نکاتی که درباره لکه بینی لانه گزینی باید بدانید

لکه بینی در زمان لانه گزینی معمولاً به صورت خفیف است که حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از لقاح اتفاق می‌افتد
شنبه، 29 مرداد 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی که درباره لکه بینی لانه گزینی باید بدانید

آنچه درباره لانه گزینی و لکه بینی این دوران باید بدانید

لکه لانه گزینی می‌تواند در اوایل بارداری اتفاق بیفتد و با درد خفیف همراه باشد. اگر انتظار بارداری ندارید، ممکن است به راحتی و بدون توجه از کنار آن بگذرید. حتی ممکن است آن را با لکه بینی زودرس قبل از پریود بعدی اشتباه بگیرید.

امّا اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، طبیعی است که به این نوع لکه بینی هوشیارتر باشید. برای اینکه ذهن خود را از همان ابتدا راحت کنید، لکه بینی لانه گزینی کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

از هر ۴ زن باردار، ۱ نفر لکه بینی لانه گزینی را تجربه می‌کند، بنابراین اگر چیزی متوجه نشدید، همچنان جای نگرانی نیست. در این راهنمای مفید، همه آنچه را که باید در مورد لکه بینی لانه گزینی بدانید، به شما گفته می‌شود.
 

مفهوم لکه بینی لانه گزینی

لحظه لقاح را لحظه برخورد اسپرم با تخمک تصور کنید. هنگامی که آن‌ها ادغام می‌شوند و به یک سلول تبدیل می‌شوند، زندگی آغاز می‌شود. بارداری را به عنوان یک فرآیند و نه یک رویداد واحد در نظر بگیرید.

این فرآیند زمانی شروع می‌شود که تخمک بارور می‌شود. معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک در امتداد لوله فالوپ راه پیدا می‌کند. پس از لقاح، به سرعت تقسیم می‌شود و به جنینی به نام بلاستوسیست تبدیل می‌شود. در این مرحله است که جنین برای شروع فرآیند لانه گزینی به رحم می‌رسد.

قبل از لانه گزینی، رحم با ضخیم شدن، خود را برای جنین آماده کرده است که به لانه گزینی جنین کمک می‌کند. هنگامی که لانه گزینی انجام می‌شود، ممکن است برخی از رگ‌های خونی پاره شوند، این همان چیزی است که گاهی منجر به لکه لانه گزینی می‌شود.

تفاوت لکه بینی لانه گزینی و لکه بینی قاعدگی
لکه بینی در زمان لانه گزینی معمولاً به صورت خفیف است که حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از لقاح اتفاق می‌افتد. کم است، به خودی خود متوقف می‌شود و نیازی به درمان ندارد. به دلیل زمان‌بندی، به راحتی می‌توان آن را با شروع قاعدگی بعدی اشتباه گرفت، اما برخی تفاوت‌های کلیدی وجود دارد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • مدت زمان لکه بینی

  1. یک پریود طبیعی معمولاً بین سه تا هفت روز طول می‌کشد و دو روز اول معمولاً جریان خون قرمز روشن است.
  2. لکه بینی لانه گزینی معمولاً بیش از ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول نمی‌کشد. یا قهوه‌ای رنگ، صورتی یا سیاه رنگ است.
 
  • شدت لکه بینی

  1. لکه بینی پریود در ابتدا شدید است و تا پایان دوره کاهش می‌یابد.

  2. لکه بینی لانه گزینی معمولاً بسیار خفیف است و نباید شدید باشد.
 
  • مقدار گرفتگی

  1. برای کسانی که به طور معمول گرفتگی پریود را تجربه می‌کنند، اغلب قبل از شروع لکه بینی گرفتگی رخ می‌دهد و دو تا سه روز طول می‌کشد که حتی می‌تواند بسیار شدیدتر نیز بشود.

  2. اگر در حین لانه گزینی جنین، گرفتگی ایجاد شود، معمولاً بسیار خفیف است.


علائم لکه بینی لانه گزینی چیست؟

خونی که به صورت لکه بر روی لباس خود مشاهده می‌کنید، ممکن است از لحاظ رنگ و شدت از خونریزی پریود شما کمتر باشد. همچنین گرفتگی خفیف نیز شایع است؛ خونریزی لانه گزینی باید قبل از زمانی باشد که شما تهوع صبحگاهی در بارداری را تجربه می‌کنید.
 

چه مدت پس از لانه گزینی علائم پدیدار می‌شود؟

لانه گزینی تقریباً همیشه بین ۸ تا ۱۰ روز پس از تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد. جنین تا زمانی که لانه گزینی کامل نشده باشد، HCG تولید نمی‌کند و حتی پس از تکمیل لانه گزینی، ممکن است چند روز طول بکشد تا سطح HCG به اندازه کافی بالا برود تا آزمایش بارداری تشخیص داده شود.

این بدان معنا است که شما نباید انتظار داشته باشید که هیچ نشانه‌ای از بارداری را در خود مشاهده کنید یا علائم بارداری را در بدن خود احساس کنید، تا حدود ۱۰ روز پس از تخمک‌گذاری.

اگر باردار نیستید، در نهایت تولید پروژسترون متوقف می‌شود و پریود شما شروع می‌شود.

کاهش سطح پروژسترون باعث کاهش دما و ضربان نبض در حالت استراحت می‌شود. برای برخی از زنان، دما و ضربان نبض در حالت استراحت در روز یا روز قبل از قاعدگی کاهش می‌یابد.

اگر این الگوی معمولی شماست، افزایش دما و ضربان نبض در حالت استراحت می‌تواند نشانه‌های اولیه بارداری باشد. اما بسیاری از زنان به کاهش سطح پروژسترون واکنش تأخیری نشان می‌دهند و تا چند روز بعد از چرخه بعدی، شاهد کاهش دما و ضربان نبض در حالت استراحت نیستند.
 

آیا لکه بینی لانه گزینی نشانه بارداری است؟

از هر چهار زن باردار، یک نفر لکه بینی یا درد لانه گزینی را تجربه می‌کند، بنابراین تنها در موارد اندکی نشانه‌ای از بارداری است.

علاوه بر این، نشانه‌های رایج‌تری از بارداری وجود دارد که بارداری راحت‌تر تشخیص داده می‌شود:
 

  • حساسیت سینه‌ها:

  • سینه‌ها ممکن است تا یک یا دو هفته پس از لقاح حساس شوند. گردش استروژن و پروژسترون اضافی باعث می‌شود که غدد سینه شروع به رشد کنند و مایع اضافی را حفظ کنند و باعث احساس درد یا حساسیت غیرعادی در آن‌ها شود. نوک سینه‌های شما نیز ممکن است تیره‌تر به نظر برسند، اگرچه این تغییر تا حدود هفته ۱۰ بارداری قابل توجه نیست.
     

  • خستگی: خستگی یک پاسخ طبیعی به تمام تغییرات هورمونی است که در بدن شما اتفاق می‌افتد.

  • تهوع صبحگاهی: تهوع صبحگاهی، اکثر زنان باردار را در حدود شش هفته تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای برخی، احساس ناخوشایند تهوع می‌تواند تنها پس از دو هفته از لقاح شروع شود.

  • نیاز مکرر به توالت: نیاز به دفع بیشتر ادرار با پیشرفت بارداری افزایش می‌یابد، اما همچنین می‌تواند نشانه‌ای از بارداری باشد. جریان خون اضافی به کلیه‌ها زود شروع می‌شود و باعث افزایش تولید ادرار می‌شود.
     

  • از علائم دیگر می‌توان به سردرد، سوزش سردل، یبوست، طعم بد در دهان، هوس غذای خاص و تغییرات وزن اشاره کرد.



لکه بینی لانه گزینی را چگونه می‌توان درمان کرد؟

این خونریزی به خودی خود متوقف خواهد شد. اگر نگران هستید که شاید بیش از حد خونریزی داشته‌اید، می‌توانید با پزشکتان صحبت کنید و به او اطلاعاتی بدهید در مورد این که خون روی لباس زیرتان به چه رنگی و چه میزانی است.


لکه بینی لانه گزینی چقدر رایج است؟

طبق نظر دکتر شری راس، در مرکز بهداشتی پراویدنس سان جان در کالیفرنیا، لکه بینی لانه گزینی نسبتا معمول است و در حدود ۲۵ درصد حاملگی‌ها اتفاق می‌افتد. در بسیاری از موارد این اولین نشانه بارداری است.

دکتر لیندا برک گالووی، پزشک و نویسنده کتاب «راهنمای مادر هوشمند برای بارداری بهتر» می‌گوید: «اکثر زنان فکر می‌کنند که در ماه اول پریود کوتاه مدت را تجربه می‌کنند، در حالی‌که این خونریزی در واقع خونریزی لانه گزینی است. بسیاری از آن‌ها حتی متوجه نمی‌شوند که باردار هستند تا اینکه آزمایشات بارداری را انجام دهند».


لکه بینی لانه گزینی چقدر طول می‌کشد؟

دکتر برک گالوی می‌گوید، برخلاف خونریزی عادت ماهانه، لک بینی لانه گزینی کوتاه مدت است و معمولا کمتر از ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد. این مقدار زمانی است که یک تخمک بارور می‌شود و به داخل رحم منتقل می‌گردد. دکتر راس خط زمانی را به شرح زیر توضیح می‌دهد:

روز اول: روز اول دوره قاعدگی

روز‌های ۱۴ تا ۱۶: تخمک گذاری رخ می‌دهد.

روز ۱۸ تا ۲۰: باروری رخ می‌دهد.

روز‌های ۲۴ تا ۲۶: لانه گزینی اتفاق می‌افتد و خونریزی‌های لانه گزینی در حدود دو تا ۷ روز رخ می‌دهد.
 

آیا لکه بینی لانه گزینی در IVF اتفاق می‌افتد؟

بله، اگر درمان باروری مانند IVF دارید، تمام علائم بارداری اولیه دقیقاً مشابه هستند. چه در لوله فالوپ و چه در آزمایشگاه، تخمک با اسپرم ملاقات کند، لانه گزینی جنین به همان میزان زمان نیاز دارد. اگر این اتفاق بیفتد، احتمال لکه لانه گزینی حدود ۲۵ درصد است. سایر علائم بارداری اولیه نیز اتفاق خواهد افتاد.


لکه بینی لانه گزینی با خونریزی پریود چه تفاوتی دارد؟

خونریزی قاعدگی، معمولا ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد، سنگین شروع می‌شود و به مرور سبک می‌شود. اما خون ناشی از لانه گزینی معمولا قهوه‌ای تیره یا سیاه است (یعنی خونی قدیمی است)، هرچند که گاهی نیز ممکن است صورتی یا قرمز نیز باشد. همچنین جریان آن سنگین نیست؛ ممکن است تنها چند لکه خون و یا کمی بیشتر دیده شود.

ممکن است تشخیص لکه بینی لانه گزینی با خونریزی ماهیانه برای برخی زنان دشوار باشد چرا که نشانه‌ها بسیار شبیه هم هستند. اما عمده‌ترین تفاوت‌ها عبارتند از:

خونریزی قاعدگی

۴ تا ۷ روز طول می‌کشد که دو تا سه روز آن، خون قرمز روشن است.

خونریزی سنگین شروع می‌شود و به مرور کم می‌شود.

گرفتگی شدید در رحم وجود دارد که ممکن است قبل از خونریزی آغاز شود و دو تا سه روز ادامه یابد.

خونریزی لانه گزینی

معمولا بیش از ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول نمی‌کشد.

خونریزی بسیار سبک و معمولا قهوه ای، صورتی یا سیاه است. 

گرفتگی یا کمر درد کم وجود دارد یا حتی ممکن است اصلا حس نشود.
 

درد لانه گزینی

معمولاً ۲۵ درصد از زنان درد یا گرفتگی لانه گزینی را تجربه می‌کنند، این یک بخش کاملاً طبیعی از بارداری است. در ادامه نحوه تشخیص درد لانه گزینی و درد‌های قاعدگی را مرور خواهیم کرد:
  1. شروع درد: اگر مقداری گرفتگی لانه گزینی دارید، بین ۱۰ تا ۱۴ روز پس از تخمک‌گذاری رخ می‌دهد که معمولاً حدود دو تا هفت روز قبل از پریود بعدی شما است. به همین دلیل است که به راحتی با درد‌های قاعدگی اشتباه گرفته می‌شود.
  2. شدت درد: درد‌های لانه گزینی کاملاً شبیه به درد‌های قاعدگی هستند، اما از نظر شدت خفیف‌تر هستند. برخی از زنان می‌گویند که این احساس مانند گزگز است.
  3. محل درد: احساس گرفتگی یا سوزن سوزن شدن در قسمت پایین شکم و کمر است. گاهی اوقات فقط در یک طرف بدن احساس می‌شود.
  4. مدت زمان: مدت زمان درد ممکن است بین افراد متفاوت باشد، گاهی اوقات بین یک تا سه روز به طول می‌انجامد.
 
به طور اختصار تفاوت لکه لانه گزینی و لکه بینی قاعدگی به این شرح است:
  1. لکه بینی لانه گزینی
  • رنگ: صورتی یا قهوه‌ای
  •  جریان: کم
  • مدت زمان: ۱ تا ۲ روز
  • گرفتگی: سفتی خفیف یا متوسط، احساس سوزش یا کشیدن در قسمت تحتانی شکم در حین کاشت تخمک
  • غلظت: اغلب نازک‌تر یا آبکی‌تر
 
  1. لکه بینی قاعدگی
  • رنگ: قرمز روشن
  • جریان: زیاد
  • مدت زمان: معمولاً ۵ تا ۸ روز
  • گرفتگی: درد و گرفتگی شدیدتر در قسمت تحتانی شکم و پشت، با انقباض رحم برای دفع خون قاعدگی
  • غلظت: ضخیم‌تر و می‌تواند شامل لخته یا توده باشد
 

خونریزی از واژینال

طبق گفته محققان، لکه بینی واژینال در ۱۵ تا ۲۵ درصد از بارداری‌های اولیه رخ می‌دهد که می‌تواند نشانه‌ای از لانه گزینی باشد، اما این لکه بینی می‌تواند نشانه‌ای از موارد دیگر نیز باشد.

اگر بعد از تخمک‌گذاری دچار خونریزی شدید که شدیدتر از دوره معمولی است، شوید، جای نگرانی وجود دارد و باید با پزشک خود در مورد احتمال موارد زیر مشورت کنید:
  • سقط جنین: این اتفاق نیز معمولاً با لکه بینی شروع می‌شود، سپس به یک جریان قرمز تیره سنگین همراه با گرفتگی و لخته‌های قابل مشاهده تبدیل می‌شود.
  • حاملگی خارج از رحم: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک تخمک بارور شده در خارج از رحم لانه گزینی می‌کند. باعث گرفتگی عضلات، درد در لگن یا شانه و خونریزی می‌شود. این موضوع می‌تواند سلامت شما را به خطر بیاندازد و باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

  • عفونت: خونریزی واژینال می‌تواند نشانه عفونت دهانه رحم، واژن یا مجاری ادراری باشد. تب و لرز نشانه‌هایی هستند که در صورت بروز آن‌ها باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

  • افزایش جریان خون در دهانه رحم

  • معاینه لگن

  • آزمایش پاپ اسمیر

  • رابطه جنسی

جدول زمانی لانه گزینی

جدول زمانی لانه گزینی و بارداری اولیه شامل رویداد‌های زیر است که بر اساس یک چرخه قاعدگی ۲۸ روزه تعیین می‌شود:

  • روز اول: اولین روز پریود
  • روز چهاردهم: تخمک‌گذاری
  • روز پانزدهم: لقاح
  • روز ۲۰ تا ۲۴: لانه گزینی
 

تست بارداری

لکه بینی لانه‌گزینی معمولاً در زمانی اتفاق می‌افتد که انتظار قاعدگی را دارید. برخی از تست‌های بارداری به اندازه کافی حساس هستند تا هورمون HCG را ۶ روز قبل از قاعدگی تشخیص دهند.

اگر آزمایش را خیلی زود انجام دهید، ممکن است یک نتیجه منفی کاذب دریافت کنید، زیرا ممکن است مقادیر HCG بسیار کم باشد، حتی اگر باردار باشید. اگر نتیجه منفی می‌بینید، اما اگر هنوز فکر می‌کنید باردار هستید، ۳ روز قبل از آزمایش مجدد صبر کنید.

HCG در اوایل بارداری به سرعت افزایش می‌یابد، بنابراین اگر باردار هستید تا آن زمان باید یک نتیجه مثبت را مشاهده کنید.
 

مراقبت‌های ابتدایی لانه گزینی

بعد از اینکه فهمیدید باردار هستید، ممکن است کمی احساس اضطراب داشته باشید. به محض اینکه متوجه شدید باردار هستید، باید مراقبت‌های لکه لانه گزینی را رعایت کنید. باید مصرف مکمل‌های اسید فولیک را شروع کنید.

این مکمل، مواد مغذی ضروری را فراهم و به محافظت از مغز و نخاع کودک کمک می‌کند. همچنین ممکن است بخواهید مصرف ویتأمین‌های دوران بارداری را شروع کنید.
 


سایر علت‌ خونریزی در دوران بارداری

زنان باردار ممکن است به دلایلی غیر از لانه گزینی، خونریزی داشته باشند. اگر در هرزمانی این خونریزی سنگین بود، چه با درد و چه بدون درد و گرفتگی، با پزشکتان تماس بگیرید. اگر باردار هستید و لکه خون می‌بینید، ممکن است به دلایل زیر باشد:

رابطه جنسی: گاهی اوقات این اتفاق، در اوایل بارداری می‌افتد، اما احتمال دارد در هر زمان دیگری در طول بارداری نیز رخ بدهد. تغییرات هورمونی و یا فیزیکی علت اصلی هستند و به خودی خود متوقف می‌شوند.

حاملگی خارج از رحم: زمانی که جنین در خارج از رحم لانه گزینی کند، شما ممکن است خونریزی را همراه با درد و گرفتگی تجربه کنید. حاملگی خارج از رحم خطرناک بوده و باید خیلی زود به پزشک مراجعه کنید.

سقط جنین: حدود ۱۵ درصد حاملگی‌ها در چند ماه اول از بین می‌روند. اکثر زنان بعد از سقط، خونریزی و گرفتگی دارند. اگر باردار هستید و این علائم را می‌بینید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

لکه بینی فقط در ۱۵ تا ۲۵ درصد از بارداری‌ها اتفاق می‌افتد. در بیشتر موارد، لکه بینی نشانه طبیعی لانه گزینی است، اما اگر نگران هستید، باید لکه بینی را بررسی کنید، زیرا هنوز هم می‌تواند نشانه سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد.

لکه لانه گزینی معمولاً جای نگرانی نیست. این احتمال وجود دارد که وقتی متوجه آن شدید، حتی نمی‌دانید باردار هستید. اگر در حوالی تاریخی که پریود می‌شوید متوجه لکه‌بینی شدید و مشکوک هستید که باردار هستید، آزمایش بارداری انجام دهید.


منبع: سایت ستاره و سایت راسخون


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.