0
ویژه نامه ها

نگاه به نامحرم

خواهش می‏كنم در مورد نگاه به نا محرم هم مطلب بنویسید . من نگاهم زیاد كنترل نمی‏شود، لطفا راهنمایی‏ام بفرمایید . دوست عزیز، چشم یكی از راه‏های ورودی اطلاعات جهان خارج و تغذیه كننده روان انسان است و بزرگان دین با بهره‏گیری از قرآن و روایات به این عضو، بسیار عنایت فرموده، مؤمنان را از خطرات استفاده‏های نابه‏جا از آن برحذر داشته‏اند . قرآن برای چشم حقی قائل شده است؛ برای مثال در سوره نور خداوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‏فرماید: به مؤمنان بگو چشم‏های خود را از نگاه ناروا و اندامشان را از نامحرمان بپوشانند؛ این برای آن‏ها پاكیزه‏تر است . خداوند از آنچه انجام می‏دهند، آگاه است (1) .
نگاه به نامحرم
نگاه به نامحرم
نگاه به نامحرم
منبع:مجله پرسمان
خواهش می‏كنم در مورد نگاه به نا محرم هم مطلب بنویسید . من نگاهم زیاد كنترل نمی‏شود، لطفا راهنمایی‏ام بفرمایید . دوست عزیز، چشم یكی از راه‏های ورودی اطلاعات جهان خارج و تغذیه كننده روان انسان است و بزرگان دین با بهره‏گیری از قرآن و روایات به این عضو، بسیار عنایت فرموده، مؤمنان را از خطرات استفاده‏های نابه‏جا از آن برحذر داشته‏اند . قرآن برای چشم حقی قائل شده است؛ برای مثال در سوره نور خداوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‏فرماید: به مؤمنان بگو چشم‏های خود را از نگاه ناروا و اندامشان را از نامحرمان بپوشانند؛ این برای آن‏ها پاكیزه‏تر است . خداوند از آنچه انجام می‏دهند، آگاه است (1) .
از آن جا كه گاه برخی بر این باورند كه چرا اسلام از كاری كه با لذت و خواست دل هماهنگ است نهی كرده، در پایان این آیه می‏فرماید: این كار برای آن‏ها بهتر و پاكیزه‏تر است . و سپس به كسانی كه نگاه هوس‏آلود و آگاهانه به نامحرمان می‏افكنند و گاه آن را غیراختیاری قلمداد می‏كنند اخطار می‏دهد و می‏فرماید: خداوند از آنچه انجام می‏دهید مسلما آگاه است (2) . بنابراین چشم‏چرانی همان‏گونه كه بر مردان حرام است‏بر زنان نیز حرام شمرده می‏شود .
خداوند در آیات 31 و 30 سوره نور می‏فرماید: بر مؤمن غض بصر واجب است . بزرگان تفسیر و لغت چنین فرموده‏اند: غض و غمض دو معنای جداگانه دارد . غمض به معنای بر هم گذاردن پلك‏ها است . «غمض عین‏» كنایه است از این كه صرف نظر كن . این كلمه همراه عین (چشم) می‏آید؛ ولی غض همراه كلمات «نظر و بصر» می‏آید و به معنای كوتاه كردن نگاه است . پس «غض بصر» یعنی «خیره نگاه‏» نكردن . قرآن می‏فرماید: ای پیامبر، به مؤمنان بگو خیره نگاه نكنند و چنانچه چشمشان به صحنه‏ای ناروا افتاد، نگاه را كوتاه كرده، چشم‏چرانی نكنند . امام سجاد (علیه السلام) درخصوص حق چشم بر انسان می‏فرماید: «اما حق بصرك فغضه عما لایحل لك و ترك ابتذاله الا لموضع عبرة تستقبل بها بصرا او تستفید بها علما فان البصر باب الاعتبار؛ اما حق چشم تو این است كه آن را به حرام ندوزی و جز در آن جا كه عبرتی در كار باشد و بصیرتی افزاید و دانشی به تو رساند، به كار نگیری كه چشم دریچه عبرت‏گیری است‏» (3) .
در روایات بسیار، از چشم و بیماریش و راه درمان آن سخن رفته است . امام صادق (علیه السلام) می‏فرماید: «نگاه ناروا تیری از تیرهای شیطان است . . .» (4) چنان كه تیرهای دشمن بر بدن انسان می‏نشیند و سبب از پا درآمدن او می‏گردد، نگاه‏های هوس‏آلود و نابجا سبب می‏شود آرام آرام روح و قلب انسان مكدر شده، به نابودی گراید؛ چون شخص با نگاه به منظره حرام و فرستادن تصاویر آن به ذهن، عقل و قلب را به آن‏ها مشغول كرده، فعالیت‏ها و تصمیمات بعدی خود را تحت‏الشعاع قرار می‏دهد . چه بسا نگاه ناروا و هوس‏آلود به گناهانی بزرگ بینجامد . (5)
چشم با حیا، سرمایه است . هر چه انسان سعی كند چشم خود را بیش‏تر كنترل كند، كم‏تر آلوده می‏شود و قلبش به گناهان و خاطرات ناخوشایند مشغول نمی‏گردد . باباطاهر عریان در این خصوص می‏گوید:
زدست دیده و دل هر دو فریاد
كه هر چه دیده بیند دل كند یاد
بسازم خنجری نیشش زفولاد
زنم بر دیده تا دل گردد آزاد
به فرموده استاد شهید مطهری، هنر انسان آن است كه با هوس مبارزه كند . پس نباید دیده را كور كرد تا هر چیزی را نبیند . باید با توجه به حضور خداوند متعال در هر حالی و مكانی و ترس از غضب الاهی چشم‏چرانی نكرد تا ارزش انسان آشكار شود . رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خداوند می‏فرماید: «ای فرزند آدم اگر چشمت‏بخواهد تو را به حرام وادار كند، من پلك‏ها را در اختیار تو قرار داده‏ام پس آن‏ها را فرو بند» (6) .
پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) همچنین فرمود: «یكی از سه چشمی كه در قیامت گریان نیست چشمی است كه خود را از محرمات الاهی بپوشاند» .
چه زیبا فرمود امیرمؤمنان (علیه السلام): هر كس چشمش را آزاد بگذارد حسرتش زیاد می‏شود (7) .
انسان باید خود را عادت دهد كه همیشه مراقب چشم خود باشد . هرگاه در محیطی ناسالم قرار گرفت؛ یا خود را هر چه زودتر از آن‏جا برهاند و یا كاملا مواظب چشمش باشد . اگر چشم رها شود و به هر منظره‏ای نظر كند، این كار عادت می‏شود . امام حسن عسكری (علیه السلام) می‏فرماید: برگرداندن صاحب عادت از عادتش معجزه‏گونه است . (8)
چشم نعمتی بزرگ و برای استفاده‏های سالم و عبرت‏آموز است . در صورت رها كردن آن و چشم چرانی، محیط برای نفوذ شیطان باز می‏شود و گناهان بعدی رخ می‏دهد . بنابراین نباید از حدود تعیین شده از طرف شارع مقدس تخطی كرد .
برای كنترل نگاه كافی است مدتی اراده خود را قوی كنید، اگر یك نگاه حرام راترك كردید، روح به سمت «نفس مطمئنه‏» سیر می‏كند واز خطر نگاه دوم آسان‏تر دور می‏شوید . اما اگر چشم خود را رها سازید «نفس اماره‏» بر شما غلبه می‏كند و شما را به نگاه گناه آلود دوم و سوم و . . . می‏كشاند .
همچنین توجه به حضور خداوند متعال در هر محیطی كه انسان در آن قرار می‏گیرد و التفات به این كه چشم وسیله تقرب و ارتباط با مبدأ هستی و ا ولیای الاهی است نه وسیله تنزل و انحطاط، در كنترل چشم بسیار سودمند می‏نماید .

پي نوشت

1- نور، 30 و 31
2- تفسیر نمونه ، ج 14، آیات 30 و 31
3- تحف العقول ، ابن شعبه حرانی ، ترجمه غفاری، ص 263
4- وسایل الشیعه، ج14، صص 138 و 139
5- تکالیف گوش و چشم و زبان ، یوسف صدیق عریانی
6- همان
7- بحارالانوار، ج14، ص 38





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما