چگونه رمز عبور قوی و امن انتخاب کنیم؟

ایجاد رمز عبور ایمن و قوی را جدی بگیرید. هکرها همواره با کرک کردن رمز عبور در کمین حساب‌های کاربری شما هستند. از کلماتی عبوری استفاده کنید که متشکل از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها هستند. هرگز از کلمات موجود در دیکشینری و رمز عبورهای مرتبط با مشخصات خود استفاده نکنید.
يکشنبه، 16 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سعید علیزاده
موارد بیشتر برای شما
چگونه رمز عبور قوی و امن انتخاب کنیم؟
کاربران اینترنت از بین نیازهای خود برای محافظت از حریم خصوصی آنلاین و چالش ایجاد گذرواژه‌های آسان برای یادآوری و ایمن پراکنده هستند. با این حال، همیشه یک راه وجود دارد. این مقاله به شما در انتخاب و ایجاد کلمات عبور قوی و امن کمک خواهد کرد.

اینترنت به یک ویژگی غالب در زندگی ما تبدیل شده است، یعنی از لحاظ بانکداری شخصی، ایمیل یا برای اجتماعی شدن ما نقشی اساسی دارد. برای بسیاری از ما اینترنت مظهر آسودگی و سهولت است. با این حال، هیچ یک از آخرین فن‌آوری‌ها محفوظ از خطا و شکست نیستند. اینترنت جایی است که حریم شخصی افراد آسیب پذیر است و جرایم اینترنتی شایع است. تنها راه محافظت از حریم خصوصی و دارایی شما این است که هنر ایجاد یک رمزعبور شخصی منحصر به فرد را بیاموزید. در این مقاله این کار توضیح داده شده است.

 

نحوه انتخاب رمز عبور قوی

تغییر منظم رمز عبورها

آسیاب به نوبت! و من به معنای واقعی کلمه قصد همین کار را دارم. ما عملا هر روز در مورد جرایم اینترنتی مطالبی می‌خوانیم، اما هنوز هم اکثر شما همچنان از کلمات عبور قدیمی و یکسان استفاده می‌کنید. اگر شما هم جزو چنین افرادی هستید، ادامه مطلب را مطالعه نکنید و همین الان رمز عبورهای خود را تغییر دهید. هرگاه این نکته ایمنی را برای مردم بازگو می‌کنم، معمولا بازخوردهایی مانند «عوض کردن رمز عبورها خسته‌کننده است» یا «رمز عبور من به حد کافی امن و در ذهن من است» دریافت می‌کنم. به من اعتماد داشته باشید، ایجاد رمز عبورهای جدید در هر زمان و هر موقعی کاری خسته‌کننده و بغرنج نیست. نرم افزار هک مورد استفاده توسط مجرمان سایبری می‌تواند برخی از کلمات عبور کاملا غیرمنتظره و امن را کرک کند. بنابراین با استفاده از تغییر رمز عبورهای خود در هر سه ماه برای ایمیل‌ها یا سایت‌های شبکه‌های اجتماعی و هر یک ماه برای ورود به سیستم بانکداری آنلاین، شناسه‌های کاربری آنلاین خود را هوشمندتر سازید. اگر فراموشکار هستید، یادآورهای آنلاین را برای تغییر رمز عبور خود فعال کنید.
 

طول رمز عبور

کارشناسان معتقدند طول ایده‌آل کلمات عبور باید هشت کاراکتر یا بیشتر باشد. برخی از ما احساس می‌کنیم که یادآوری رمز عبور کوتاه‌تر آسان‌تر است. با این حال، هک کردن رمز عبورهای کوتاه‌تر آسان‌تر است، چون آنها به ترکیبات و جایگشت‌های کمتری احتیاج دارند.
 

رمز عبورهای ترکیبی

قوی‌ترین و ایمن‌ترین رمز عبورها آن‌هایی هستند که دارای ترکیبی منحصر به فرد از حروف، اعداد، کاراکترهای خاص و نمادها هستند. بسیاری از ما تمایل به ایجاد رمز عبورهایی داریم که به طور کامل متشکل از حروف یا اعداد هستند. کرک کردن چنین رمز عبورهایی آسان‌تر است و بنابراین، برای حفظ حریم خصوصی و امنیت آنلاین شما خطرناک هستند.
 

تنوع

عده ای از کاربران تمایل دارند تا رمز عبوری انتخاب کنند که یادآوری آن ساده باشد و همان رمز عبور را برای حساب‌های مختلفی مانند حساب بانکی آنلاین، ایمیل‌ها، وبسایت‌های خرید آنلاین و ... استفاده کنند. اگر یک هکر هوشمند و به اندازه کافی خوش شانس باشد تا رمز عبور چنین شخصی را از وبسایتی به دست آورد، ممکن است این شانس را داشته باشد تا از همین رمز عبور برای ورود به سایر حساب‌های شخص نیز استفاده کند. در این مورد، بهترین کار این است که برای هر شناسه کاربری، رمز عبور متفاوتی ایجاد شود.
 

رمز عبورهای جدید

ایجاد و به خاطر سپردن رمز عبور می‌تواند برای برخی افراد دشوار باشد. بنابراین آنها مجموعه‌ای متشکل از پنج یا شش رمز عبور برای حساب‌های ایمیل یا بانکداری آنلاین ایجاد می‌کنند. این رمز عبورها عموما به صورت چرخشی توسط آنها استفاده می‌شوند. با این حال، من به خوانندگان این مقاله پیشنهاد می‌کنم تا از رمز عبورهای جدیدی برای ورود به حساب‌های مختلف استفاده کنند. وقتی که من استفاده از رمز عبورهای جدید را پیشنهاد می‌کنم، منظورم این است که روز عبورها هنگامی که یکبار استفاده می‌شوند، نباید برای ورود به حساب‌های مشخصی تکرار شوند.
 

هنگام ایجاد رمز عبورهای امن، از چه کارهایی باید اجتناب شود

از ایجاد کلمات عبور متشکل از نام و نام خانوادگی خود اجتناب کنید. به همین ترتیب، از رمز عبورهایی که با نوشتن معکوس نام و نام خانوادگی ایجاد می‌شوند، خودداری کنید. از نام حیوانات خانگی خود هم استفاده نکنید.

از نام اعضای خانواده، شهر محل زندگی یا تاریخ تولد استفاده نکنید. چنین رمز عبورهایی می‌توانند برای یک هکر بسیار واضح و مشخص باشند.

پیشنهاد می‌شود از ایجاد کلمات عبوری که بسیار شبیه به نام کاربری شما هستند اجتناب کنید.

استفاده از شماره پاسپورت، شماره کارت ملی یا شماره گواهینامه رانندگی نیز به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود.

عده زیادی با ایجاد رمز عبورهایی متشکل از دنباله اعداد یا حروف مانند 123456 یا abc123 دچار اشتباه می‌شوند. از این کار باید کاملا اجتناب شود.

ایجاد کلمات عبور با حروف در یک دنباله معین در صفحه کلید رایانه آسان به نظر می‌رسد، مانند asdfgh، xcvbnm. با این حال، کرک چنین کلمات عبوری آسان است و نباید از آنها استفاده شود.

از ایجاد کلمات عبور با استفاده از کلمات موجود در دیکشینری هر زبان خاصی اجتناب شود.

هنگام ایجاد کلمات عبور با استفاده از حروف الفبا، از ایجاد کلمات عبور متشکل از فقط حروف کوچک یا فقط حروف بزرگ مانند ABC یا abc اجتناب کنید. به جای آن، با استفاده تصادفی از هر دو نوع حروف مانند aBCd مطمئن شوید که کلمات عبور قدرتمندی می‌سازید.

فهرستی از رمزهای عبوری وجود دارند که کاربران مایل هستند تا همراه با شناسه کاربری خود از آنها استفاده کنند. این کلمات عبور به هیچ وجه امن نیستند و نباید استفاده شوند. فهرستی از چنین کلمات عبوری را جهت اطلاع شما ذکر می‌کنم: PASSWORD، MONKEY، ILUVYOU، PRINCESS، ABC123، 123456789، SHADOW، DISCREET،SECRET.

 

ایده‌هایی برای ایجاد رمزهای عبور ایمن

در حال حاضر ممکن است فکر کنید که برای ایجاد رمز عبور ایمن و جدید در بن بست قرار گرفته‌اید. با این حال، ایده‌های خوبی را برای ایجاد رمزهای عبور آسان، قوی و ایمن با شما به اشتراک می‌گذارم.
برای ایجاد چنین کلمات عبوری می‌توانید از ترکیب حروف بزرگ و کوچک، نمادها و اعداد و حتی فاصله استفاده کنید. برای مثال می‌توانید به جای نوشتن paradise به عنوان رمز عبور از p@raD!Se استفاده کنید و جهت ایمن‌تر شدن آن عدد هم در میان آن قرار دهید، مانند p@ra80D!Se.

منبع: وبسایت تک اسپریتد


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.