اتریوم چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید اتریم چیست، چطور کار می‌کند و چه استفاده هایی می‌تواند داشته باشد، مطالعه این مطلب می تواند برای شما عالی باشد. این مطلب یک درک اولیه از تکنولوژی بلاکچین را در نظر می گیرد. این تکنولوژی شباهت هایی به بیت کوین دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.
دوشنبه، 17 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید زهرا خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
اتریوم چیست؟
اگر می‌خواهید بدانید اتریم چیست، چطور کار می‌کند و چه استفاده هایی می‌تواند داشته باشد، مطالعه این مطلب می تواند برای شما عالی باشد. این مطلب یک درک اولیه از تکنولوژی بلاکچین را در نظر می گیرد. این تکنولوژی شباهت هایی به بیت کوین دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.


اتریوم چیست؟

اتریوم یک پلتفرم جهانی و غیر متمرکز برای پول و انواع کاربردهای دیجیتالی می باشد. در اتریوم، شما می‌توانید قوانینی را بنویسید که پول را با استفاده از آن کنترل کنید و همچنین انواع کاربردهای دسترسی را در هر جایی از جهان بسازید.
 
اگر چه اتریوم مشابه بیت کوین است، تکنولوژی بلاکچین کاربردهای بسیاری دارد که فراتر از ارزهای دیجیتال می باشند. در واقع، بیت کوین تنها یکی از چند صد برنامه هایی است که امروزه از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کند.

استفاده از بلاکچین به یک پیش‌زمینه پیچیده در کدگذاری، رمزنگاری، محاسبات و استفاده از منابع مهم نیاز دارد اما با گذر زمان استفاده از بلاکچین نیز تغییر کرد و در حال حاضر به طور فعال توسعه‌یافته و سریع‌تر از قبل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتریوم با فراهم کردن ابزارهایی برای ایجاد کاربردهای غیر متمرکز، تمام این موارد را ممکن می‌سازد. در ساده ترین حالت، اتریوم یک پلتفرم یا نرم افزار آزاد مبتنی بر فناوری بلاکچین است که توسعه دهندگان را قادر می سازد تا برنامه های غیر متمرکز را ایجاد و راه اندازی کنند.


اتریوم چه شباهتی به بیت کوین دارد؟ 

خوب به نوعی شباهت دارند اما در واقع اتریوم شبیه بیت کوین نمی باشد. اتریوم مانند بیت کوین، یک شبکه عمومی بلوک توزیع شده است. اگر چه اختلاف فنی زیادی بین این دو وجود دارد اما مهمترین تفاوت این است که بیت کوین با اتریوم به طور قابل توجهی از نظر هدف و قابلیت تفاوت دارند. یکی از کاربردهای خاص اتریوم این است فناوری بلاکچین را ارائه می دهد. همچنین می توان گفت یک سیستم پول نقد الکترونیک است که امکان پرداخت آنلاین بیت کوین را فراهم می کند. در حالی که بلاکچین بیت کوین برای پیگیری مالکیت پول دیجیتالی استفاده می شود، بلاکچین اتریوم بر اجرای کد برنامه نویسی هر برنامه غیر متمرکز ، تمرکز دارد.
 
در بلاکچین اتریوم به جای استخراج معدن برای بیت کوین، معدنچیان برای بدست آوردن اتر کار می‌کنند که نوعی رمزنگاری شبکه را تقویت می کند. علاوه بر یک معامله ارز دیجیتالی در اتر برنامه نویسان از نرم‌افزار برای پرداخت هزینه‌های معامله و خدمات در شبکه اتریوم استفاده می کنند.

نوعی از نشانه‌ها وجود دارد که برای پرداخت حق معدنچیان از جمله معاملات در بلوک ها استفاده می‌شود که گاس نامیده می‌شوند و هر اجرای قرارداد هوشمند به مقدار معینی گاس نیاز دارد تا معدنچیان را جذب کند تا آن را در بلاکچین قرار دهند.


قرارداد هوشمند در اتریوم چیست؟

قرارداد هوشمند تنها عبارتی است که برای توصیف یک کد رایانه‌ای استفاده می‌شود که می‌تواند تبادل پول، محتوا، دارایی، سهام یا هر چیز ارزشمندی را تسهیل کند. زمانی که یک قرارداد هوشمند اجرا می‌شود، یک قرارداد کامپیوتر به صورت خودکار اجرا می‌شود تا زمانی که شرایط خاص برآورده ‌شود. از آنجا که قراردادهای هوشمند در بلاکچین ها برنامه‌ریزی‌ می‌شوند، می توانند بدون سانسور، خرابی، تقلب یا دخالت شخص ثالث اجرا شوند.


قراردادهای هوشمند اتریوم چطور کار می‌کنند؟

در حالی که همه بلاکچین ها  توانایی پردازش کد را دارند، اکثر آن‌ها به شدت محدود هستند اما اتریوم متفاوت است و به جای ارائه مجموعه‌ای از عملیات‌ محدود، به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد هر عملیاتی که می‌خواهند را ایجاد کنند. این بدان معناست که توسعه دهندگان می‌توانند هزاران کاربرد مختلف بسازند که فراتر از چیزی باشند که قبلا بوده اند.
 

