کنترل نگاه

در این مقاله روایاتی درباره نگاه کردن به نامحرم و دوری از آن بیان شده است.
شنبه، 15 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کنترل نگاه
در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، جوانی از «انصار» در مسیر خود با زنی روبرو شد، چهره آن زن، نظر آن جوان را به خود جلب کرد، و چشم خود را به او دوخت، هنگامی که زن رد شد، جوان همچنان با چشمان خود او را بدرقه می کرد در حالی که راه خود را ادامه می داد، تا این که وارد کوچه تنگی شد و همچنان به پشت سر خود نگاه می کرد، ناگهان صورتش به دیوار خورد و تیزی استخوان یا قطعه چوبی که در دیوار بود، صورتش را شکافت!

وقتی جوان به خود آمد، دید خون از صورتش جاری است و به لباس و سینه اش ریخته! (سخت ناراحت شد) با خود گفت: به خدا سوگند من خدمت پیامبر می روم و این ماجرا را بازگو می کنم، هنگامی که چشم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به او افتاد فرمود چه شده است؟ و جوان ماجرا را نقل کرد، در این هنگام آیه زیر نازل شد:

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ...[1]

به مؤمنان بگو چشم های خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند...[2]
نکته ها

1- نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است و نگاه کردن به صورت و دست ها اگر به قصد لذت باشد حرام است ولی اگر بدون قصد لذت باشد مانعی ندارد و نیز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام می باشد.

2- نگاه کردن به دست خانم نامحرمی که انگشتر یا النگو در دست دارد و یا ناخن های خود را لاک زده، حرام است، خواه نامحرم از بستگان نزدیک باشد و یا غریبه.[3]

3- نامحرم به هر قصدی که زینت کرده باشد، نگاه کردن به او جایز نیست.

4- اگر مردی بترسد در صورتی که به نامحرم نگاه کند به گناه بیفتد نباید به او نگاه کند.[4]

پرسش: در بازار و اماکن عمومی و یا در منزل، انسان چشمش به طور اتفاقی به نامحرم هایی می افتد که یا زینت کرده اند یا حجاب خود را کامل رعایت نکرده اند، حکم این گونه نگاه ها چیست؟

پاسخ: آن چیزی که حرام است، نگاه کردن است، نه نگاه افتادن و نگاه های اتفاقی اشکال ندارد، ولی باید بلافاصله نگاه خود را برگرداند.

پرسش: آیا نگاه کردن به برجستگی های بدن زن نامحرم (مانند سینه و پشت) از روی لباس و مانتو جایز است؟

پاسخ: همه مراجع: اگر با قصد لذت باشد و یا بترسد که به گناه بیفتد، نگاه به این مواضع جایز نیست.[5]


پی نوشت ها:
[1] . نور/ 30.
[2] . تفسیر نمونه، ج 14، ص 466.
[3] . احکام روابط زن و مرد، ص 33.
[4] . تحریرالوسیله، نکاح، م 18.
[5] . استفتائات امام خمینى( ره)، ج 3، س 27؛ جامع المسائل آیة الله فاضل، ج 1، س 1708؛ استفتائات جدید، آیة الله مکارم، ج 2، س 153 و 1023؛ عروة الوثقى، ج 1، م 16.

منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط