زیبایی همسر از منظر روایات

در این مطلب جمال و زیبایی همسر از منظر روایات بررسی می شود.
دوشنبه، 10 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زیبایی همسر از منظر روایات
حدثنا دارم بن قبیصة قال: ((حدثنا علی بن موسی الرضا عن ابیه عن ابائه عن علی بن ابیطالب (علیه السلام ) قال: قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم ) اطلبوا الخیر عند حسان الوجوه، فان فعالهم احری ان تکون حسنا. [1]

((دارم بن قبیصه )) از حضرت رضا (علیه السلام ) از پدرانش از حضرت علی (علیه السلام ) روایت کرده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: از زیبارویان همواره طلب خیر کنید، زیرا زیبایی صورت نشانه آن است که افعال آنها هم نیکو باشد.

پر طاووس در اوراق مصاحف دیدم

گفتم این منزلت از قدر تو می بینم بیش

گفت: خاموش که هر کس که جمالی دارد

هر کجا پای نهد، دست نیارندش پیش

عن ابی الحسن الرضا (علیه السلام ): ((من سعادة الرجل ان یکشف الثوب عن امراءة بیضاء. [2]

امام رضا (علیه السلام ) فرمود: از (نشانه های ) خوشبختی مرد (شوهر) این است که همسری سفید رخ داشته باشد و در مقام خلوت، لباس را از تن همسر سفید روی، (مطلوب ) در آورد.

تردیدی نیست در فرمایش امام هشتم (علیه السلام )، جمال و زیبایی به عنوان یک امتیاز، نه یک اصل زیربنایی (در امر ازدواج ) شناخته شده است، و هر که در مرحله گزینش همسر، معیار انتخابش در محدوده همین عامل خلاصه گردد و صرفا به عنوان ملاک اصلی به آن بنگرد و ارزشهایی اصیل همچون کفویت، اصالت خانوادگی، ایمان، اخلاق همسر منتخب را از یاد ببرد یا آنها را در درجه دوم اهمیت قرار دهد (به عنوان فرع به اینگونه امور بنگرد) دیر یا زود پشیمان می شود و همین زیبایی گرفتاریهای فراوانی را برای او به بار خواهد آورد. خوشبختانه پیشوایان گرامی دین مقدس اسلام، خطر چنین موضوعی را به پیروان خود اعلام داشته و همواره به آنان توصیه نموده اند (در مساءله انتخاب همسر) با مشاهده صورت زیبا و اندام موزون و حرکات دلنشین کسی مسحور و دلباخته او نشوند، بلکه متوجه جهات ایمانی و اخلاقی او باشند تا پیوندشان مستمر و بادوام بماند.

الف: قام رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم ) خطیبا فقال: ایها الناس، ایاکم و خضراء الدمن، قیل یا رسول الله! وما خضراء الدمن؟ قال: المراءة الحسناء فی منبت السوء. (کافی، جلد 5، ص 332)

روزی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) برپا خاست و به مردم فرمود: بپرهیزید از گیاه سبزو خرمی که در سرگین (کنار منجلاب ) پرورش یافت است. سؤ ال شد: ای رسول خدا، مقصود از این سخن چیست؟ فرمود: مرا زن زیبایی است که در خانواده بد و محیط فاسد پرورش یافته است.

ب: من تزوج امراءة لجمالها جعل الله جمالها وبالا علیه. (وسائل الشیعه، جلد 14، ص 32)

هر کس زنی را صرفا به جهت زیبایی او انتخاب کند، همان زیبایی زن و بال و گرفتاری برای مرد خواهد شد.

ج: من تزوج امراءة لا یتزوجها الا لجمالها لم یرفیها ما یحب، ومن تزوجها لمالها لا یتزوجها الا له وکله الله الیه، فعلیکم بذات الدین. (وسائل الشیعه، جلد 14، ص 31)

هر کس زنی را صرفا برای جمالش انتخاب کند، از او بهره ای نبیند و کسی که زنی را برای مالش برگزیند، خداوند وی را به آن ثروت واگذار کند. پس بر شما لازم است در انتخاب همسر متوجه جهات دینی او باشید.


پی نوشت:
[1] مسند الامام الرضا (علیه السلام )، جلد 1، ص 287.
[2] وسائل الشیعه ، جلد 14، ص 36، حدیث 1 - فروع کافى ، جلد 5، ص 335.

منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.