برکات خوش خلقی

از مهم ترین عوامل مؤثر در جهت دهی مثبت به زندگی زناشویی و ارتباط همسران، خوش اخلاقی و خوش رفتاری آنان با یکدیگر است.
پنجشنبه، 31 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برکات خوش خلقی
آثار و برکات خوش رفتاری با همسر گستره برکات خوش اخلاقی و خوش رفتاری با همسر فراوان است؛ به گونه ای که از تعیین حد و حصر آن معذوریم. آثار خوش خلقی نه تنها در همسران و زندگی کنونی آنان نمود و بروز دارد، بلکه این آثار خود را در نسل‌های بعدی چون پدران، مادران، فرزندان دوستان، استادان، شاگردان، همکاران، بلکه در همه جامعه اطراف انسان نشان خواهد داد. بررسی این همه، برای ما امکان پذیر نیست. ناچار از آن می گذریم و تنها به این بسنده می کنیم که با دیدی دیگر، برخی از این آثار به زندگی دنیایی و بعضی دیگر با زندگی اخروی همسران مربوط خواهد بود که به اختصار، قدری به این بحث خواهیم پرداخت.
 
از مهم ترین عوامل مؤثر در جهت دهی مثبت به زندگی زناشویی و ارتباط همسران، خوش اخلاقی و خوش رفتاری آنان با یکدیگر است. اگر روابط زن و مرد خوب و پسندیده باشد، فضای حاکم بر خانواده فضایی همراه با آرامش خواهد بود و آثار و برکات بسیاری را برای همه اعضای خانواده در پی خواهد داشت؛ آثار و برکاتی چون:
 

زندگی شیرین

به جرئت می توان ادعا کرد که اغلب ناراحتی‌ها، نگرانی ها، درگیری‌ها و مشکلات خانوادگی، محصول کج خلقی‌ها و بدرفتاری‌های دوسویه زن و شوهر است. نتیجه چنین اوضاع نامساعدی، جز تلخ کامی و ناکامی در زندگی برای همه اعضای خانواده، به ویژه زن و شوهر نخواهد بود. اما میوه پربار اخلاق نیک و رفتار خوب و پسندید، آن دو، شیرینی و نشاط در زندگی است. آنان در سایه چنین ارتباط آمیخته با مهربانی و خوش اخلاقی و خوش رفتاری با یکدیگر، برای خود و فرزندانشان فضایی آکنده از انس و الفت را به ارمغان خواهند آورد.
 

دل بستگی به زندگی زناشویی

یک زندگی شیرین، با دلبستگی و دلدادگی دو انسان به یکدیگر آغاز می شود. بی شک آنان برای ادامه زندگی به همان اکسیر اعظم نیازمندند. برای حفظ این وضعیت، لازم است زن و شوهر رفتاری خوش و نیکو با هم داشته باشند؛ به ویژه توجه به این نکته اهمیت دارد که هریک از زن و شوهر با تشکیل زندگی جدید، از خانواده خود جدا می شوند و الفتی دیرینه که بین ایشان و اعضای خانواده شان، به ویژه پدر و مادر، وجود داشته است، اکنون کمی رنگ باخته است. حال هریک موظف است جای خالی خانواده را برای دیگری پر کند؛ یعنی به گونه ای با شریک زندگی اش برخورد کند که بخشی از احساس دوری از خانواده پدری را در وی کم رنگ کند و آرام آرام دل بستگی به زندگی زناشویی و خانواده جدید را جایگزین دل بستگی گذشته کند.
 
البته زنان به سبب برخی ویژگی ها، در این مسائل بیش از مردان حساس اند و به همان اندازه، نیاز بیشتری را در خویش احساس می کنند. آنان هنگامی به زندگی جدید خود دلگرم می شوند و بدان دل می بندند که با شوهرانی خوشخو و خوش رفتار روبه رو شوند. اگر چنین بود، به ویژه زن، چنان وابسته و دل بسته شوهرش خواهد شد که دیگر نگران جدا افتادن از خانه پدری نیست.
 
مردان بیشتر از زنان زیباطلب اند و زنان بیش از مردان نیازمند محبت. به همین سبب، هریک باید نیاز دیگری را به گونه ای نیکو پاسخ گوید؛ برای مثال، زن باید خود را برای همسرش بیاراید. افزون بر این، زیبایی های باطنی و معنوی نیز مهم است. خوش خلقی موجب می شود تا زن در نظر مرد زیبا و نیکو جلوه کند. همچنان که زن بدخلق، در نظر شویش جلوه ای زشت و ناپسند خواهد داشت. در برابر، مرد باید نیاز شدید زن به عشق و محبت را به خوبی برآورده کند؛ به او عشق بورزد و محبت خود را در رفتار و گفتارش به خوبی جلوه دهد. مهرورزی مرد به زن، مرد را در نظر همسرش زیبا و پسندیده جلوه خواهد داد.محبت، احترام و خوش رفتاری زن و شوهر موجب خواهد شد چنان انس و الفتی میان آنان برقرار شود که گویی زن و شوهر دو دوست و عاشق دلداده یکدیگرند. وقتی مرد خود را برای همسرش آماده و آراسته می کند؛ به او احترام می گذارد و خوش اخلاق است و رفتاری خوب و مناسب شأنش با وی دارد، در عمل، به همسرش نشان میدهد که عاشق اوست. بنابراین، خوش اخلاقی و خوش رفتاری، چه از سوی زن و چه از سوی مرد، آن دو را به هم نزدیک تر و دل بسته تر می کند و پیوند زناشویی شان را مستحکم‌تر می سازد و زندگی زناشویی بادوام تری را برایشان به ارمغان خواهد آورد.
 

استحکام و استمرار زندگی

تاروپود زندگی به رشته های بسیار ریز و حساس مهربانی و عطوفت زن و شوهر و پیرو آنان فرزندان، سرشته شده است. استحکام بنیاد رفیع خانواده، زمانی ضمانت دارد که این تاروپودها در کنار هم قرار گیرند و آرام آرام به حبلی متین و زنجیری ناگسستنی بدل شوند. رفتار خوب همسران با هم، چنین اثر معجزه آسایی را در حیات مادی و معنوی انسان دارد و چونان انگیزه ای نیرومند، آنان را به ادامه زندگی و رسیدن به تعالی معنوی سوق می دهد.
 

انس و الفت

محبت، احترام و خوش رفتاری زن و شوهر موجب خواهد شد چنان انس و الفتی میان آنان برقرار شود که گویی زن و شوهر دو دوست و عاشق دلداده یکدیگرند. اگر این رفتارهای خوب بین زن و شوهر مدتی ادامه داشته باشد، آرام آرام این حالت در آنان ملکه می شود و بروز عشق، ارادت و دوستی بین آنان ناخودآگاه و گویا بی اختیار صورت می گیرد. در چنین فضایی، البته محبت و دوستی روز به روز بیشتر و عمیق تر خواهد شد و هرگونه دشمنی رخت برمی بندد و مجال بروز نخواهد داشت.
 
 
نجات از فاصله‌ها و جدایی ها اگر زن و شوهر در اثر رفتارهای خوب و اخلاق نیکو عاشق هم شوند و وجود خویش را به طور کامل وقف یکدیگر کنند، به هیچ روی دل در گرو دیگری نخواهند سپرد و یاد و چهره هیچ مرد و زنی غیر از همسرشان در خاطرشان زنده نخواهد شد و زنده نخواهد ماند. این از آن روست که هریک با اخلاقی خوب و رفتاری پسندیده، همه وجود دیگری را تسخیر کرده و جایی برای دیگران باقی نگذاشته است. اهمیت فوق العاده این مطلب زمانی برای ما آشکار خواهد شد که بدانیم، بسیاری از پرونده های جدایی و طلاق در محاکم خانواده به همسرانی مربوط است که به کنترل خود و خواسته ها و تمایلاتشان در این جهت موفق نشده اند. این گروه از زنان و مردان، در اثر بدخلقی ها و سلوک نادرست خویش، تمایل و گرایش همسرشان را به خود کاهش داده اند و راه را برای راهزنانی که در پی فرصت صید همسرانشان اند، باز گذاشته اند. خوش اخلاقی درمانی برای این بی مهریها و جدایی های احتمالی خواهد بود.
 
منبع: همسران شایسته، اسد الله طوسی، چاپ اول، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمه الله)، قم ۱۳۹۱


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.