سه اسيد چرب معروف از خانواده امگا 3

مهم ترين مخزن آلفالينوئيك اسيد (ALA) روغن بذر كتان است كه حاوي مقدار قابل توجهي از اسيد چرب ALA است. پس از آن روغن گردو، جوانه ي گندم و سويا حاوي اين اسيد چرب هستند. ساير مواد غذايي در تغذيه ي انسان ها فاقد اين اسيد چرب بوده و يا مقدار بسيار جزئي از اسيد چرب ALA را دارند. مخزن دو اسيد چرب ديگر خانواده ي امگا 3 يعني ايكوزاپنتانوئيك اسيد (E PA) و دوكوزاهگزانوئيك( DHA) فقط و فقط ماهي است و در هيچ ماده ي غذايي ديگري تا
سه‌شنبه، 21 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سه اسيد چرب معروف از خانواده امگا 3
سه اسيد چرب معروف از خانواده امگا 3
سه اسيد چرب معروف از خانواده امگا 3






سه اسيد چرب معروف از خانواده امگا 3 كه بر روي آن ها تحقيقات و مطالعات بيش تري انجام شده است عبارت اند از:
1.آلفا لينولئيك اسيد با نام اختصاري ALA
2. ايكوزاپنتا نوئيك اسيد با نام اختصاري E PA
3.دوكوزاهگزانوئيك اسيد با نام اختصاري D HA

سه اسيد چرب ذكر شده از خانواده ي امگا 3 در چه موادي يافت مي شوند؟

مهم ترين مخزن آلفالينوئيك اسيد (ALA) روغن بذر كتان است كه حاوي مقدار قابل توجهي از اسيد چرب ALA است. پس از آن روغن گردو، جوانه ي گندم و سويا حاوي اين اسيد چرب هستند. ساير مواد غذايي در تغذيه ي انسان ها فاقد اين اسيد چرب بوده و يا مقدار بسيار جزئي از اسيد چرب ALA را دارند.
مخزن دو اسيد چرب ديگر خانواده ي امگا 3 يعني ايكوزاپنتانوئيك اسيد (E PA) و دوكوزاهگزانوئيك( DHA) فقط و فقط ماهي است و در هيچ ماده ي غذايي ديگري تا به حال يافت نشده است. اين دو اسيد چرب نقش مهمي را درتغذيه دارند و درچند سال گذشته، مطالعات فراواني برروي آن ها شده است.
به علت خواص معجزه آساي اين دو اسيد چرب(D HA –E PA) كه به تدريج به آن ها اشاره خواهد شد و هم چنين ارزش بالاي اين دو اسيد چرب از خانواده ي امگا 3 كه در پيش گيري و درمان بسياري از امراض، مؤثرشناخته شده است و با توجه به اين كه اين دو اسيد چرب فقط درماهي و روغن ماهي يافت مي شود، سعي كنيد ذائقه ي خود و خانواده ي خود را به اين سرمايه ي پربهاي الهي يعني ماهي كه بركت و هديه اي ارزنده از طرف خداوند رحمان و رحيم به بندگان خود است، عادت داده و آن را جزو برنامه ي غذايي خود قراردهيد.
متاءسفانه در كشور ما به ماهي و فراورده هاي دريايي كم تر اهميت داده مي شود و آن را از غذاهاي تشريفاتي و يا محدود به روزهاي خاص مانند شب عيد نوروز مي دانند و تنها نقاط خاص از كشور ما ( مناطق شمالي ومناطق جنوبي كشور) آن را در برنامه ي غذايي خود دارند.
منبع: www.taamasrar.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.