بلاکچین چیست؟ (بخش اول)

بلاکچین یک لیست رو به رشد است که به نام بلوک‌ها شناخته می‌شود که با استفاده از رمزنگاری با یکدیگر ارتباط دارند. هر بلوک حاوی یک کد هش رمزنگاری از بلوک قبلی و داده تراکنشی که به طور کلی به عنوان یک نمودار درختی می باشد. بلاکچین یک طراحی مقاوم در برابر اصلاح داده ‌ها است. می توان گفت بلاکچین یک دفتر باز و توزیع شده است که می‌تواند معاملات بین دو طرف را به طور موثر و با یک روش قابل قبول و ثابت ثبت کند.
جمعه، 21 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید زهرا خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
بلاکچین چیست؟ (بخش اول)

بلاکچین چیست؟

بلاکچین یک لیست رو به رشد است که به نام بلوک‌ها شناخته می‌شود که با استفاده از رمزنگاری با یکدیگر ارتباط دارند. هر بلوک حاوی یک کد هش رمزنگاری از بلوک قبلی و داده تراکنشی  که به طور کلی به عنوان یک نمودار درختی می باشد. بلاکچین یک طراحی مقاوم در برابر اصلاح داده ‌ها است. می توان گفت بلاکچین یک دفتر باز و توزیع شده است که می‌تواند معاملات بین دو طرف را به طور موثر و با یک روش قابل قبول و ثابت ثبت کند.
 

آیا فناوری بلاکچین در اینترنت جدید است؟

بلاکچین یک اختراع غیر قابل انکار ابتکاری است که توسط یک فرد یا گروهی از افراد که با نام مستعار ساتوشی ناکوموتو شناخته شده اند اما از آن زمان، به چیز بزرگتری تبدیل شده است و سوال اصلی مه در این زمینه بسیار پرسیده می شود این است که بلاکچین چیست؟

با اجازه دادن به اطلاعات دیجیتالی برای توزیع اما بدون کپی شدن، فنا‌وری بلاکچین ستون فقرات نوع جدیدی از اینترنت را ایجاد کرد. این فناوری در اصل برای واحد پول دیجیتالی یا بیت کوین ابداع شد. جامعه فنا‌وری اکنون دیگر کاربرد های بالقوه دیگری برای این فناوری پیدا کرده‌است.

در این مطلب، ما به شما توضیح خواهیم داد که تکنولوژی بلاکچین چیست و چه ویژگی هایی در آن، آن را بسیار منحصر به فرد می سازد. بنابراین ما امیدواریم که از این مطلب نهایت لذت را ببرید. اگر شما از قبل می دانید که بلاکچین چیست و تنها می خواهید یک توسعه دهنده بلاکچین باشید، این مطلب را دنبال کنید تا نحوه ساخت بلاکچین را نیز فرا گیرید.

بلاکچین چیست؟ (بخش اول)

 فناوری بلاکچین چیست؟

بلاکچین یک کتاب الکترونیکی دیجیتالی ناپایدار از معاملات اقتصادی است که می تواند برنامه ریزی شود تا نه تنها معاملات مالی را ضبط کند، بلکه تقریبا همه چیز را به ارزش تبدیل می کند. در ساده ترین حالت، بلاکچین یک سری زمانبندی انجام شده از رکورد ناپایدار داده ها است که توسط خوشه ای از کامپیوتر ها که متعلق به هیچ یک واحدی نیست را  اداره می کند. هر کدام از این بلوک های داده با استفاده از اصول رمزنگاری به یکدیگر متصل می شوند.

شبکه بلاکچین دارای قدرت مرکزی و متمرکز نمی باشد که این تعریفی از یک سیستم دموکراتیک است. از آنجایی که این یک کتابخانه مشترک و غیر قابل تغییر است، اطلاعات موجود در آن برای هر کسی قابل مشاهده است. از این رو هر چیزی که بر روی بلاکچین ایجاد می شود، به واسطه ماهیت آن بسیار شفاف خواهد بود و هر کسی در مقابل اعمال خود مسئول است.


توضیحاتی درباره بلاکچین 

بلاکچین هیچ هزینه معامله ای و هزینه زیرساختی ندارد. یک روش ساده و در عین حال هوشمندانه انتقال اطلاعات از بلوکA  به بلوک B و به صورت کاملا خودکار و ایمن است. یک طرف برای یک معامله، با ایجاد یک بلوک، روند را آغاز می کند. این بلوک توسط هزاران نفر تایید شده است، شاید میلیون ها کامپیوتر در سراسر شبکه برای این کار توزیع شده است. بلوک تأیید شده به زنجیره ای اضافه می شود که در سراسر شبکه ذخیره می شود و نه تنها یک رکورد منحصر به فرد ایجاد می کند بلکه یک رکورد منحصر به فرد با یک سابقه منحصر به فرد نیز می باشد. جعل یک رکورد تنها به معنای جعل کل زنجیره در میلیون ها نمونه است. این کار برای بیت کوین تقریبا غیر ممکن است. از این مدل برای انجام معاملات پولی استفاده می کند، اما می توان آن را در بسیاری از موارد دیگر نیز گسترش داد.

 بلاکچین چیست؟ (بخش اول)

در یک شرکت راه‌ آهن ما بلیط ‌ها را از طریق یک اپلیکیشن یا وب سایت خریداری می‌کنیم. شرکت برای پردازش تراکنش موفق از کارت اعتباری استفاده می‌کند. با بلاکچین نه تنها اپراتور راه‌ آهن می‌تواند هزینه پردازش کارت اعتباری را ذخیره کند، بلکه می‌تواند کل فرآیند فروش بلیط را به بلاکچین منتقل کند. دو طرف در این معامله شرکت راه‌آهن و مسافر هستند و  بلیط یک بلوک است که به یک بلوک سیگنال اضافه خواهد شد. همانطور که تراکنش های مالی روی بلاکچین یک سابقه منحصر به فرد، مستقل و قابل رسیدگی مانند بیت کوین است. در ضمن، بلوک نهایی بلیط نیز یک رکورد از همه معاملات می باشد. به عنوان مثال یک قطار و یا حتی کل شبکه قطار، شامل هر بلیطی است که تا به حال فروخته شده و در سفر نیز به گرفته شده است.

اما کلید در اینجا رایگان این است و  نه تنها می‌تواند پول را انتقال دهد و ذخیره کند، بلکه می‌تواند همه فرایند ها و مدل‌ های تجاری را جایگزین کند که بر پرداخت هزینه اندک برای تراکنش ها متکی هستند و یا هر معامله دیگری بین دو طرف را انجام دهد.

 یک مثال دیگر این است که در یک معامله ۵ معامله دیگر بین افراد برای خرید و فروش، به عنوان خدمات مرکز اقتصادی این شرکت ۰.۵ دلار هزینه دارد. با استفاده از تکنولوژی بلاکچین، تراکنش ها رایگان است. بنابراین هزینه اضافه وجود نخواهد داشت و سازمان ها و هر نهاد تجاری دیگری براساس اصل بازار بنا خواهد شد.

 بلاکچین چیست؟ (بخش اول)

حتی داوطلبانی تازه مانند Uber و AirBnB  با تکنولوژی بلاکچین راه اندازی شده ‌اند. تمام کاری که شما باید انجام دهید رمز کردن اطلاعات تبادلی برای یک اتومبیل یا یک اقامت شبانه است. در نتیجه شما یک روش کاملا ایمن که مدل کسب ‌و کار شرکت‌ هایی را که تازه شروع به حذف  و به چالش کشیدن اقتصاد سنتی کرده‌ اند، ایجاد خواهید کرد. 

از آنجا که معاملات بلاکچین رایگان هستند، می‌توانید به مقدار ناچیزی آن را شارژ کنید، مثلا باید ۱ درصد از یک سنت را برای مطالعه یک مقاله بپردازید همچنان به یاد داشته باشید که تراکنش های بلاکچین هیچ هزینه ‌ای ندارند. شما می ‌توانید هر مبلغی را بدون نگرانی در مورد اشخاص ثالث که سود شما را کاهش می‌دهند، شارژ کنید.

 بلاکچین چیست؟ (بخش اول)

بلاکچین در زمینه کتاب های الکترونیکی از این هم فراتر می‌رود. برای این منظور می توان کتاب های الکترونیکی را می توان با کد بلاک چین نصب کرد. در عوض شرکت آمازون و شرکت کارت اعتباری که در معرض فروش قرار می‌گیرند،یک برش را دریافت می کنند. برای این کار این کتاب‌ ها به شکل کد گذاری شده توزیع خواهند شد و یک تراکنش بلاکچین به صورت موفق، پول را به مولف منتقل کرده و در نهایت کتاب را باز می‌کند.

شما می ‌توانید این کار را در یک وب سایت مرور کتاب مانند goodreads یا سایت خود انجام دهید. تکرار های موفق حتی می‌تواند شامل مرور و سایر اطلاعات شخص ثالث در مورد این کتاب ها باشد.

در دنیای مالی، برنامه‌ های کاربردی آشکارتر هستند و تغییرات انقلابی قریب‌ الوقوعی در بلاکچین قرار است صورت گیرد. این فناوری نحوه کار بازار های بورس اوراق بهادار، وام‌ هایی را که در دست گرفته‌ اند و بیمه ‌های قرارداد را تغییر خواهد داد. آن‌ها حساب‌ های بانکی و عملاً تمام خدمات ارائه ‌شده توسط بانک‌ ها را حذف خواهند کرد. تقریبا هر موسسه مالی ورشکسته خواهد شد و یا مجبور به تغییر اساسی خواهد شد، درست زمانی که مزایای یک دفترکل بدون هزینه معاملاتی به طور گسترده ‌ای قابل ‌درک و اجرا می‌شود. به هر حال، سیستم مالی آن برای گرفتن یک برش کوچک از پول شما برای ایجاد یک تراکنش ساخته شده ‌است. بانکداران در این زمینه تنها به صورت مشاوران خواهند ، نه دروازه های پولی و یا هر چیز دیگر و دیگر قادر به دریافت حق‌ العمل کاری نخواهند بود.

منبع: blockgeeks.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.