راهکارهای جذب نسل جوان به مساجد

چگونگی جذب جوانان به مساجد از جمله سؤال‌های مهم امروزه جامعه دینی ماست؟ در این مقاله سعی شده با ارائه راهکارهایی به این سوال پاسخ داده شود، همراه ما باشید.
سه‌شنبه، 25 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای جذب نسل جوان به مساجد
لازم است مساجد فعّال شوند به گونه ای که قدرت جذب نسل جوان را پیدا کنند بدین منظور امور زیر ضروری است:

1- توسعه و ارتقای فعالیت های فرهنگی و سیاسی مسجد.

2- افزودن بر جاذبه های مسجد، مانند برگزاری کلاس های هنری و علمی در رشته های گوناگون، تأسیس مکان های مناسب ورزشی و دعوت از مربیان با تجربه برای آموزش، برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی نمایش فیلم و اجرای تئاتر و مانند آن با رعایت موازین اسلامی.

3- رسیدگی به ساختمان، نظافت و مسائل رفاهی مسجد، تشکیل و تقویت کتابخانه مناسب برای مسجد، همچنین در اختیار داشتن کتابهای مفید و متنوع.

4- یکی از عوامل مهمی که بر اساس نتایج تحقیق، نقش تعیین کننده ای در جذب نسل جوان دارد امام جماعت مساجد و ویژگی های اخلاقی و رفتاری وی در برخورد با نمازگزاران است بنابراین دقت در انتخاب امام جماعت با ویژگی های خاص معلومات دینی اجتماعی تربیتی سیاسی آگاهی به نسل جوان و قدرت ابتکار در جذب آنها (خوش رفتاری با جوانان، برخورداری از تقوای کافی و مانند آن) از نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
5- از عواملی که در جذب نسل جوان به مسجد نقش زیادی دارد طولانی نشدن نمازهای جماعت است امام جماعت با در نظر گرفتن این نکته که جذب و حفظ جوانان در مسجد به ظرافتهای خاصی نیاز دارد باید رعایت حوصله و وقت نماز گزاران به ویژه نسل جوان را بنماید.


نکته هایى در سازندگى مذهبى جوانان‏

1- کسانى که در مورد دین با جوانان صحبت مى‏نمایند باید الگوى دین باشند و به آنچه که مى‏گویند عمل نمایند و تضادى بین گفته‏ها و اعمالشان نباشد.

2- باید در مسائل مذهبى که به جوانان عرضه مى‏شود تکیه بر واجبات نمود نه مستحبات.

3- باید براى جذب جوانان از جاذبه‏هاى گوناگون مشروع استفاده نمود همچون به خدمت گرفتن هنر، استفاده از ابزار و شیوه‏ هاى نوین آموزش و ...

4- باید آموزش مذهبى بر اساس انس و الفت، و محبت و جلب اعتماد همراه با آگاهى و استدلال منطقى صورت گیرد.

منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.