معنی زندگی چیست؟

زندگی شبیه یک دهلیز مارپیچ تو در تو است. شما تلاش می کنید وجود آن را نادیده بگیرید و یا اگر هم وارد آن شدید راه خود گم می کنید، اما باید حرکت کرد و از موانع نترسید. زندگی شبیه سوار شدن به یک آسانسور است. شما مرتبا به بالا و پایین در حرکت هستید و کسی هست که همواره به دگمه های ذهنی شما فشار میدهد.
چهارشنبه، 19 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معنی زندگی چیست؟
به این سؤال دقت کنید: معنی زندگی چیست؟ حال می توانیم از دانش آموزان بخواهیم به این سؤال پاسخ بدهند. در مرحله دوم می توانیم بچه‌ها را به گروههای دو تایی و سه تایی تقسیم کرد و از آنها بخواهیم پاسخهای مناسبی برای این سؤالات بیابند.
 
در مرحله بعد به بچه‌ها می گوییم ایده‌های خود را در مورد مفهوم زندگی نقاشی کنند و بعد طرح‌ها و نقاشی های خود را در معرض دید یکدیگر قرار دهند. حال می توان معنای زندگی را در شبیه سازی به سایر اشیاء و پدیده ها مورد بررسی قرار داد، به برخی از این ایماژها و تصویرها توجه کنید.
 
زندگی شبیه یک پیراشکی است. وقتی این پیراشکی تازه و گرم باشد، بسیار لذت بخش است اما همین پیراشکی می تواند سرد و کهنه شود، به طوری که هیچ کس به خوردن آن علاقه مند نباشد. حال اگر این پیراشکی سوراخی در وسط داشته باشد، این شکاف وسط آن می تواند پر از سر و رمز و راز باشد. میتوان از بچه‌ها پرسید که نظرشان را در مورد شباهتهای میان پیراشکی و زندگی بنویسند. زندگی شبیه خوردن گریپ فروت است. در ابتدا شما باید پوست آن را بگیرید سپس آن را به برشهایی کوچک تبدیل کرده و بعد آن را تست کنید. حال از خوردن آن لذت ببرید. اگر آن را فشار دهید، ممکن است تکه های ترش آن در چشم هایتان فوران کند.
 
 زندگی شبیه یک موز است. شما میتوانید به در آوردن یک موز نرم و آبکی از درون پوست به هر صورتی که وجود دارد، بپردازید. تعدادی از مردم در زندگی می خواهند مثل همین خوشه های موز نامطلوب باشند، در حالی که تعدادی دیگر میخواهند یک موز درجه یک و تاپ باشند. از یاد نبرید که شما نباید از سر خوردن موز روی یک سطح بیرونی بترسید. چون به هر حال شما باید پوست بیرونی موز را برای رسیدن به میوه اصلی در آورید. پس زندگی به مانند یک موز است، موزی که می تواند درجه یک با موزی نرم و پخته شده و یا موزی کال باشد. برای زندگی بهتر باید ریسک کرد و از موانع زیادی پرش کرد. پوست موز را بگیرید و به سرعت به میوه اصلی برسید. زندگی شبیه غذا پختن است. این بستگی دارد که شما چه چیزهایی را در ظرفتان اضافه و با هم ترکیب می کنید. بعضی اوقات شما غذا را از روی یک دستورالعمل درست می کنید و بعضی اوقات شما با خلاقیتتان غذای جدیدی میپزید.زندگی شبیه یک سفینه است. سفینه رو به آسمان هفتم در حال حرکت است که لحظه به لحظه مسافران آن کمتر و کمتر می شوند. زندگی شبیه سفر کردن رو به بالاست. زندگی شبیه یک پازل است. قطعات پازل وجود دارد اما شما عکسی در اختیار ندارید که بتوانید مطابق با آن پازل را بچینید. به همین دلیل اکثرا دچار شگفت زدگی میشوید. بعضی اوقات شما حتی اطمینان ندارید که آیا تمام قطعات پازل را در اختیار دارید یا خیر. اما باید شروع کرد و به جلو پیش رفت.
 
زندگی شبیه یک دهلیز مارپیچ تو در تو است. شما تلاش می کنید وجود آن را نادیده بگیرید و یا اگر هم وارد آن شدید راه خود گم می کنید، اما باید حرکت کرد و از موانع نترسید. زندگی شبیه سوار شدن به یک آسانسور است. شما مرتبا به بالا و پایین در حرکت هستید و کسی هست که همواره به دگمه های ذهنی شما فشار میدهد. بعضی اوقات شما به بدنه اصلی آسانسور برخورد می کنید اما آنچه که شما را ناراحت می کند، لرزشها و تکان هایی است که هر روز دچار آن هستید. زندگی شبیه یک اتاق است. اتاقی پر از درهای باز که هر لحظه این درها در حال بسته شدن هستند همانطوری که شما هر روز پیرتر و پیرتر می شوید. زندگی شبیه بازی با یکسری کارت است. شما می توانید برنده شوید و میتوانید بازنده شوید. در این بازی شما به دنبال موقعیت یا فرصتی برای پیروزی هستید و یا به دنبال موقعیتی که از شکست رهایی یابید. زندگی شبیه یک بازی شطرنج است. ممکن است شما با سه حرکت کیش و مات شوید و یا ممکن است در یک بازی فرسایشی به جایی برسید که هیچ برنده ای در آن بازی وجود ندارد.

زندگی شبیه یک سفینه است. سفینه رو به آسمان هفتم در حال حرکت است که لحظه به لحظه مسافران آن کمتر و کمتر می شوند. زندگی شبیه سفر کردن رو به بالاست. زندگی شبیه یک کتاب قطور است. برای خواندن این کتاب به اندازه کافی فرصت نیست اما هر کس تلاش می کند تعداد صفحات بیشتری از آن را بخواند. این لیست که اشاره به مفهوم زندگی دارد، لیستی است که هم می توان در مورد آن کتابها و مقاله ها نوشت و هم می توان آن را ادامه داد. بر همین اساس هر معلم یا والدین میتواند با طرح سؤالات این چنینی فضای نوآوری را در کلاس ایجاد کند. در واقع ارتباط معنای زندگی با مفاهیمی نظیر پیراشکی، شطرنج، موز و... می تواند در ذهن کودکان و نوجوانان ارتباط میان اجزا را در طبیعت معنی و مفهوم بخشد.

حال این تمرین‌ها را با بچه‌ها انجام دهید معنای دوست داشتن چیست؟ دوست داشتن شبیه لذت بردن از خوردن یک بستنی است. دوست داشتن شبیه ستاره‌ای است که هر شب به ما چشمک میزند. دوست داشتن معنای پرواز چیست؟
 
منبع: جامعه‌شناسی نخبه‌پروری، مهرداد ناظری، چاپ دوم، نشر علم، تهران 1396


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.