ويتامين ها و عملکرد دستگاه عصبي :

سلامت و عملکرد درست دستگاه عصبي براي بدن لازم و ضروري است و به دريافت کامل ويتامين ها ، مواد معدني و ديگر مواد مغذي بستگي دارد . ويتامين ها و مواد معدني بسياري هستند که به طور مستقيم در عملکرد دستگاه عصبي تاثير مي گذارند و مهم است که هر روز مقدار کافي از آنها به بدن برسد . ويتامين b کمپلکس مهم ترين ويتاميني است که در عملکرد درست دستگاه عصبي تاثيري مهم دارد ، چرا که اجزاي اين گروه بزرگ از ويتامين ها در ساخت ساختارهاي
چهارشنبه، 8 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ويتامين ها و عملکرد دستگاه عصبي :
ويتامين ها و عملکرد دستگاه عصبي :
ويتامين ها و عملکرد دستگاه عصبي :





سلامت و عملکرد درست دستگاه عصبي براي بدن لازم و ضروري است و به دريافت کامل ويتامين ها ، مواد معدني و ديگر مواد مغذي بستگي دارد . ويتامين ها و مواد معدني بسياري هستند که به طور مستقيم در عملکرد دستگاه عصبي تاثير مي گذارند و مهم است که هر روز مقدار کافي از آنها به بدن برسد .
ويتامين b کمپلکس مهم ترين ويتاميني است که در عملکرد درست دستگاه عصبي تاثيري مهم دارد ، چرا که اجزاي اين گروه بزرگ از ويتامين ها در ساخت ساختارهاي زيربنايي دستگاه عصبي تاثير دارند . ويتامين B12 که به خاطر وجود کبالت در آن ، به آن کبالامين هم مي گويند ، هم در ساخت اجزاي مختلف دستگاه عصبي اثر دارد و هم در حفظ کارکرد کامل و درست آن موثر است . B12 در ساخت سلول هاي دستگاه عصبي که زير بنايي ترين ساختار دستگاه عصبي هستند ، جايگاه موثري دارد . در واقع ، کمبود ويتامين B12 به نقص هاي غير قابل برگشت نخاع منجر مي شود . عضو ديگر اين گروه از ويتامين B9 است که فوليک اسيد يا فولات هم ناميده مي شود . اين ويتامين افزون بر حفظ سلول هاي عصبي ، در توليد انتقال دهنده هاي پيام هاي عصبي ( نوروترنسميترها ) هم تاثير دارد .
يکي از مواد معدني که در بهبود عملکرد دستگاه عصي تاثير دارد ، کلسيم است . اين ماده در سلامت نورون ها و ارتباط درست آنها با هم موثر است . منيزيم هم ماده اي معدني است که به بدن کمک مي کند کلسيم را بهتر جذب کرده و آن را در روند بهبود کارکرد نورون ها وارد کند . کمبود منيزيم به عصبي شدن و آشفتگي مي انجامد . کمبود پتاسيم هم به بروز اختلالات دستگاه عصبي منجر مي شود .
تغذيه درست و سالم در عملکرد همه اجزاي بدن تاثير مثبت دارد و بر کيفيت زندگي اثر مي گذارد . بدن ما بر پايه ي تعادل بين مکانيسم هاي شيميايي آن عمل مي کند و مواد غذايي تنظيم بخشي مهم از اين فرايندهاي شيميايي را بر عهده دارند . به همين خاطر لازم است که هر روز به مقدار کافي از مواد مغذي گوناگون تغذيه کنيم تا به مقدارکافي ويتامين ها و مواد معدني به بدنمان برسد .
منبع:دنياي تغذيه شماره ي 87




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط