واکسیناسیون کودکان؛ از درد تا ایمنی

واکسیناسیون کودکان عملی است که سالیان سال است بر روی تمامی کودکان متولد شده و با هدف ایمن ساختن بدن و سیستم ایمنی آن ها در برابر بیماری های خطرناک، کشنده و واگیردار طی یک برنامۀ منظم انجام می شود. در این مقاله بیشتر با مسئلۀ واکسیناسیون و جزئیات آن آشنا خواهید شد.
چهارشنبه، 9 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
واکسیناسیون کودکان؛ از درد تا ایمنی

واکسیناسیون کودکان با چه هدفی انجام می شود؟

واکسیناسیون کودکان بهترین راه محافظت از کودک در برابر بسیاری از بیماری های مهلک و خطرناک است. کودک شما برای سلامت کامل باید تمام واکسن های توصیه شدۀ واکسیناسیون کودکان را دریافت کند. بسته به قوانین واکسیناسیون کشور یا منطقه ای که شما در آن زندگی می کنید، بعضی از واکسن ها ممکن است رایگان باشند و برخی دارای هزینه.

ممکن است در بعضی مواقع فرزند شما از نظر سلامتی در وضعیتی باشد که نیاز داشته باشد واکسن های بیشتری برای محافظت در برابر عفونت های گوناگون از سازمان واکسیناسیون دریافت کند. اگر وضع مزمن سلامتی کودک وضعیت خاصی ایجاد کند، ممکن است لازم باشد بعضی از واکسن های لیست واکسیناسیون کودکان را مجدداً دریافت کند و بعضی از واکسن ها نیز به او تزریق نشود. در این زمینه مشورت با پزشک متخصص واکسیناسیون کودکان در زمینۀ نحوۀ واکسیناسیون ضروری است.
 

آیا فرزند من باید واکسیناسیون کودکان بیشتری دریافت کند؟

سازمان CPS پیش بینی می کند که همۀ کودکان بالای 6 ماهه ممکن است هر سال به آنفولانزا مبتلا شوند و بنابراین واکسیناسیون کودکان برای کودکان زیر 5 سال بسیار مهم است و بچه های بزرگ تری هم که مبتلا به بیماری های مزمن هستند در معرض خطرات ناشی از بیماری آنفولانزا هستند و باید خدمات واکسیناسیون بیشتری دریافت کنند. از آنجایی که کودکان زیر 6 ماه سن نمی توانند واکسیناسیون کودکان بزرگ تر را دریافت کنند، آنتی بادی های آنفولانزا از طریق مادر و شیر او وارد بدن آن ها خواهد شد.
 

آیا واکسیناسیون و به خصوص واکسیناسیون کودکان امن و مورد اعتماد است؟

بله، واکسیناسیون روشی بسیار امن و قابل اعتماد برای محافظت از کودک شما در برابر بیماری های مزمن و آزار دهنده در آینده است. واکسیناسیون کودکان به ندرت می تواند عوارض خفیفی نیز داشته باشد که با گذشت زمان، استراحت و مشورت با پزشک معالج کودک برطرف خواهد شد.
 
واکسیناسیون کودکان؛ از درد تا ایمنی


واکسیناسیون کودکان

اگر فرزندتان در زمان واکسیناسیون کودکان بیمار باشد، چه باید کرد؟

اگر در زمان واکسیناسیون کودک شما بیمار است و هنوز برای دریافت آن واکسن فرصت دارد، می توانید تا نوبت واکسیناسیون کودکان بعدی و بهبودی او صبر کنید، در غیر این صورت بهتر است با پزشک متخصص کودکان در این زمینه مشورت کنید.
 

واکسن های رایج لیست واکسیناسیون کودکان کدام است؟

در لیست واکسیناسیون واکسن های ثابتی وجود دارد که تقریباً تمام کودکان، به جز در موارد استثنائی، در فواصل زمانی معیّن باید آن ها را دریافت کنند. این واکسن های واکسیناسیون کودکان عبارتند از:

1- دپتریا، تتراسن و پروستات (DTPa)
2- پولیو (IPV)
3- روتا ویروس
4- آنفولانزای نوع H هموفیلوس (HiB)      
5- پنوموکوک
6- هپاتیت B  
7- ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)
8- مورچه، سرخک، سرخجه (MMR)
9- واریسلا
10- واکسن آنفولانزا که هر سال برای کودکان 6 ماهه به بالا توصیه می شود.
 

هرکدام از واکسن های لیست واکسیناسون کودکان چه وظیفه ای دارد؟

واکسن DPT واکسن مخصوص واکسیناسیون در برابر فلج اطفال و واکسن Hib  مخصوص دیفتری و تتومیت است.

واکسن روتاویروس که در لیست واکسیناسیون کودکان قرار دارد، از نوزادان دربرابر روتا ویروس محافظت می کند که شایع ترین ویروس در اسهال های جدی کودکان و نوزادان به شمار می آید.

واکسیناسیون پنوموکوک از عفونتی که از استرپتوکوک ناشی می شود محافظت می کند که از جملۀ بیماری های ایجاد کنندۀ آن مننژیت (نوعی عفونت مغزی)، پنومونی و عفونت گوش است.

چهارمین دسته از گروه واکسیناسیون کودکان واکسن مننژاکوک است که در برابر بیماری هایی مقاومت می کند که از طریق باکتری های مننژکوک منتقل می شوند. از جملۀ این بیماری ها می توان به مننژیت، سپتی سمی و عفونت جدی خون اشاره کرد که این واکسیناسیون بدن کودک را در برابر همۀ این بیماری ها مقاوم خواهد کرد.
 

واکسیناسیون کودکان

واکسن MMR که بدن را در برابر سرخک، اوریون و سرخچه ایمن خواهد کرد.

واکسن واریلا که از بروز عفونت های جدی و ناراحت کننده جلوگیری خواهد کرد.

واکسن هپاتیت B یکی از مهم ترین واکسن های لیست واکسیناسیون کودکان است و با این واکسیناسیون کودک در برابر هپاتیت B که یک عفونت جدی کبدی است محافظت خواهد شد.

واکسن HPV بدن را در برابر انواع ویروس های HPV که منجر به ایجاد سرطان دهانۀ رحم، زگیل های تناسلی و برخی دیگر از انواع سرطان می شود، مقاوم خواهد کرد.
 

آیا بعضی از واکسیناسیون ها و واکسن ها بدن کودک را در مقابل چند بیماری ایمن می کند؟

بله، همان طور که در قسمت توضیحات واکسن ها نیز مشاهده کردید، در بسیاری از موارد کودک شما می تواند واکسن های ترکیبی دریافت کند و یا با دریافت یک واکسن در برابر بیش از یک بیماری ایمن شود. این مسئله به این معناست که کودک شما با واکسیناسیون کمتر و دریافت واکسن های محدودتری از لیست واکسیناسیون کودکان، می تواند در برابر بیماری های بیشتری مقاومت پیدا کند.
 
واکسیناسیون کودکان؛ از درد تا ایمنی


چرا واکسیناسیون کودکان از سنین پایین شروع می شود؟

کودکان کم سن و سال بسیار بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های عفونی هستند، زیرا سیستم ایمنی بدن آن ها هنوز به صورت کامل شکل نگرفته و قوی نشده است. بنابراین بیماری هایی مثل سرفه یا پنوموکاکی می تواند برای کودکان کم سن و سال تر بسیار جدی و خطرناک باشد و علت آغاز واکسیناسیون کودکان در سنین پایین تر هم این است که واکسیناسیون بدن آن ها را در برابر این خطرها ایمن خواهد کرد. در واقع واکسیناسیون کودکان در سنین پایین تر آغاز می شود تا قبل از اینکه بدن کودک در معرض بیماری و عفونت قرار بگیرد، از آن محافظت شود.
 

واکسیناسیون کودکان

  اگر واکسیناسیون کودکان انجام نشود، خطرناک است؟

بیماری هایی که واکسیناسیون آن برای کودکان انجام می شود بسیار جدی و خطرناک و حتی در برخی مواقع مرگبار هستند. به عنوان مثال بیماری سرخک در صورت عدم واکسیناسیون کودکان می تواند تا مغز نیز پیشروی کند و باعث آسیب مغزی و مرگ بشود. صرع نیز می تواند ناشنوایی های دائمی در پی داشته باشد. فلج اطفال هم در صورت عدم واکسیناسیون موجب فلج شدن دائمی خواهد شد. متأسفانه این بیماری ها هنوز ریشه کن نشده است و در حال حاضر هیچ درمان قطعی ای برای آن ها وجود ندارد و تنها راه شما برای محافظت از کودکتان، واکسیناسیون کودکان در برابر این بیماری های خطرناک است.
 

آیا می توان برای کاهش درد بعد از واکسیناسیون به کودکان مسکّن داد؟

والدین و یا پرستاران باید توجه داشته باشند که پس از گذشت زمان کوتاهی از واکسیناسیون کودکان به آن ها مسکن هایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن ندهند، زیرا ممکن است میزان تأثیر واکسن را کاهش دهد یا به طور کلی آن را بی اثر کند. حداقل 6 ساعت بعد از تزریق واکسن کودک نباید هیچ گونه مسکنّی دریافت کند.
 
در پایان به این نکته توجه داشته باشید که واکسیناسیون کودکان می تواند نسل های آیندۀ آن ها را نیز مقاوم و ایمن سازد. بسیاری از واکسن های واکسیناسیون نیز به دلیل از بین رفتن و ریشه کن شدن آن بیماری ها در طول زمان از لیست واکسیناسیون کودکان حذف شده است. پس بهتر است واکسیناسیون را امری کاملاً مهم و جدی تلقی کنید.


منبع: www.chi-health.com.sg


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.