بازنشستگي زودرس، سراب آرزوها!

اين چند سطر، گوشه‌هايي از نوشته‌هاي مردي است كه در سال 2001 يعني 8 سال پيش در 37 سالگي خود را بازنشسته زودهنگام كرد و او چالش‌هايي را كه در اين مدت با آن دست به گريبان بوده، به قلم آورده است: «درآغاز، همه تلاشم بر پركردن اوقات بيكاري به هر نحو ممكن، متمركز شده بود و هر روز صبح ابتدا ورزش مي‌كردم و بعد يكي دو ساعتي سرگرم كارهاي گوناگون مي‌شدم و بعد 3 ساعت در روز وقت خود را صرف تمرين و نواختن پيانو مي‌كردم.
چهارشنبه، 15 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازنشستگي زودرس، سراب آرزوها!
بازنشستگي زودرس، سراب آرزوها!
بازنشستگي زودرس، سراب آرزوها!

ترجمه: علي صالحي



اين چند سطر، گوشه‌هايي از نوشته‌هاي مردي است كه در سال 2001 يعني 8 سال پيش در 37 سالگي خود را بازنشسته زودهنگام كرد و او چالش‌هايي را كه در اين مدت با آن دست به گريبان بوده، به قلم آورده است:
«درآغاز، همه تلاشم بر پركردن اوقات بيكاري به هر نحو ممكن، متمركز شده بود و هر روز صبح ابتدا ورزش مي‌كردم و بعد يكي دو ساعتي سرگرم كارهاي گوناگون مي‌شدم و بعد 3 ساعت در روز وقت خود را صرف تمرين و نواختن پيانو مي‌كردم.
زمان به سرعت مي‌گذشت. احساس مي‌كردم مي‌توانم با تلاش و كوشش، خيلي از چيزهايي را كه در گذشته از آنها غفلت كرده بودم ، و اكنون كه بازنشسته زودهنگام شده و از وقت كافي برخوردارم، به دست آورم. اما بايد اعتراف كنم كه اگر در گذشته زمان را از دست نمي‌دادم، اكنون در جايگاهي بسيار بالاتر از آنچه كه در آن واقع شده‌ام، قرار داشتم.
سراغ يادگيري فنون مختلف رفتم؛ از پرواز با هلي‌كوپتر تا اسب سواري و بازي چوگان، اما همه كارها را ناتمام گذاشتم. واقعيت چيز ديگري مي‌گفت: هركاري را در يك دوره به خصوص مي‌توان فراگرفت و براي دستيابي به جايگاه‌هاي بالاتر نبايد فرصت‌ها و به ‌طور كلي زمان را از دست داد.
با گذشت زمان فهميدم كه بيكاري تأثير شگفت‌آوري بر گسترش دامنه خيال‌پردازي‌ها يا دور ماندن از واقعيت‌ها دارد. تلاش و كوشش در زمان مناسب، راهگشاي موفقيت‌هاي بعدي است و در كارهايي كه حتي يادگيري آنها به نظر سخت و دشوار مي‌رسد، فقط و فقط با تلاش سخت و پي‌گير مي‌توان ورزيده شد.
بازنشستگي و بيكاري باعث شد به سراغ يادگيري و تمرين كارهاي گوناگوني بروم. بدون تمرين جدي، يك كار را ناتمام مي‌گذاشتم و به طرف يادگيري كار ديگري مي‌رفتم. درست مثل پريدن از اين شاخه به آن شاخه. بعـــدها متوجـــه شدم كه آن‌چه مرا به يادگيري رشته‌هاي گوناگون شغلي، ورزشي و هنري واداشته، تنها نوعي تلاش براي تحقق خيال‌پردازي‌هايم بوده است.
با خود فكر مي‌كنم اگر بازنشسته نشده بودم و كارم را حفظ مي‌كردم، آيا زندگي‌ام باز اين‌گونه بود؟
بازنشستگي زودهنگام گويي باعث شده كه فكر و انديشه‌ام حالت ايستا به خود گيرد.»
اين سرنوشت، تنها براي اين مرد آمريكايي كه خود را در 37 سالگي بازنشسته كرد تا به آرزوهايش برسد، رقم نخورده است. بيشتر افراد در بيشتر نقاط جهان اگر بدون انگيزه و پيش‌بيني‌هاي قبلي و تمهيدات لازم به كاري مهم مانند بازنشستگي زودرس دست بزنند، همين سرنوشت و پيامدهايي مانند افسردگي و ناراحتي‌هاي جسمي و روحي در انتظار آنان است.
منبع: روزنامه اطلاعات




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.