جهت حل اختلاف و کشف حقایق چه دعاهایی بخوانیم؟

در مطلب پیش رو با دعای حل اختلاف و کشف حقایق آشنا می شوید.
پنجشنبه، 14 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جهت حل اختلاف و کشف حقایق چه دعاهایی بخوانیم؟
خداوند تنها کسی است که از حقایق همه امور آگاه است و در روز قیامت تمام اسرار برملا خواهند شد. هیچ گاه یاد خدا را فراموش نکنید و جز او بر کس دیگری توکل نداشته باشید.

زمانی که در برابر دشمنان لجوج قرار گرفتید و احساس درماندگی کردید این دعا را بخوانید و از خدا طلب یاری کنید:

«اللَّهُمَّ فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ عالِمَ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ أَنْتَ تَحْکُمُ بَیْنَ عِبادِکَ فی‏ ما کانُوا فیهِ یَخْتَلِفُونَ» (آیه 46 سوره زمر)
«خداوندا! ای آفریننده آسمانها و زمین و آگاه از اسرار نهان و آشکار، تو در میان بندگانت در آنچه اختلاف داشتند داوری خواهی کرد!»


تفسیر دعای حل اختلاف و کشف حقایق

زمانی که دیگر هیچ امیدی به خیر و هدایت مشرکان وجود نداشته باشد و آن ها حتی از شنیدن نام خدای یگانه هم ابراز انزجار می کنند خداوند به پیامبر اکرم (ص) دستور می دهد تا از آن ها روی بگرداند و خود به تنهایی نام خدا را ببرد و در مقام التجاء شکایت این گروه را نزد خداوند بکند و از خدا بخواهد که میان بندگانش در آنچه اختلاف دارند قضاوت و داوری کند. با این کار هم قلب پیامبر (ص) که آکنده از اندوه بود آرامش می یابد و هم تکانی به ارواح خفته غافلان خواهد داد.

پیامبر (ص) در این التجاء (پناه بردن) و درخواست، خدای تعالی را با وصف فاطر، یعنی خدایی که موجودات را از کتم عدم به ساحت وجود آورده نام می برد و نیز او را دانای غیب و شهادت می نامد، یعنی خدایی که هیچ چیزی بر او مخفی و پوشیده نیست و لازمه چنین علمی آن است که به حق حکم کند و علاوه بر آن حکم او نافذ نیز باشد.

در روز قیامت که روز برچیده شدن همه اختلافات است و روز بروز حقایق مخفى است حاکم مطلق و فرمانروا خداوند است. اوست که هم خالق همه چیز هستى و هم آگاه از اسرار نهان است و با داورى او اختلافات پایان مى گیرد و گمراهان لجوج به اشتباه خود پى مى برند و آنجاست که به فکر جبران مى افتند؛ اما چه سود؟!


نکته های طلایی دعای حل اختلاف و کشف حقایق

1- مبلغان دین و رهبران الهى که در برابر کفار سرسخت قرار مى ‏گیرند، باید همواره با یاد خدا از او استمداد بگیرند. (الّلهم)

2- در برابر افرادى که به غیر خدا دل سپرده ‏اند و از بردن نام خدا تنفر دارند، به خدا توجه کنیم. (الّلهم)

3- با آن که هستى از اوست، (فاطر السموات و الارض) و با این که غیب و شهود را تنها او مى‏ داند، (عالم الغیب و الشهادة) و با این که سرنوشت و فرجام همه ما به دست اوست، (أنت تحکم بین عبادک)، چرا برخى به دیگرى دلشادند؟!

4- داورى خداوند در قیامت، بر اساس علم او به آشکار و نهان است. (عالم الغیب و الشهادة... تحکم بین عبادک)

5 - آفرینش آسمان‏ها مهم‏تر از آفرینش زمین است و همیشه نام آسمان قبل از نام زمین برده شده است. (السموات و الارض)

6- علم خداوند به غیب و شهود یکسان است. (عالم الغیب و الشهادة)

7- اختلاف میان مشرکان و موحدان همیشه خواهد بود. (کانوا فیه یختلفون)

8 - مردم با همه اختلافاتى که دارند بنده خداوند هستند. (عبادک فیما کانوا فیه یختلفون)


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.