معرفی مخرب‌ترین ویروس‌های کامپیوتری

ویروس‌های کامپیوتری برنامه‌هایی هستند که جهت مختل ساختن عملکرد بدون اشکال یک دستگاه کامپیوتر و ناتوان ساختن آن ‏طراحی می‌شوند. در این مقاله به قدرتمندترین ویروسهای کامپیوتری که سرتیتر اخبار را به خود اختصاص داده‌اند نگاهی خواهیم ‏انداخت.‏
شنبه، 29 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
معرفی مخرب‌ترین ویروس‌های کامپیوتری
ویروسهای کامپیوتری برنامه‌های مخربی هستند که توسط عوامل ضد اجتماع یا همان هکرها ساخته می‌شوند و می‌توانند جهت آسیب رساندن به عملکرد کامپیوتر، خود را تکثیر نمایند. این ویروسها نه تنها علت اصلی نگرانی کاربران سهل‌انگار به شمار می‌روند بلکه مشکلاتی را برای دولت‌ها، بیمارستانها، مدارس و سازمانهای بزرگ نیز با آلوده ساختن سیستم‌های آنها بوجود می‌آورند. به لطف اینترنت که تقریباً تمام کامپیوترها را از طریق فناوری شگفت انگیز خود در جهان به یکدیگر متصل می‌سازد، ویروسهای کامپیوتری سریع‌تر از یک ویروس سرماخوردگی گسترش می‌یابند. تقریباً تمام ویروس‌های‌ کامپیوتری به قدر کافی توانایی ایجاد آسیب جدی را دارند، بنابراین در این بخش برخی از انواعی که تاریخ ساز شده‌اند را معرفی می‌کنیم.
 

مخرب‌ترین ویروس‌های کامپیوتری

ویروسهای کامپیوتری موجب به بار آمدن خساراتی به ارزش میلیاردها دلار شده‌اند، بطوریکه برخی از آنها اسناد فوق محرمانه از هارد دیسک‌هایی را از بین برده‌اند که هرگز قابل بازیابی دوباره نبوده و اکثر آنها با متوقف ساختن چندین ساعته کارها، بازار را تحت تأثیر قرار داده‌اند. ویروس‌های کامپیوتری تهدیدی آنلاین به حساب آمده که از طریق اینترنت بوسیله هکرهای علاقمند به خرابکاری به درون کامپیوترها راه می‌یابند. در این بخش نام‌هایی را معرفی می‌کنیم که در دنیای کامپیوتر به دلیل میزان خرابی به بار آورده جاودانه شده‌اند.
 

ویروس کرم طوفان (Storm Worm)

ویروس کرم طوفان یا استورم ورم برای نخستین بار در سال 2006 دیده شد و زمانی که به میلیونها کامپیوتر در قالب یک ایمیل به مضمون «230 کشته در پی وقوع طوفان در اروپا» ارسال شد، ذهن بسیاری را به خود مشغول ساخت. شرکتهای مختلف، نامهای متفاوتی بر روی این ویروس گذاشتند.
این ویروس بسیار گسترده بوده و شناسایی آن کار چندان دشواری نیستکرم طوفان در اصل یک اسب تروجان یا برنامه نفوذی است که کامپیوترها را به زامبی یا ربات تحت کنترل هکر تبدیل می‌سازد. با آلوده شدن دستگاه، آنها می‌توانند توسط شخصی که در واقع این کرم‌ها را ارسال کرده است، کنترل شوند. این ویروس بسیار گسترده بوده و شناسایی آن کار چندان دشواری نیست. بروز رسانی سیستم آنتی ویروس کامپیوتر احتمالاً بهترین راه دور نگاه داشتن کرم طوفان است.
 

ویروس I LOVE YOU

ویروس آی‌لاو‌یو که همچنین به ویروس نامه عاشقانه معروف است، هنوز هم به عنوان خطرناکترین ویروس نوشته شده توسط یک هکر شناخته می‌شود. و هنوز هم به عنوان مرگبارترین ویروس کامپیوتری تمام دوران در نظر گرفته شده به طوریکه خساراتی به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار برای کمپانیها بوجود آورد. به محض آنکه کاربر ایمیل محتوی این ویروس را باز می‌کرد، ویروس خود را به حافظه کامپیوتر متصل ساخته و تمام فایلها و فولدرهای مهم را آلوده می‌ساخت. این ویروس به محض ورد به کامپیوتر سعی در رسیدن به سایر کاربران با اسکن فهرست آدرسهای موجود در مایکروسافت آوت لوک (Microsoft Outlook) کاربر فعلی می‌نماید. این ویروس در اصل توسط یک برنامه نویس فیلیپینی نوشته شد که مشغول به ادامه تحصیل در دانشگاه بود. این ویروس تنها در ظرف 24 ساعت در تمام دنیا پخش شد و سیستم کمپانی‌های چند ملیتی و پنتاگون را تحت تأثیر قرار داد و خساراتی معادل با میلیاردها دلار به بار آورد.
 

ویروس Leap-A

ویروس لیپ ـ ای یا جهش ـ ای به دلیل آنکه یکی از معدود ویروسهایی است که در ایجاد خرابکاری در سیستم‌های مک (MAC) موفق بوده است، توجه رسانه‌ای فراوانی را به خود جلب نمود. چرا که کمپانی اپل مدعی بوده سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری مقاوم در برابر ویروس ساخته و از سیستم‌های خود با ارسال بروز رسانی‌های مرتب به کاربران محافظت می‌کند. کامپیوترهای مک به کمک خط مشی خود تحت عنوان «امنیت از طریق ایجاد ابهام» از حملات ویروس در امان می‌مانند. با این حال، با توجه به محبوبیت اخیر سیستم مک، در سال 2006 یک هکر، ویروس Leap-A را طراحی نمود که از سیستم پیام رسان iChat جهت حرکت از میان کامپیوترهای آسیب پذیر مختلف مک استفاده می‌کرد.
 

ویروس ملیسا (Melissa)

یکی دیگر از ویروسهای مخربی که تیتر اخبار سراسر جهان را به خود اختصاص داد، ویروس ملیسا است که نوعی بدافزار پستی بوده که بیش از 20% از کامپیوترهای سراسر جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است. کامپیوترهای مجهز به مایکروسافت اینتل، متحمل بیشترین خسارات شدند و نیز شرکتهایی که از مایکروسافت آوت لوک برای ایمیلهای خود استفاده می‌کردند، ضررهای هنگفتی را متحمل شدند. ویروس ملیسا از طریق ایمیل با یک فایل ضمیمه ورد (Word) به کامپیوتر فرد راه یافته و زمانی که کاربر آن را باز نماید، بلافاصله خود را به 50 نفر نخست در فهرست آوت لوک قربانی ارسال می‌کند.
 

ویروس CIH

ویروس سی‌آی‌اچ همچنین به ویروس چرنوبیل معروف است. نام این ویروس نه تنها حاکی از مخرب بودن آن است، بلکه خود آن نیز به همان اندازه خطرناک است و انتشار آن سرتیتر تمام اخبار سراسر جهان را به خود اختصاص داد. ویروس CIH  ترسناک‌ترین ویروس کامپیوتری به حساب می‌آمد به این دلیل که قادر بود در حافظه کامپیوتر برای مدت زمان طولانی بدون شناسایی باقی بماند.
این ویروس به محض ورود به سیستم، هر برنامه‌ای که در حال اجرا بود را از کار می‌انداخت این ویروس به محض ورود به سیستم، هر برنامه‌ای که در حال اجرا بود را از کار می‌انداخت. این ویروس نخستین بار در سال 1998 دیده شد و سیستم‌های مختلف ویندوز 95 و 98 را تحت تأثیر قرار داد. ویروس چرنوبیل همچنین مجهز به یک تاریخ راه انداز بود و به محض فرارسیدن تاریخ مقرر، فایلهای موجود بر روی هارد دیسک را بازنویسی کرده و محتوای اصلی آن را نابود می‌ساخت.
 

کد قرمز (Code Red)

کد قرمز یک کرم کامپیوتری بود که در سال 2001 به دنیای کامپیوترها معرفی شد. این کرم به طور ویژه کامپیوترهای مجهز به مایکروسافت وب سرور IIS را مورد حمله قرار می‌داد. این ویروس با عمل به عنوان یک سرریز بافر، ویندوز سیستم را از کار انداخته و مقادیر بسیار بالایی از اطلاعات را به کامپیوتر ارسال نموده به طوری که سیستم را مجبور به خاموش کردن خود می‌کرد.

با وجود آنکه امروزه فناوری بسیار پیشرفت کرده و در جهت ایمنی بیشتر پیش رفته است، اما شبکه‌ها و سیستم‌ها هنوز هم به طور مکرر دچار ویروس و آلودگی می‌شوند. تنها به این دلیل که افراد پول کافی صرف خرید یک نرم افزار آنتی ویروس خوب نکرده و اکثر آنها آنقدر تنبل هستند که نرم افزار آنتی ویروس خود را در فواصل زمانی منظم بروز رسانی نمی‌کنند.

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
 
منبع: techspirited


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.