علل درد دور ناف در دوران بارداری

در این مقاله در مورد بعضی از علل بالقوه درد دور ناف در بارداری و همچنین درمان‌های خانگی برای کمک به کاهش درد و ناراحتی صحبت خواهیم کرد.
سه‌شنبه، 18 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علل درد دور ناف در دوران بارداری

علل درد دور ناف در بارداری

علت‌های محتمل برای بروز این درد عبارتند از:


۱. فشار رحمی

در فرایند رشد جنین، رحم نیز کش می‌آید و فراتر از موقعیت معمول خود قرار می‌گیرد تا بتواند جنین را در خود جای دهد. این حرکت، باعث فشار بر ناحیه شکم، از جمله ناف می‌شود. در سه ماهه دوم، رحم دیگر در جای همیشگی قرار نمی‌گیرد و در جایی میان ناف و سینه قرار دارد و در سه ماهه سوم، رحم در فضای میان ناحیه تناسلی و انتهای دنده‌ها است. با گذشت زمان و افزایش فشار روی ناف، ممکن است خارش، درد و ناراحتی را در ناحیه اطراف ناف احساس کنید.


۲. کش آمدن

افزایش وزن و تغییر اندام در دوران بارداری، پوست و عضلات اطراف شکم را گسترش می‌دهد. کشش گاهی اوقات ممکن است باعث تخریب دیاستاز شود، که زمانی رخ می‌دهد که رکتوس عضلات شکم یا ماهیچه راست شکمی، به سمت چپ و راست جدا می‌شوند. ماهیچه راست شکمی، یک جفت عصله بزرگ است که از زیر سینه شروع می‌شود و تا لگن ادامه می‌یابد.

جدایش شکمی، به طور مستقیم باعث درد دور ناف نمی‌شود، اما میزان بافت میان رحم و ناف را کاهش می‌دهد که ممکن است حساسیت این ناحیه را بیشتر کند. کش آمدن پوست همچنین ممکن است باعث درد و خارش موضعی در داخل و اطراف شکم شود.


۳. ناف بیرون زده

در بعضی از زنان باردار، ناف بیرون می‌زند؛ این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که به ناف فشار وارد می‌شود و به جای اینکه به سمت داخل باشد، به سمت بیرون قرار می‌گیرد. ناف بیرون زده، ممکن است حساس‌تر باشد و درد را افزایش دهد.


۴. فتق ناف

اگرچه فتق ممکن است خطرناک به نظر برسد، اما معمولا برای زن باردار یا جنینش آسیبی ایجاد نمی‌کند. فتق ناف، زمانی اتفاق می‌افتد که فشار، روده را به داخل حفره ناف فشار می‌دهد. این موضوع می‌تواند بعدا باعث گیر افتادن انتهای روده و التهاب و درد شود.

فتق ناف به علت افزایش فشار رخ می‌دهد. با وجود بروز علائم خاص در اثر بروز این اتفاق، پزشکان به جای عمل جراحی، پیشنهاد می‌کنند که صبر کنید و منتظر بمانید. با این وجود، در صورتی که احتمال محبوس شدن و انسداد در روده وجود داشته باشد، پزشک ممکن است جراحی انجام دهد.

در صورتی که بخشی از روده خون به اندازه کافی دریافت نکند، عوارضی مانند مرگ بافت و سایر مشکلات ایجاد می‌شود. جراحی برای زنان باردار و جنین، خطر ایجاد می‌کند، اما این خطر به نسبت عوارض دیگر کمتر است.


۵. پیرسینگ ناف

زنان باردار ممکن است مجبور باشند که هرگونه پیرسینگ را در دوران بارداری از روی ناف حذف کنند. اگر پیرسینگ ناف، تحت فشار قرار بگیرد، احتمال این وجود دارد که آن را پاره کند. ناف پاره یا آسیب دیده، ممکن است عفونت کند. اگر پیرسینک کمتر از یکسال عمر دارد، ممکن است همچنان در حال بازسازی بافت باشد و ممکن است سوراخ آن بسته شود، بنابراین، زنان باید در این رابطه با پزشک خود صحبت کنند.


درمان خانگی درد دور ناف در بارداری

درد دور ناف ممکن است در نوسان باشد، چون شما مراحل رشد را خیلی سریع تجربه می‌کنید. بعضی از زنان ممکن است به درد دور ناف خیلی زود عادت کنند، اما برخی دیگر درد در هفته‌های آخر تازه شروع می‌شود.

کاهش فشار روی شکم به بهتر شدن حس شما کمک می‌کند. سعی کنید به طرفین بخوابید و همزمان، با قرار دادن یک بالش زیر شکم، فشار را کاهش دهید. کمربند‌های پشتیبانی از مادران نیز در هنگام ایستادن به بهبود درد دور ناف و شکم کمک می‌کند.

اعمال کمپرس گرم یا سرد بر روی ناحیه‌ای که احساس درد یا خارش دارد، ممکن است ناراحتی را از بین ببرد. از کمپرس خیلی داغ یا کیسه یخی که درون حوله پیچیده نشده است استفاده نکنید، چرا که این باعث سوختگی یا حساسیت بیشتر ناحیه می‌شود.

اعمال لوسیون کالامین و ژل آلوئه ورا نیز ممکن است و دور ناف را بهبود ببخشد. اگر درد ناشی از فتق ناف نیست، ماساژ حاملگی نیز ممکن است به کاهش درد دور ناف کمک کند.

یک بررسی سیستماتیک نشان داد که ماساژ، از جمله ماساژ ارائه شده توسط همسر، باعث کاهش زیاد درد کمر و درد لگن می‌شود.


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

زمانی که پوست دچار التهاب، قرمزی، ترک یا درد شدید باشد، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. بیشتر علل درد دور ناف در بارداری، منجر به عوارض بلند مدت نمی‌شوند.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.