آسیب شناسان گفتار کودک

اگر فرزند شما به مدارس عمومی می رود، خدمات آنها رایگان است. شما برای خدماتی که در مدارس عمومی ارائه می گردد، مالیات پرداخت می کنید، پس برای استفاده از آنها منتظر نمانید. کودکانی که در مدارس خصوصی هستند نیز در برخی زمینه‌های محدود.
يکشنبه، 3 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آسیب شناسان گفتار کودک
فهرست متخصصان خصوصی معمولا در صفحات زرد اینترنت با عنوان «آسیب شناس گفتار» آمده است. برخی از آسیب شناسان خصوصی گفتار به منزل شما می آیند، لیکن بیشتر آنها دفتر تخصصی دارند. شما باید مدارک ایالتی SLP آنها را بخواهید، اگرچه بد نیست، بخواهید مدرک ملی از ASHA را نیز ببینید.
 

برخی از مزایای استفاده از آسیب شناسان خصوصی، بدین شرح است

• سهولت convenience: ساعات منعطف دفاتر کار خصوصی یا ملاقاتهایی که در منزل انجام می شود، ساعات جلسات معالجه را راحت تر می سازد.
 
• قضاوت تخصصی spacialized expertise: یک آسیب شناس گفتار خصوصی که ویژه مراجعان خاص است، ممکن است در یک حیطه ویژه کودک تخصص داشته باشد؛ بویژه در حوزه لکنت زبان، اختلال بلعیدن، مشکلات صوتی، یا نقص شنیداری، متخصص باشد.
 
• مراقبت شخصی: درمان انفرادی شده Individualized treatment می تواند به کودکان دارای مشکلات جدی اجازه دهد تا معالجه فشرده تر و فردی شده تری را نسبت به محیطهای دیگر دریافت کنند. ارتباط با شما بیشتر تکرار می شود، زیرا هر زمانی که همراه کودکتان باشید، می توانید متخصص را ملاقات کنید.
 
• گستردگی دامنه خدمات: بسیاری از مدارس برای موارد خفیف اختلال تولید" و مکیدن زبانی، خدماتی ارائه نمی دهند. متخصص خصوصی می تواند برای فایق آمدن بر این نوع مشکلات، با کودکتان کار کند.
 

برخی از مشکلات استفاده از متخصصان خصوصی، به شرح ذیل است

• هزینه: به جز مواردی که بیمه خصوصی باشید یا قدرت پرداخت داشته باشید، در دیگر موارد درمان خصوصی خیلی گران تمام می شود. این میزان در آمریکا بین ۷۵ تا ۱۵۰ دلار در هر ساعت است. لذا همیشه قبل از اقدام به درمان، هزینه آن را بپرسید. و ارتباط نداشتن با مدرسه:یک آسیب شناس خصوصی این مشکل را دارد که چگونه با معلمان فرزند شما ارتباط مداوم داشته باشد که چنانچه مشکلات گفتاری، شنیداری فرزندتان جدی باشد، این مشکل نیز خیلی مهم است.
 
• امکان محدودیت در تجربه و ایجاد ارتباط با کودکان: به دلیل اینکه به صورت پایه ای از طریق مدارس به کودکان خدماتی ارائه می گردد، بسیاری از آسیب شناسان خصوصی بیشتر وقتشان را با بیماران بزرگسال می گذرانند، لذا ممکن است تجربه و امکانات کمتری در کار با کودکان خردسال داشته باشند. مطمئن شوید آسیب شناس خصوصی برای کار با کودکان، راحت، مجرب و آماده است.مشکل دسترسی برای کودکان مبتلا به مشکلات پیچیده تر، بویژه برای کودکان مبتلا به ضربه مغزی، کاشت حلزون شنوایی، مشکلات شدید روان شناختی یا روان پزشکی، اختلالهای عصب شناختی یا زیست شناختیاگر فرزند شما به مدارس عمومی می رود، خدمات آنها رایگان است. شما برای خدماتی که در مدارس عمومی ارائه می گردد، مالیات پرداخت می کنید، پس برای استفاده از آنها منتظر نمانید. کودکانی که در مدارس خصوصی هستند نیز در برخی زمینه های محدود، حق دارند به متخصصان مدارس عمومی دسترسی داشته باشند. چنانچه کودکتان در مدارس خصوصی است، باید با بخش آموزشی ایالت خود تماس بگیرید تا از حقوق خویش مطلع شوید. در بسیاری از ایالتها آسیب شناسان گفتار - زبان مدارس عمومی به همان اندازه SLPها یا حتی بیشتر، آموزشهای مورد نیاز حرفه آموزی نظیر کارورزی بیمارستان یا تمرینهای خصوصی را طی می کنند. در این مورد، این مهم نیست که «شما آنچه پرداخت می کنید، دریافت نمایید.»
 
اکنون در مدارس عمومی، خدمات ارزیابی و درمان را برای کودکان قبل از ورود به مدرسه مهیا می کنند. با اداره آموزش منطقه تماس بگیرید و برای خدماتی که توسط بخش آموزش ویژه» ارائه می شود، اطلاعاتی کسب کنید.
 

برخی از مزایای استفاده از آسیب شناسان گفتار - زبان مدارس عمومی عبارت است از

• تجربه، تجهیزات و راحت بودن با کودکان: از آنجا که آسیب شناسان گفتار زبان مدارس عمومی، در واقع با صدها کودک سروکار دارند، می توانند جهت تشخیص و درمان مشکلات گفتار و زبان کودکان، متخصص و راحت باشند. همچنین آنها به مجموعه های وسیع و منظمی از تجهیزات طراحی شده برای کودکان دسترسی دارند.
 
• دسترسی و دستیابی به دیگر متخصصان: آسیب شناس گفتار - زبان برای اطفال و کودکان سن پیش دبستانی، معمولا به عنوان عضو یک تیم فعالیت می کند. لذا کودکتان به زمینه های تخصصی سایر اعضای تیم نیز دسترسی خواهد داشت. آسیب شناس گفتار - زبان مدارس برای کمک به عملکرد موفقیت آمیز کودکتان در کلاس، می تواند با راحتی بیشتر، همراه معلم فعالیت کند.
 
• هزینه: بدون پرداخت هزینه است. برخی از محدودیتهای استفاده از آسیب شناس گفتار - زبان مدارس عمومی، عبارتند از:
 
• کمبود وقت: بسیاری از نظامهای مدرسه ای، به سبب اعضای کم، منابع مالی و... محدودیت دارند. فشار بیش از حد، به معنای زمان کم برای طراحی درسها، کار کردن با دانش آموزان بوده و برای گفتگو با شما وقت کافی ندارند. با وجود تعطیلات زیاد مدارس، انجمنها و دیگر مداخله گرها، درمان در مدرسه گاهی مداومت درمان در موقعیتهای دیگر را ندارد.
 
• خلأ درمان انفرادی شده: به خاطر تقدم موضوعات، بسیاری از متخصصان مدرسه مجبورند به صورت گروهی با کودکان کار کنند، در حالی که در شرایط آرمانی بهتر است به صورت انفرادی یا در گروه های همسان تر، خدمات درمانی ارائه شود.
 
• آخرین اشکال : کمک گرفتن از محیط مدارس عمومی، اغلب در یک فرآیند کاغذبازی است که مستلزم تکمیل فرمها، ملاقات و انتظار زیاد است.
 
برای پی بردن به اینکه، آیا بیمارستان محلی می تواند به شما کمک کند، با شماره روابط عمومی تماس بگیرید و بپرسید آیا در آن بیمارستان، بخش گفتار درمانی وجود دارد؟ آسیب شناسان گفتار - زبان در محیط بیمارستانی معمولا گواهینامه ایالتی دارند و به طور معمول در تمام گروه های سنی، خدماتی ارائه می دهند.
 
برخی از مزایای استفاده از آسیب شناس گفتار - زبان واقع در بیمارستان، به شرح ذیل است.
 
• دسترسی به تجهیزات فنی: بیمارستانها تجهیزاتی دارند که این امکان را میدهد تا به صورت ویژه ای بهره برداری شود، بویژه زمانی که یک مشکل جدی گفتاری نظیر: نقص شنیداری، اختلالهای صوتی، شکاف کام، اختلالهای بلع و لکنت زبان مطرح باشد.
 
• دسترسی به کارکنان پزشکی: مشکل دسترسی برای کودکان مبتلا به مشکلات پیچیده تر، بویژه برای کودکان مبتلا به ضربه مغزی، کاشت حلزون شنوایی، مشکلات شدید روان شناختی یا روان پزشکی، اختلالهای عصب شناختی یا زیست شناختی، کودکانی که نقایص مرتبط به قبل از تولد یا بدشکلی های چهره ای دارند، اهمیت ویژه ای دارد.
 
• اختصاصی بودن: در بیمارستانهایی که مخصوص کودکان فراهم شده، می توانید برخی از متخصصان برجسته در زمینه اختلالهای گفتاری مرتبط با مشکلات پزشکی، نظیر آنهایی که تاکنون ذکر شده، را پیدا کنید. در موارد بسیاری در بیمارستانهای آموزشی، پژوهشهایی اجرا می گردد که به افراد متخصص کمک می کند تا با آخرین دستاوردهای این حوزه آشنا شوند.
 
منبع: مشکلات گفتاری، زبانی و شنیداری کودکان، پاتریسا هاماگوچی، نادر باقری،علی غنایی، چاپ اول، انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد 1390


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما