همه چیز درباره واکسن ۶ ماهگی نوزاد

در این مطلب همه آنچه که باید درباره واکسن ۶ ماهگی بدانید، گردآوری شده است.
دوشنبه، 28 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره واکسن ۶ ماهگی نوزاد
واکسن ۶ ماهگی نیز مانند واکسن ۴ ماهگی شامل واکسن پنچ گانه و واکسن خوراکی فلج اطفال می‌باشد. واکسن پنج گانه شامل واکسن سه گانه دیفتری، کزاز و میکروب کشته شده‌ی سیاه سرفه است و دو واکسن دیگر آن واکسن هموفیلوس آنفولانزا نوع B. و واکسن هپاتیت B. است. واکسن فلج اطفال نیز به دو صورت خوراکی و تزریقی در دسترس می‌باشد.


واکسن ۶ ماهگی هموفیلوس آنفولانزا نوع B

بیماری هموفیلوس آنفولانزا نوع B باعث ایجاد عفونت‌هایی نظیر مننژیت (تورم غشا مغزی) اپی گلوتیت (تورم دریچه و قسمت فوقانی نای) و ذات الریه می‌شود. این عفونت‌ها بسیار سریع رشد می‌کنند و باعث مرگ کودک می‌شوند. این بیماری از طریق سرفه، عطسه، تماس با ترشحات بینی و گلوی یک فرد آلوده به این بیماری پخش می‌شود. این واکسن باید در چند نوبت به کودک تزریق گردد.


کنترل نوزاد قبل از اعمال واکسن ۶ ماهگی هموفیلوس آنفولانزا نوع B

در روز واکسیناسیون ناخوش است و تب بالای ۳۸.۵ درجه سانتی گراد دارد. 

در پی واکسیناسیونی خاص واکنش شدید داشته است.

واکنشی شدید نسبت به جزیی از ترکیبات واکسن داشته است.

نسبت به چیزی آلرژی و حساسیت شدید دارد.


عوارض واکسن ۶ ماهگی هموفیلوس آنفولانزا نوع B

عوارض جانبی این واکسن بسیار خفیف است و در صورتی که عوارضی داشته باشد یک یا دو روز بعد از تزریق واکسن نمایان می‌شود.

درد، سرخی و تورم در ناحیه تزریق

گاهی اوقات، برآمدگی (غده) کوچکی در ناحیه تزریق ایجاد می‌شود که می‌تواند تا چندین هفته باقی بماند و نیازی به درمان ندارد.

تب نوزاد 

بی اشتهایی

نا آرامی، بی قراری، خواب آلودگی یا خستگی در کودک


کنترل نمودن عوارض واکسن ۶ ماهگی هموفیلوس آنفولانزا نوع B

گذاشتن پارچه ای مرطوب و سرد بر روی ناحیه دردناک تزریق

دادن مایعات بیشتر به کودک و در صورت وجود تب، نپوشاندن لباس زیاد

دادن پاراستامول برای کاهش درد واکسن (بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.)


واکسن ۶ ماهگی هپاتیت

ویروس هپاتیت B ایجاد تورم حاد کبد می‌کند که علایم آن عبارت است از تب، بی اشتهایی، استفراغ و زردی نوزاد. برای پیشگیری از این بیماری باید واکسن آن تزریق گردد. بیماری هپاتیت B ممکن است مزمن گردد و کودک دچار تصلب و یا دچار سرطان کبد گردد. تشخیص این بیماری با آزمایش خون کودک و مشخص شدن پادتن های ناشی از ویروس در خون تایید می‌گردد.

مجامع علمی پزشکی کودکان توصیه کرده اند که واکسن هپاتیت B. جز واکسن‌های دوره‌ای کودکان قرار گیرد تا کودک مبتلا نگردد و بیماری در جامعه کاهش یابد. دو نوع ویروس در حال حاضر به صورت واکسن در دسترس است و باید به کودکان با وزن بیش از ۲ کیلوگرم در سه نوبت تزریق گردد.

اولین تزریق بعد از تواد یا مرخص شدن از بیمارستان و دومین تزریق در ۲ ماهگی و سومین در ۶ تا ۱۸ ماهگی انجام می‌گیرد. به کودکان با وزن کمتر باید واکسن در یک ماهگی تزریق شود. این واکسن سال‌هاست در کشور ایران به کودکان تزریق می‌گردد. توجه به این نوع هپاتیت از آن جهت نیز اهمیت دارد که اگر مادر در دوران بارداری به این بیماری مبتلا گردد، نوزاد نیز مبتلا می‌شود.


نکات مهم در انجام واکسیناسیون و واکسن ۶ ماهگی نوزادان

سرما خوردگی خفیف یا شل بودن مدفوع کودک، مانع انجام واکسیناسیون نخواهد بود.

ایمن سازی (برنامه واکسیناسیون) کودکان نارس یا کم وزن باید با مشورت پزشک صورت گیرد.

اگر به کودکی واکسن زده شده است، ولی به عللی واکسن‌های بعدی او طبق سازمان بهداشت ادامه نیافته است، باید واکسن‌های قبلی او را به حساب آورد و واکسن‌های بعدی او را مطابق با دستور العمل سازمان بهداشت تکمیل کرد.

اگر سن کودکی بین ۲ تا ۱۴ ماه است و تا کنون به او هیچ واکسنی تزریق نشده است، می‌توانید با پزشک مشورت نموده و واکسن‌های مورد نظر را تزریق نمایید.

اگر کودکی به هر علتی دچار ضایعات مغزی باشد، باید به جای واکسن سه گانه (دیفتری، کزاز، سیاه سرفه)، واکسن دو گانه (دیفتری و کزاز بدون واکسن سیاه سرفه) به او تزریق گردد.

اگر سن کودک، شش سال تمام است و واکسن‌های او به طور کامل تزریق نشده است، باید به جای واکسن سه گانه، واکسن دو گانه تزریق گردد.

به کودکانی که سن آن‌ها بین ۱ تا ۶ سالگی باشد و تاکنون هیچ واکسنی زده نشده است، در اولین نوبت می‌توان واکسن سه گانه تزریق کرد، قطره فلج اطفال داد، واکسن MMR و هپاتیت تزریق نمود و زمایش آزمایش جلدی توبرکولین انجام داد و در صورت منفی بودن آزمایش، واکسن ب. ث. ژ. تزریق کرد. سپس ۶ هفته بعد، دومین واکسن سه گانه و فلج اطفال و ۶ هفته بعد، سومین واکسن سه گانه و فلج اطفال و ۶ تا ۱۲ ماه بعد، اولین یادآوری و در ۶ سالگی تمام دومین یادآوری واکسن‌های سه گانه، ب. ث. ژ. و سرخک را تزریق نمود. پس از آن در ۱۴ سالگی باید واکسن دوگانه‌ی نوع بزرگسالان تزریق شود.

 به کودکان مبتلا به اختلالات ایمنی، چه اولیه چه اکتسابی (سرطان خون، مصرف داروها و غیره)، واکسن‌های ویروسی زنده و واکسن ب ث ژ نباید تزریق شود.


منبع: سایت ستاره


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما