شغل خود را دوست بداريم

يك نقطه ضعف لزوماً به اين معنا نيست كه شما كار اشتباهي انجام داده باشيد، بلكه ممكن است فقط كمبود تجربه يا اعتمادبه‌نفس در كار باشد. يک شعر قديمي مي‌گويد: «اگر نمي‌تواني با کسي که عاشقش هستي باشي، عاشق کسي باش که با او هستي». اين جمله مي‌تواند در مورد شغل شما هم صدق کند. البته اين حرف به معني تحمل کردن شغل و گذراندن روزهاي خسته کننده و پرتنش نيست، بلکه به اين معناست که شما بايد کمي بيشتر کار کنيد تا شغل فعلي تان برايتان جالب‌تر شود.
شنبه، 4 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شغل خود را دوست بداريم
شغل خود را دوست بداريم
شغل خود را دوست بداريم






يك نقطه ضعف لزوماً به اين معنا نيست كه شما كار اشتباهي انجام داده باشيد، بلكه ممكن است فقط كمبود تجربه يا اعتمادبه‌نفس در كار باشد. يک شعر قديمي مي‌گويد: «اگر نمي‌تواني با کسي که عاشقش هستي باشي، عاشق کسي باش که با او هستي». اين جمله مي‌تواند در مورد شغل شما هم صدق کند. البته اين حرف به معني تحمل کردن شغل و گذراندن روزهاي خسته کننده و پرتنش نيست، بلکه به اين معناست که شما بايد کمي بيشتر کار کنيد تا شغل فعلي تان برايتان جالب‌تر شود.
رسيدگي و رفع مشکلات کار فعلي تان اصولاً ساده‌تر و همراه با ريسک کمتري است تا اين که بخواهيد دنبال کار جديدي بگرديد و مدتي وقت براي جا افتادن در آن صرف کنيد. به محض اين که چند تغيير بنيادي در زمينه شغل خود انجام دهيد، متوجه مي‌شويد که در حال حاضر، همان‌جايي هستيد که مي‌خواستيد. در اينجا چند راه حل براي بهتر کردن وضعيت موجود به شما پيشنهاد مي‌کنيم:

به جاي اين که بر آنچه انجام مي‌دهيد متمرکز شويد، به «چگونه انجام دادن کار» بينديشيد

خيلي‌ها تصورمي کنند رضايت کامل کاري زماني به دست مي‌آيد که کاري ايده آل داشته باشيم، اما اين فرضيه چند اشکال دارد. اول از همه، براي انجام دادن کاري که دوست داريد لازم است شخصي باشيد که در اين کار به‌خصوص موفق خواهد بود. دوست داشتن يک شغل دليل بر مناسب بودن شما براي آن نيست.
حالا صفاتي را که در شما موجودند و در پيشبرد شغل رؤيايي تان مفيد خواهند بود نام ببريد. ممکن است شما بسيار لايق و مشوق خوبي براي ديگران باشيد. خوب، چرا از اين صفات در پيشبرد شغل فعلي خود استفاده نکنيد؟ اين صفات و قابليت‌ها کمک مي‌کنند تا در شغل فعلي خود همان‌قدر موفق شويد که مي‌خواهيد در شغل رؤيايي تان موفق باشيد.

يک راهنماي خوب

در صورتي که تنها کار نمي‌کنيد، اين احتمال وجود دارد که در محل کارتان شخصي وجود داشته باشد که مورد احترام شما باشد و شما بتوانيد چيزهاي زيادي از او بياموزيد. اين حالت حتي علي رغم تفاوت‌هاي کارتان با يکديگر مي‌تواند صادق باشد. ممکن است کسي را در خارج از بخش خودتان پيدا کنيد؛ در هر حال بايد بدانيد که يافتن يک حامي يا راهنما به نفع شماست. يک حامي خوب کاري بيش از تقويت روحيه شما انجام خواهد داد. او کسي است که به شما کمک مي‌کند تا به اهداف و شيوه رسيدنتان به آنها نگاهي نقادانه داشته باشيد. فکر نکنيد که اين راهنما لزوماً بايد شغل مورد علاقه شما را داشته باشد. بلکه اين چگونگي کار انجام دادن اوست که اهميت دارد. پس مطمئن شويد راهنمايي را انتخاب مي‌کنيد که در کارش موفق است و آن را با رضايت انجام مي‌دهد.

استعدادهاي خود را در مسير اهداف شرکت به کار ببريد

بسياري از ما خود را در شرايطي مي‌يابيم که در آن از توانايي‌هاي ما استفاده نمي‌شود. اگرشما هم در چنين موقعيتي هستيد، سعي کنيد راهي را براي ارتباط دادن استعدادهاي خود و نيازهاي شرکت پيدا کنيد. اولين قدم، شناختن اين توانايي‌هاست. بعد بايد کمي تحقيق کنيد و ببينيد شرکت شما در حال حاضر يا در آينده نزديک به چه چيزي نياز دارد و شما چگونه مي‌توانيد در کسب آن مؤثر باشيد؟ سپس مي‌توانيد قابليت‌ها و پيشنهادات خود را با حوصله به شخص ذي نفع توضيح دهيد. طبيعتا به دست آوردن يک نقش جديد که در انجام آن مهارت داريد و در راستاي اهداف شرکت هم هست، يک پيوند کامل حرفه‌اي خواهد بود.

نقطه ضعف خود پي ببريد و در رفع آن بکوشيد

در صورتي که قبول کنيد کارمند نمونه نيستيد (چه کسي هست؟) انجام عمليات بهينه سازي کاري با آرامش بيشتري پيش مي‌رود. هميشه تقصير را به گردن ديگران انداختن ساده است. براي پايان دادن به اين روش، به دنبال مورد خاصي باشيد که تصحيح آن موجب مي‌شود کارتان را بهتر انجام دهيد؛ رابطه خود را با مديران و همکاران بهتر کنيد يا اين که فقط اوضاع را براي خودتان قابل تحمل کنيد.
مثلاً اگر در يک جلسه چند دقيقه تأخير داشته‌ايد سعي کنيد بعد از اين همواره چند دقيقه زودتر برسيد. اگر رابطه پر تنشي با رئيس خود داريد، به سهم خود به اين مشکل بينديشيد؛ آيا شما به اندازه کافي به خواسته‌هاي او توجه کرده ايد؟ آيا او را در جريان پيشرفت پروژه خود قرار داده ايد؟ يک نقطه ضعف لزوماً به اين معنا نيست که شما کار اشتباهي انجام داده باشيد، بلکه ممکن است فقط کمبود تجربه يا اعتماد به نفس در کار باشد. مشکل هرچه باشد، سعي در بهبود آن به شما کمک مي‌کند تا از مقام فعلي به مقامي بالاتر برسيد.

قدرداني از خود

همان‌طور که گاهي از قابليت‌هاي شما در مسير صحيح استفاده نمي‌شود، زماني هم ممکن است شما موفق شده باشيد توانايي‌هاي خود را در مسير صحيح به کار ببريد، اما آنقدر که انتظار داريد به کوشش شما توجه نشود. در واقع، قدرناشناسي کارفرما، دليل اصلي نبود رضايت شغلي در بسياري موارد است.
اما در بسياري از موارد هم شما تا زماني که توانايي خود را به معرض توجه کارفرما يا مدير خود نگذاشته ايد، به اين قدرداني دست نخواهيد يافت. اين کار مهارت زيادي مي‌خواهد اما آموختن آن به نفع شماست. کساني که در کار خود موفق هستند تمام روز منتظر نمي‌نشينند تا کسي به دستاوردهاي آنها توجه کند و آفرين بگويد، بلکه خودشان موفقيت خود را اعلام مي‌کنند.

از آموزش‌هاي رايگان ضمن خدمت بهره‌مند شويد

بسياري از شرکت‌ها براي پيشبرد مهارت‌هاي شغلي کارکنان خود مانند استفاده از کامپيوتر يا موارد ديگر تکنيکي يا مديريتي، کلاس‌هاي گروهي رايگان تشکيل مي‌دهند. حتي اگر به موضوع کلاس ارائه شده براي شغل فعلي خود احتياج نداريد، به نفع شماست که مهارت‌هاي خود را براي دستيابي به موقعيت‌هاي ديگر افزايش دهيد. اگر شرکت شما چنين امکاني را ارائه نمي‌کند خودتان در خواست تشکيل کلاس‌ها را بدهيد. شايد باور نکنيد که گاهي مديران تا چه حد در انجام اين کار مشتاق و موافق هستند.

بخواهيد و به دست آوريد

بيان کردن خواسته‌هايتان، ساده‌ترين و مؤثرترين راه براي رسيدن به چيزي است که مي‌خواهيد. در بسياري موارد، مسأله اين نيست که مديريت نمي‌خواهد چيزي را که به آن نياز داريد، فراهم کند. مسأله اين است که آنها فراموش مي‌کنند. چرا که شما تنها مشغله فکري آنها نيستيد؛ بايد پيشقدم شويد و خواسته‌هاي خود را عنوان کنيد. به اين ترتيب به مدير خود نيز کمک مي‌کنيد.

ايجاد پروژه‌

براي کساني که احساس دلزدگي يا سَرخوردگي مي‌کنند، انجام يک کار تازه يا برنامه مفرح در محيط کار مي‌تواند روحيه بهتري به آنها بدهد. بهترين کار اين است که قبل از انجام هر کار بزرگي مانند راه اندازي شرکت خودتان، به کارهاي کوچک مانند مرتب کردن و تغيير دادن مدل اتاق يا ميز کارتان بپردازيد.
اين روش فقط يک نوع مشغوليت موقت براي فرار از فشار کار نيست. شما در حال به دست آوردن مهارت‌هاي پر ارزشي هستيد که با انجام کارهاي ابتکاري کوچک و بزرگ به دست مي‌آيد و شما را سرشار از اعتماد به نفس خواهد کرد. کار کردن بر روي موضوعي که به آن علاقه داريد، تمرکز شما را از موضوع بي علاقگي به شغلتان، معطوف به انجام هرچه بيشتر ابتکارات سرگرم کننده براي پيشبرد کار خواهد شد.
اگر با به کار بردن اين پيشنهادات همچنان هر صبح شنبه را با غصه آغاز مي‌کنيد، وقت آن است که به دنبال کار جديدي باشيد. اما اين بار خوشحال خواهيد بود که تمام کوشش خود را براي کنار آمدن با موقعيت به کار برده‌ايد و در اين ميان به قابليت‌ها و استعدادهاي خود بيشتر پي برده ايد. اين بار با آمادگي بيشتر به سوي کار تازه خواهيد رفت.
منبع:روزنامه اطلاعات




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.