کودک شما باید ارزیابى شود

یک «شنوایی سنج» باید در معالجه کودک مبتلا به «اختلال پردازش شنیداری مرکزی » یا اختلال شنیدن، کمک کند. یک «کار درمانگر»، پرورش یافته است تا تحول مهارتهای حرکتی ظریف را تسهیل نماید، که می تواند غذا خوردن را به همان اندازه صحبت کردن تسهیل نماید.
يکشنبه، 3 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کودک شما باید ارزیابى شود
با یک متخصص مشورت کنید، بسیاری از اوقات تنها یک گفتگوی تلفنی ساده، تمام آن چیزی است که برای آرامش ذهنی تان نیاز خواهید داشت. اگرچه، در بیشتر موارد لازم است متخصص فرزند شما را شخصا ببیند تا تصمیم بگیرید آیا ارزیابی کامل لازم است یا خیر. اما از کجا باید شروع کنید؟ با چه کسی باید تماس بگیرید؟ و چگونه می توانید از متخصص بودن این فرد آگاه شوید؟ اینها موضوعاتی هستند که این فصل در مورد آنها بحث می کند که چگونه فرد مناسبی را که به پسر یا دختر شما خدمات مناسب ارائه نماید، انتخاب کنید. نخست انواع متنوع حرفه های تخصصی در دسترس را که به شما کمک می کند، شرح می دهم. این امر به شما کمک می کند تا عنوانهای مختلفی را که ممکن است از آن استفاده کنید، دسته بندی نمایید. سپس، مکانهایی را که در آن هریک از این افراد فعالیت می کنند، نظیر کارهای خصوصی، مدارس عمومی، بیمارستانها، کلینیک های گفتار دانشگاه، آژانسها، همراه فهرستی از نقاط قوت و ضعف هر کدام را تشریح کرده ام. در نهایت امر، خود فرآیند ارزشیابی را توصیف می کنم و اجزای آزمونهای رسمی و غیررسمی را که ممکن است از فرزند شما گرفته شود، توضیح می دهم.
 

به چه کسی باید مراجعه کنید؟

متخصصان مختلف زیادی برای اینکه به فرزندان شما، که در معرض تأخیرهای ارتباطی هستند، کمک کنند، در دسترسند. با وجود این، اگر نگرانی «اولیه» شما مشکل گفتار، زبان گفتاری processing of spoken language ، فهم، با پردازشگری زبان گفتاری باشد، این امر مستلزم آن است که کارتان را با یک آسیب شناس گفتار - زبان (SLP) Speech-language pathelogist (SLP)شروع کنید. وقتی ارزشیابی تکمیل شد، آسیب شناس زبان - گفتار خواهد دانست آیا ارجاع به متخصص دیگر لازم است یا خیر. برای اطفال و نوباوگان در زمینه مورد نظر شما، ارزشیابی می تواند رویه استانداردی داشته باشد که به متخصصان امکان دهد تا فرزند شما را از جنبه های مختلف بررسی و با هم همفکری کنند. این کار گروهی، بسیاری از این طرف و آن طرف زدنها و منتظر ماندن برای ملاقات را حذف می کند.
 
در کانادا، گفتار درمانی در حیطه اختیارات آموزش و پرورش و وزارت بهداشت است. اگر نگرانی دارید، باید ابتدا به دکتر یا مدرسه فرزندتان مراجعه کنید. برخی از نظامهای مدرسه ای در کانادا، دارای گفتار درمانگرهایی هستند که برای مدرسه، از طریق وزارت آموزش و پرورش مشخص شده اند، یا در وزارت بهداشت کار می کنند، که معالجه را در یک بیمارستان ارائه می کنند. استخدام نیروی متخصص در کانادا، بسیار محدودتر از ایالت متحده است، و در بسیاری موارد آسیب شناسان گفتار - زبان دارای فهرست انتظار طولانی هستند. اغلب، سایر متخصصان در مدرسه، مانند معلم کلاس، یا معلم آموزش و پرورش استثنایی - به همراه آسیب شناس گفتار که به عنوان مشاور عمل می کند - جهت تسهیل گفتار و تحول زبان، کمک می کنند.آسیب شناسان گفتار به زبان نیازمند این هستند که مدرک فوق لیسانس در علوم ارتباطات یا آسیب شناسی گفتار - زبان داشته باشند. در هر دو کشور آمریکا و کانادا، یک معلم آموزش و پرورش استثنایی که در برخی از مناطق به عنوان مشاور ناتوانیهای یادگیری شناخته می شود، مورد مشورت قرار می گیرد تا مشخص شود آیا ناتوانیهای یادگیری دیگری هم وجود دارد که به شکلهای خواندن و نوشتن در زبان نوشتاری بروز کرده باشد، یا خیر. برای سنجش اینکه آیا به کار بردن زبان تحت تأثیر مشکلات هیجانی و متأثر از محدودیتهای ذهنی کودک است، یک روان شناس می تواند به طور کامل کمک کند. معمولا یک روانشناس یا یک معلم آموزش و پرورش استثنایی، همراه با یک آسیب شناس گفتار و زبان که به عنوان یک مشاور یا ارائه دهنده خدمات جنبی مشارکت می کنند؛ اولین متخصصانی هستند که با اختلال نقص توجه سروکار دارند. همچنین، فرایند مذکور می تواند برای معالجه برخی از کودکان که خصوصیات اوتیستیک نشان می دهند یا با عقب ماندگی ذهنی" درگیر هستند، نیز مصداق داشته باشد.
 
یک «شنوایی سنج» باید در معالجه کودک مبتلا به «اختلال پردازش شنیداری مرکزی. central auditory processing » یا اختلال شنیدن، کمک کند. یک «کار درمانگر»، پرورش یافته است تا تحول مهارتهای حرکتی ظریف را تسهیل نماید، که می تواند غذا خوردن را به همان اندازه صحبت کردن تسهیل نماید. هرچند این متخصصان مهم هستند و اعضای گروه را تشکیل می دهند، لیکن آسیب شناس گفتار - زبان به طور ویژه بدین منظور تربیت شده است تا بتواند به درستی مشکلات گفتار و زبان شفاهی را تشخیص دهد و درمان کند.
 

آسیب شناسان گفتار زبان

عبارتهای آسیب شناس گفتار - زبان، متخصص گفتار، آسیب شناس گفتار و گفتار درمان، اغلب در محاورات به جای هم استفاده می شود. با وجود این، انجمن آمریکایی گفتار - زبان - شنیداره (American Speech-language-Hearing Association ASHA)، که یک سازمان ملی آمریکایی ست و گواهینامه آسیب شناسان زبان را صادر می کند، تلاش می کند به جای استفاده از اصطلاحات گفتار درمان و آسیب شناس گفتار از اصطلاح «آسیب شناس گفتار - زبان» را که جهت گیری متخصصان را به سمت تشخیص و درمان اختلالهای زبان بهتر انعکاس می دهد، استفاده کند. در حال حاضر متخصصان در گزارشها و اسناد رسمی، بیشتر از آسیب شناس گفتار - زبان، استفاده می کنند. اگرچه این اصطلاح بیشتر جنبه توصیفی دارد، گاهی اوقات اندکی مشکل آفرین است بویژه» هنگام نوشتن یک کتاب. در این مورد، گاهی اوقات این عنوان را به صورت اختصاری (آسیب شناسی گفتار - زبان). Speech-Language Pathologist (SLP) SLP خلاصه می کنیم.
 
در بیشتر ایالتها، آسیب شناسان گفتار به زبان نیازمند این هستند که مدرک فوق لیسانس در علوم ارتباطات یا آسیب شناسی گفتار - زبان داشته باشند. دادن گواهینامه و شیوه های تأیید گواهینامه، از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است. نظامهای آموزشی موظفند فقط آسیب شناسان گفتار- زبان مورد تأیید را که در موارد مربوط به مدرسه نیز کار آموزی لازم را دیده اند، استخدام کنند. انجمن آمریکایی آسیب شناسی گفتار زبان، در سطح ملی آزمون به عمل آورده و گواهینامه می دهد و می تواند شما را به یک برنامه مورد تأیید یا یک متخصص که در سطح ملی گواهینامه دارد، هدایت نماید. اگر اصطلاح CCCSL certificate of clinical competency-speech-language pathologyگواهینامه صلاحیت آسیب شناسی کلینیکی پس از نام یک آسیب شناسی گفتار باشد، بر این دلالت دارد که او دارای مدارک معتبری است. شما می توانید شماره تلفن انجمن آمریکایی گفتار، زبان - شنیدار را در پیوست الف این کتاب بیابید. در کانادا، هر ایالتی، شرایط آموزشی مورد نیاز احراز شغل آسیب شناسی گفتار را خود تعیین می کند.
 
منبع: مشکلات گفتاری، زبانی و شنیداری کودکان، پاتریسا هاماگوچی، نادر باقری،علی غنایی، چاپ اول، انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد 1390


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.