آیا ازدواج با فرد بی نماز صلاح است؟

در این مقاله به پاسخ این سوال می پردازیم که: آیا ازدواج با فرد بی نماز صلاح است یا نه ؟با ما همراه یاشید.
شنبه، 12 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا ازدواج با فرد بی نماز صلاح است؟
مقدمه:
ازدواج از جمله مسائل مهم در زندگی انسان می باشد که موفقیت در این امر باعث آرامش و موفقیت های بعدی انسان خواهد شد.حال این سوال که آیا ازدواج با خواستگار بی‌نماز کار درستی است یا خیر؟

حتمالا این روزها یکی از مهم‌ترین سوالات و دغدغه های شما شده است. زمانیکه خواستگاری با شرایط مالی، تحصیلی و اجتماعی خوب دارید اما بعد از مدتی متوجه می شوید که بی‌نماز است.

در این مقاله به بررسی مساله ازدواج با خواستگار بی نماز و تاثیر آن در زندگی مشترک می پردازیم.

خودتان را چقدر می شناسید(خودشناسی)
پاسخ این سوال از شناختی که شما نسبت به خودتان دارید بدست می‌آید. زمانیکه که قرار است برای مهم‌ترین اتفاق زندگی خود تصمیم بگیرید باید حتما قبل از آن به خودشناسی برسید.

خودشناسی یعنی شناسایی و ارزیابی دقیق خواسته‌ها، انتظارات، اهداف، ارزش‌ها و نقاط ضعف و قوت خودتان. زمانیکه شما این لیست را تهیه می‌کنید احتمالا به بخشی می‌رسید که مربوط به اعتقادات مذهبی شما است.

برای مثال ممکن است بنویسید:”من دختر مذهبی هستم”، “مذهب خط قرمز من است”، “من اصلا مذهبی نیستم”،” اعتقادات مذهبی برای من اولویتی ندارد یا در اولویت‌های آخر من است”.

این لیست درباره اینکه چه کسی هستید و از زندگی چه می‌خواهید به شما بینش می‌دهد و در نتیجه خیلی راحت‌تر می توانید بر سر دوراهی ها تصمیم منطقی بگیرید.

شما همچنین بعد از تکمیل فرایند خودشناسی باید به سراغ نوشتن ملاک‌ها و معیارهای مورد نظر خود از همسر آینده‌تان بروید.

مرحله قبل کار شما راحت کرده و اکنون می توانید بگوئید که همسر ایده‌آل شما چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

برای مثال، تحصیلات عالی داشته باشد، خانواده فرهنگی داشته باشد، اهدافش در زندگی تاحدودی شبیه به اهداف من باشد، مذهبی باشد، روشن فکر باشد و … .

لیست شما باید شامل دو بخش باشد.
بخش اول خط قرمزهای شما هستند. یعنی مواردی که شخص مورد نظر شما باید حتما آن‌ها را دارا باشد در غیر این صورت از لیست شما خارج می شود.

بخش دوم شامل مواردی می شوند که خواستگار شما می تواند آنها را داشته باشد یا نداشته باشد و برای شما ملاک های حیاتی نیستند که نظر شما را تغییر بدهند.

در این لیست بررسی کنید و ببینید برای شما نماز خواندن یا نخواندن همسرتان در کدام بخش قرار می گیرد. خط قرمز ها یا موارد قابل چشم پوشی؟

دو حالت برای خواستگار بی نماز
به طور خلاصه دو حالت در خصوص خواستگار بی نماز می تواند وجود داشته باشد.

حالت اول؛ این خواستگار، ملاک های همسر مناسب از جمله ایمان قلبی و سلامت اعتقادی را دارا بوده و مشکل نماز نخواندن ایشان، یک مشکل عقیدتی نیست بلکه یک حالت گذرا است که معمولًا در مراحلی از زندگی انسان ها رخ می دهد.

به طور مثال؛ نداشتن انگیزه قوی برای خواندن نماز، آگاه نبودن از فلسفه و اسرار نماز، داشتن سؤال و ابهام نسبت به بعضی از مسائل اعتقادی که در صورت ازدواج با چنین فردی می توان با انجام راه کارهایی، او را نسبت به انجام نماز تشویق کرده که البته این امر مهم، احتیاج به زمان، صبر و حوصله زیادی خواهد داشت.

در این حالت هر چند می توان نگاه مثبتی به این ازدواج داشت، اما کسی که می خواهد به چنین خواستگاری پاسخ مثبت دهد باید تمامی سختی های مسیر را نیز در نظر گرفته و با کنار گذاشتن احساسات خود تصمیمی عاقلانه اتخاذ نماید تا در آینده گرفتار پشیمانی و حسرت نگردد.

حالت دوم؛ که می توان در این زمینه تصوّر کرد این است که؛ مشکل نماز نخواندن ایشان ناشی از ضعف اعتقاد و ایمان وی می باشد در این صورت مسئله عدم کفویت و نابرابری در ایمان به وجود می آید و ثمره آن چیزی جز کشمکش و آشفتگی در زندگی مشترک آینده تان نخواهد بود.

زیرا کسی که پای بند به دین (که اصلی ترین مسئله زندگی است) نباشد هیچ تضمینی وجود ندارد که پای بند به رعایت حقوق همسر و زندگی مشترک باشد.انسان دین دار هرگز نمی تواند با همسر بی دین کنار بیاید و با هم زندگی سعادتمندانه ای داشته باشند.

از لحاظ مذهبی چقدر با یکدیگر تفاوت دارید؟
یکی از نکات مهمی که باید در تصمیم‌گیری آن را مد نظر قرار دهید این است که برای خود مشخص کنید میزان تفاوت مذهبی شما بایکدیگر چقدر است. افرادی هستند که به طور کلی اعتقادات مذهبی متوسطی دارند،

یعنی به اصول پنج‌گانه دین معتقدند اما خود را ملزم به انجام تکالیف دینی نمی‌دانند و گاهی دلیل اصلی این کار خود را تنبلی بیان می‌کنند.

برای مثال ممکن است کاهل نماز باشند و چند روز نماز بخواند و چند روز نه. این افراد به اعتقادات شما احترام می‌گذارند و احتمالا شما با این افراد به مشکل قابل توجهی برنخورید مگر اینکه شما اعتقادات مذهبی بسیار قوی و محکمی داشته باشید.

گروه دیگر افرادی هستند که نه تنها نماز نمی‌خوانند بلکه به اصول پنج‌گانه دین نیز معتقد نیستند و افرادی را که از دین پیروی می‌کنند و اعمال دینی انجام می‌دهند را مسخره می‌کنند.

این گروه افرادی هستند که شما احتمالا در آینده به مشکلات زیادی با آن‌ها برمی‌خورید. مشکلاتی مانند:
 
تنها بودن هنگام انجام اعمال مذهبی
اگر همسر شما اهل نماز و روزه نباشد احتمالا شما در ماه‌ها و مراسمات مذهبی خاصی مجبور باشید که تنها اعمال آن را بجا آورید.

برای مثال در ماه رمضان شما مجبورید تنها سحری بخورید و افطار کنید اما در عین حال برای همسرتان هم باید صبحانه و ناهار آماده کنید.

در ماه محرم اگر تمایل داشته باشید که در مراسم شرکت کنید احتمالا همسرتان با شما همراه نخواهد شد یا حتی ممکن است مانع شما برای انجام این‌کارها شود. این مورد نیز بعدها باعث اختلاف نظر شما شود.

تربیت فرزندان
یکی از مهم‌ترین پیامدهای ازدواج با مرد بی نماز در آینده و مربوط به فرزندان شما خواهد شد. زمانیکه شما قصد تربیت فرزندان خود را به گونه‌ای دارید که در آینده معتقد و نمازخوان باربیایند.

اما از طرف دیگر پدر آنها بی‌نماز است و تلاشی برای همکاری با شما در این جهت نمی‌کند و چه بسا شاید خلاف میل شما عمل کند و به بچه‌ها بگوید که خواندن نماز اهمیتی ندارد و لازم نیست خودشان را به سختی بیندازند.

سرزنش خانواده
بعد از ازدواج قرار است که شما با خانواده مذهبی خود نیز همچنان رفت و آمد کنید و این به معنای این است که احتمالا خانواده زمانیکه متوجه شوند همسر شما نماز نمی خواند و روزه نمی گیرد بسیار شما را سرزنش خواهند کرد.

چراکه معتقدند کسی که به نماز اعتقاد نداشته باشد هیچ برکتی در کار و زندگی چنین فردی وجود نخواهد داشت.

آنها شما را بخاطر انتخابتان سرزنش می کنند و نگران حلال و حرام بودن پولی می‌شوند که وارد زندگی شما می‌شود. اینگونه شما هر وقت که به دیدن والدین خود می روید باید به سوالات و سرزنش‌های مکرر آنها گوش دهید.
 
اختلاف نظر هنگام مواجه با مشکل
بعد از ازدواج قطعا شما و همسرتان روزهایی را تجربه خواهید کرد که در آن با مشکلاتی مواجه می‌شوید.

اگر شما دختر مذهبی باشید و به تاثیر نذر و دعا برای حل مشکلتان اعتقاد داشته باشید ولی همسرتان نه تنها اعتقاد به نذر ندارد بلکه نماز هم نمی‌خواند احتمالا شما در این زمینه دچار اختلاف خواهید شد.

منظور ما این است که اعتقاد به قدرتی برتر (مانند خدا، قرآن، ائمه و …) اگرچه برای شما قابل پذیرش و درک هستند اما برای همسرتان اینگونه نیست.
 
اگر خواستگارتان بی‌نماز است و شما قصد ازدواج با او را دارید یادتان باشد که حتما با یک روانشناس در این زمینه مشورت کنید؛ زیرا کفیت مذهبی و اعتقادی یکی از پیش‌بینی کننده‌های موفقیت در ازدواج است.

همانطور که ازدواج با خواستگاری که فاصله فرهنگی و اجتماعی زیادی با شما دارد کار درستی نیست. ازدواج با مردی بی نماز در صورتیکه شما دختر مذهبی هستید نیز همین گونه است.

چنین ازدواجی در آینده باعث بروز اختلافاتی در زندگی شما خواهد شد، سرزنش خانواده شما را به همراه دارد و شما را در تربیت مذهبی فرزندانتان دچار تعارض خواهد کرد. پس اولویت‌ها، ملاک‌ها و شرایط خانوادگی خود را در نظر بگیرید و بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

هدف نهایی از اردواج
فراموش نکنیم که شخصی که تصمیم ازدواج با دیگری را دارد هدف از ازدواج او نمازخوان کردن ویا اصلاح اعتقادات طرف مقابلش نمی باشد بلکه می خواهد با ازدواجش به آرامش، سکون و.. . دست پیدا کند.

تجربه نشان داده آنهایی که همسر مناسب و تربیت یافته انتخاب نموده اند در ادامه زندگی با مشکلاتی مواجه می شوند چه رسد به آن که بخواهد همسرش را براساس شاخصه های مورد نظرش توجیه کند.

لذا بهتر است وضعیت فعلی طرف مقابل را در نظر گرفته و به این دل خوش نکرد که بعد از ازدواج نمازخوان خواهد شد.

در نتیجه کسی که مقید به احکام شرعی و پایبند به دین و مسائل دینی هست و دوست دارد در آینده با همسری متدین زندگی کند باید از همان ابتدا همسری انتخاب کند که حد نصاب از ایمان و التزام عملی به احکام شرعی را داشته باشد.

هم کفو بودن

 این نکته را نیز متذکر می شویم که در اسلام هم کفو بودن دختر و پسر شرط ازدواج می باشد و از نظر معارف اسلام و روایات اهل بیت و نیز سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تنها چیزی که کفویت را احراز می نماید ایمان است.


ایمان یعنی اعتقاد باطنی به خداوند و التزام عملی به مقتضای ایمان، یعنی به دین و آموزه اسلام. لذا پیامبر صلی الله علیه و آله مردی سیاه پوست و فقیر به نام «جویبر» را به «دلفار» دختر زیادبن لبید تزویج نمود و فرمود:

«الْمُؤْمِنُ کفْوٌ لِلْمُؤْمِنَةِ وَ الْمُسْلِمُ کفْوٌ لِلْمُسْلِمَة»(۱)؛ «مرد مؤمن همتای زن مؤمن و مرد مسلمان همتای زن مسلمان است».

حکم زدواج با مسلمانی که نماز نمی خواند
 پرسش :آیا ازدواج با شخصى که نماز نمى خواند، جایز است؟

پاسخ :همه مراجع: ازدواج با او جایز است؛ ولى کراهت دارد.(2)
تبصره. ازدواج با فرد فاسق کراهت دارد و کسى که نماز نمى خواند، مصداق بارز فسق شمرده مى شود.

پرسش : می خواستم بدانم اگر مسلمانی در انجام فریضه نماز کوتاهی کند یا به طور کامل آن را بجا نیاورد، حکم کافر را دارد یا نه؟ ازدواج با چنین شخصی چه حکمی دارد؟

در برخورد با چنین شخصی چه باید کرد؟ و اگر ازدواج کرده باشد چگونه است؟

پاسخ : در صورتی که معتقد به نماز باشد ولی بر اثر تنبلی آن را بجا نیاورد کافرمحسوب نمی شود بلکه مسلمان گناهکاری است و ازدواج با او جایز است ولی لازم است با زبان خوش توام با ادب و احترام او را امر به معروف و نهی از منکر کرد تا این فریضه بزرگ را بجا آورد. (استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.)

پرسش : اگر دختری(ایرانی و طبعامسلمان زاده) ادعا کند که خود را مسلمان نمی داند(هر چند ممکن است که به دلیل لجبازی یا مسائل دیگر چنین ادعایی داشته باشد).

ولی واضحا به انجام وظائف دینی همچون نماز، روزه و … هم معتقد نباشد ،ازدواج با چنین دختری صحیح است یا باطل؟

پاسخ : در صورتیکه اعتقادی به این امور ندارد ازدواج با این فرد صحیح نیست. ولی اگر عملا به جا نمی اورد ترک عمل دلیل بر عدم اعتقاد نیست. (استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.)

پرسش : آیا ازدواج با دخترى که به ظاهر مسلمان است ولى اهل نماز نیست، مثل ازدواج با کافر است؟

پاسخ : این ازدواج جایز است ولى باید تدریجاً او را دعوت به انجام واجبات نمود. (استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.)

سؤال: آیا ازدواج با کسی که التزام به اصول عقاید دینی دارد، ولی نماز نمی خواند، جایز است؟

جواب: اگرچه ازدواج فی نفسه اشکال ندارد، ولی نماز از مهمترین واجبات است و سزاوار است همسری انتخاب کنید که سست مذهب نباشد.(استفتائات حضرت آیت الله خامنه ای)

حکم ازدواج با شراب خوار
پرسش . آیا ازدواج با شراب خوار جایز است؟
پاسخ :همه مراجع: ازدواج با او جایز است ولى کراهت شدید دارد.(3).

اسلام، تقوا و پاکى را یکى از شرایط مهم ازدواج محسوب مى دارد. مردى خدمت حضرت امام حسن علیه السلام رسید تا درباره تزویج دخترش مشورت کند،

حضرت فرمود: «به مرد با تقوا او را شوهر بده، زیرا اگر او را دوست بدارد احسان و اکرامش مى کند و اگر دوستش نداشته باشد به او ظلم نخواهد کرد.(4)»

اسلام ازدواج با شخص فاسق و مشروب خوار را نهى مى کند و پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله فرمود: «هرکس دخترش را به فاسق شوهر بدهد خویشاوندى خود را قطع کرده است.(5)»

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «دخترتان را به مشروب خوار ندهید.(6)»حضرت صادق علیه السلام فرمود: «هرکس دخترش را با مشروب خوار تزویج کند خویشاوندى خود را با او قطع کرده است.(7)»

به صلاح انسان نیست که با شخص فاسق، مشروب خوار، قمارباز، بى نماز، روزه خوار، معتاد، سارق و یا خیانت کار ازدواج کند، گرچه ثروت مند و داراى جاه و مقام باشد.

زیرا ازدواج با چنین افرادى هم به حیثیت و آبروى انسان لطمه وارد مى سازد، هم موجب ناراحتى و اختلاف و ناسازگارى مى گردد، و به طور خلاصه ازدواج با چنین افرادى هم به دین و آخرت انسان لطمه مى زند هم سعادت و آرامش خانوادگى را سلب مى کند.

بنابراین هم دختر و پسر باید مواظب باشند در دام چنین همسرانى نیفتند هم والدین آنها کوشش کنند فرزندانشان را در چنین دام هاى خطرناکى گرفتار نسازند.

نتیجه:
آنچه در این مقاله قابل ذکر است این است که منعی در ازدواج شرعا وجود ندارد.لذا دختر و پسر باید با توجه به شرایط و موقعیت و خط قرمزه های زندگی خودشان اقدام به خواستگاری نمایند.

قاعدتا این بحث بیشتر مربوط به کسانی است که به اعتقادات پایبند هستند.لذا جهت همسر گزینی به دنبال هم کفو خودشان که به نماز اعتقاد دارند می روند .لذا با فردی که در ابتدا یا در ادامه زندگی بی نماز شود به مشکل بر می خورند.

لذا دختر و پسری که هیچکدام اعتقادی به نماز ندارند آنها هم به نوعی هم کفو می باشند و این دغدغه بی نمازی را اصلا ندارند.نمونه های  آنها در جامعه کم  نیستند.

بسیارند دختر و پسری که هیچ سوالی از اعتقادات همدیگر در خواستگاری نمی کنند. و در ادامه زندگی هم هیچ مشکلی با بی نمازی هم ندارند.

از طرف دیگر خیلی از مردها یا زنها که خودشان اهل نماز نیستند.ولی بدنبال هم کفوی می گردند که این معیار اعتقادی را داشته باشند .

لذا در ابتدای خواستگاری با ظاهر سازی و دروغ و حتی خواندن نماز ریایی با این شیوه خود را به طرف مقابل تحمیل می کنند.این عده هم دو گروه هستند.

عده ای که بعد از ازدواج  با هم کنار می آیند و زندگی را با همه ی ناملایمتی که دارند ادامه می دهند.

یعنی یا هر دو نماز خوان می شوند.یا اینکه هردو بی نماز می شوند یا اینکه یکی از انها نماز خوان می شود و دیگری بی نماز می گردد .این موارد خیلی زیاد هستند.و قاعدتا  مشکلی با بی نمازی طرف مقابل ندارند.

و عده ای هم که بعد از ازدواج طاقت و تحمل این نوع بی اعتقادی را ندارند و زندگی آنها به طلاق ختم می گردد.

زیرا قاعدتا یکی از آن دو نفر از همان ابتدا روی مبانی دینی خودش پایبند بوده اما طرف مقابل در ادامه زندگی، مسیر بی اعتقادی را انتخاب می کند .لذا برای طرف مقابلش قابل تحمل نیست.

پی نوشت:
1 . بحارالانوار، ج 22، ص 117 ..
2. امام، نورى، مکارم و فاضل، العروه الوثقى، ج ۲ م ۷ ؛ وحید، منهاج الصالحین، ج ۳، م ۱۲۹۸ ؛ تبریزى، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۲۹۸ ؛ سیستانى، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۲ ؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س۲۰ ؛ صافى، هدایه العباد، ج ۲، م ۴؛ دفتر: بهجت و خامنه اى.(احکام ازدواج،پرسمان).
3. امام، نورى، مکارم و فاضل، العروة الوثقى، ج ۲ م ۷ ؛ وحید، منهاج الصالحین، ج ۳، م ۱۲۹۸ ؛ تبریزى، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۲۹۸ ؛ سیستانى، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۲ ؛ صافى، هدایة العباد، ج ۲، م ۴ و دفتر: بهجت و خامنه اى.(احکام ازدواج،پرسمان).
4 . مکارم الاخلاق ، ص ۲۲۳: جاء رجل الى الحسن علیه السلام یستشیره فى تزویج ابنته؟ فقال «زوّجها من رجل تقىّ، فانّه ان احبّها اکرمها و ان ابغضها لم یظلمها».
5 . همان ، ص ۲۳۴: «من زوّج کریمته من فاسق فقد قطع رحمه».
6 . وسائل الشیعه ، ج ۱۴، ص ۵۳: «شارب الخمر لایزوّج اذا خطب».
7. همان ، «من زوّج کریمته من شارب خمر فقد قطع رحمها ». > جوان و همسر گزینی(انتخاب همسر) > ۱۱. سلامت از آلودگى و اعتیاد.

منبع:
حوزه نت
https://hadana.ir/
https://hamsartime.ir/marry-a-man-who-does-not-pray/
https://www.hawzahnews.com/news/869674
*این مقاله در تاریخ 1401/9/8 بروز رسانی شده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.