟
۱۰ تجربهی منحصربهفرد در کیش که هرگز فراموش نخواهید کرد
تبلیغات تلویزیونی
انتقام مظلومان از ظالمان از دیدگاه حضرت علی (علیه السلام)
مشاوره سئو چیست
وعده صادق الهی از منظر رهبر انقلاب امام خامنه ای(حفطه الله)
آشنایی با انواع زیورآلات با ورق طلا 24 عیار
ثامن تجارت؛ سامانه خرید و قیمت روز آهن آلات
نکاتی برای نگهداری بهتر از پیراهن های مردانه در منزل
وعده های صادق خداوند در قرآن کدامند؟
بیشترین بازدید هفته
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
نحوه خواندن نماز والدین
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
گیاه بیلهر خواص و عوارضی دارد؟
وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع
طریقه خواندن نماز شکسته و نیت آن
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
دعا برای ختم به خیر شدن امور و گشایش مسائل
پیش شماره شهر های استان تهران
موارد بیشتر برای شما
حکمت | برای کوچکترین نعمت ها شکر کنید ! / استاد عزیزی
حکمت | خجالت بکش، چیو قبول داری؟ / استاد رفیعی
حکمت | ای که گفتی فمن یمت یرنی / استاد رفیعی
حکمت | بقیه از من بهترن / استاد قاسمیان
حکمت | در هر مصیبتی جایگزینی هست / استاد قاسمیان
رئیسی: بانکها حق بنگاهداری ندارند
قهوه کلد برو چیست؟ چگونه در خانه قهوه کلد برو درست کنیم؟
جزئیات مهم از تسلیحات استفاده شده سپاه در حمله به اسرائیل
حضور باشکوه مردم سمنان پیش از سخنرانی رئیسجمهور
لحظه عجیب برخورد مهدی طارمی با عکاسان کنار زمین
مهدی طارمی باز هم گل زد
بازتاب عملیات تنبیهی سپاه و شوخیهای مجازی
خلاصه دیدار سپاهان 1-0 ذوب آهن
شکارچیان گنبد آهنین
تصاویری از قبرستان بقیع پیش از تخریب