اتریوم چیست؟

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

قبل از ایجاد اتریوم، برنامه‌های بلاکچین برای انجام یک سری عملیات بسیار محدود طراحی شده بودند. به عنوان مثال در مورد بیت کوین می توان گفت که مانند دیگر ارزهای دیجیتالی به طور انحصاری برای فعالیت های واحد پول دیجیتال همتا به همتا ساخته شدند.

سازندگان و توسعه دهندگان با مشکلی روبرو شدند. با گسترش مجموعه توابع ارائه ‌شده توسط بیت کوین و انواع دیگر کاربردها که بسیار پیچیده و زمان گیر هستند، اتریوم یک کاربرد بلاکچین جدید و یک پلتفرم کاملا جدید را توسعه می‌دهد. با شناخت این مشکل، ویتالیک بوترین سازنده اتریوم رویکرد جدیدی به نام ماشین مجازی اتریوم را ایجاد کرد.

ماشین مجازی اتریوم یک نرم‌افزار کاملاً تورینگ است که در شبکه اتریوم اجرا می‌شود. این برنامه هر کسی را قادر می‌سازد تا هر برنامه‌ای را بدون در نظر گرفتن زبان برنامه‌نویسی، زمان و حافظه کافی اجرا کند. ماشین مجازی اتریوم فرآیند ایجاد برنامه‌های بلاکچین را بسیار ساده‌تر و کارآمدتر می‌سازد و به جای نیاز به ساخت یک بلاکچین اصلی برای هر کاربرد جدید، به توسعه بالقوه هزاران کاربرد مختلف روی یک سکو کمک می‌کند.


اتریوم در چه مواردی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؟

اتریوم توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های غیر متمرکز را بسازند و مستقر کنند. یک برنامه غیر متمرکز یا Dapp به برخی اهداف خاص برای کاربران خود خدمت می‌کند. به عنوان مثال، بیت کوین یک Dapp  است که برای کاربران یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا فراهم شده است که پرداخت آنلاین بیت کوین را ممکن می‌سازد. از آنجا که برنامه‌های غیر متمرکز شامل کدهایی هستند که در یک شبکه بلاکچین اجرا می‌شوند، قابل ذکر است آنها توسط هیچ فرد یا نهاد مرکزی کنترل نمی‌شوند.


شبکه غیرمتمرکز در اتریوم

هر سرویسی که متمرکز باشد می‌تواند با استفاده از اتریوم غیر متمرکز شود. از میان سرویس ها می توان به تمام سرویس‌های واسطه که در سراسر صدها صنعت مختلف وجود دارند، خدمات بدیهی مانند وام‌هایی که توسط بانک‌ها به خدمات واسطه‌ای ارائه می‌شود اشاره کرد که به ندرت توسط اغلب افراد برای ثبت عنوان، سیستم‌های رای‌گیری، انطباق قانونی و بسیار از دیگر موارد مورد توجه و استفاده قرار می گیرند.
 

همچنین می توان از اتریوم برای ساخت سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز یا به طور مختصر DAO  استفاده کردDAO یک سازمان غیر متمرکز بدون هیچ رهبر واحدی می باشد که از طریق کد برنامه‌نویسی بر روی مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند در بلاکچین نوشته شده و اجرا می‌شود. این کد برای جایگزینی قواعد و ساختار یک سازمان سنتی طراحی شده‌است و نیاز به کنترل متمرکز ندارد. DAO متعلق به هر کسی است که نشانه‌ها را خریداری می‌کند اما به جای مالکیت و سهام نشانه‌ها به عنوان مشارکتی عمل می‌کنند که حق رای دادن را به مردم می‌دهند.

همچنین اتریوم به عنوان یک سکو برای راه‌اندازی ارزهای دیجیتالی و رمزنگاری های معروف مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس استاندارد نشانه ERC20 که توسط بنیاد اتریوم تعریف‌شده، توسعه دهندگان دیگر می‌توانند نسخه‌های خودشان از این نشانه را منتشر کنند و بودجه را با پیشنهاد پول اولیه افزایش دهند. در این استراتژی با جمع‌آوری کمک‌های مالی، صادرکنندگان این نشانه ها مقداری را تنظیم می کنند که می‌خواهند بر اساس آن را افزایش داشته باشند. در نهایت آن را در یک گروه  عرضه می کنند و اتر را در ازای آن دریافت کنند. میلیاردها دلار در چند سال گذشته توسط ICOs بر روی سکوی اتریوم افزایش یافته و یکی از ارزشمندترین رمزنگاری های ارزهای دیجیتالی دنیا، EOS می باشد که یک نشانه  بر اساس استاندارد ERC20 است.
 
اخیرا اتریوم یک استاندارد جدید به نام ERC721 برای ردیابی دارایی‌های دیجیتال منحصر به فرد ایجاد کرده‌است. یکی از بزرگ‌ترین موارد استفاده از این نشانه‌ها، جمع آوری دیجیتال است، زیرا زیرساخت اجازه می‌دهد تا مردم مالکیت کالاهای دیجیتالی کمیاب را ثابت کنند. در حال حاضر بسیاری از بازی‌های در حال ساخت با استفاده از این تکنولوژی طراحی و ساخته می شوند.

منبع: blockgeeks.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما