پاسخگويي به سؤالات سخت مصاحبه شغلي

شايد حضور در يک مصاحبه شغلي يکي از سخت ترين تجربيات يک فرد در زندگي اش باشد.مصاحبه ها با هم متفاوتند،اما اغلب سوالاتي که پرسيده مي شود چندان با يکديگر تفاوت ندارند.شما مي توانيد با پيش بيني کردن ده سوال سخت مصاحبه هاي شغلي و آماده کردن پاسخ هايي براي آنها از قبل،در اين رقابت امتياز کسب کنيد و به آرامش روحي برسيد.
يکشنبه، 26 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پاسخگويي به سؤالات سخت مصاحبه شغلي
پاسخگويي به سؤالات سخت مصاحبه شغلي
پاسخگويي به سؤالات سخت مصاحبه شغلي

نويسنده:سولماز حقاني




شايد حضور در يک مصاحبه شغلي يکي از سخت ترين تجربيات يک فرد در زندگي اش باشد.مصاحبه ها با هم متفاوتند،اما اغلب سوالاتي که پرسيده مي شود چندان با يکديگر تفاوت ندارند.شما مي توانيد با پيش بيني کردن ده سوال سخت مصاحبه هاي شغلي و آماده کردن پاسخ هايي براي آنها از قبل،در اين رقابت امتياز کسب کنيد و به آرامش روحي برسيد.
1-در مورد خودتان صحبت کنيد:ممکن است اين سوال ساده به نظر بيايد.چطور ممکن است فردي در صحبت کردن راجع به خودش دچار اشتباه شود؟اما اين سوال مبهم و باز،فضا را براي يک صحبت بي پايان باز مي کند،بدون اينکه موضوعات مورد نياز گفته شود.چه چيزي لازم است تا گفته شود؟به سوابق دانشگاهي،نکات برجسته حرفه اي و اهداف شغلي آتي خود،از جمله اشتياقتان در کار کردن در شرکت مورد نظر و... صحبت کنيد.مدت صحبت بايد کوتاه و در عرض 2 تا 3 دقيقه باشد.
2-چرا مي خواهيد اينجا کار کنيد:به طور قطع اين سوال موارد پنهاني قابل بحثي دارد،درست مثل بسياري از سوالات مطرح شده در مصاحبه مي توانيد توضيح دهيد،يکي از دلايلي که مي خواهيد آنجا کار کنيد شرايط بسيار عالي شرکت در پاسخ گويي به نيازهايتان است.
3-ضعف هاي شما چيست:صادق باشيد و ضعف هاي خود را توضيح دهيد.آيا در منظم بودن مشکل داريد؟در به خاطرآوردن اسامي مشکل داريد؟خيلي زود خونسردي خود را از دست مي دهيد؟و...اما اطمينان دهيد که مي توانيد به اين ضعف ها غلبه کنيد.
4-چرا شغل قبلي خود را ترک کرده ايد:بهتر است نظرات واقعي خود را مطرح نکنيد.شايد گفتن اينکه رييس قبلي آدم خوبي نبود،جوابي صادقانه باشد اما پاسخي عاقلانه نيست.اهميتي ندارد که چه دليلي براي ترک شغل قبلي خود داريد.بايد به روي جنبه هاي مثبت تمرکز کنيد.هيچ کس نمي خواهد کسي را استخدام کند که احساسات خشم،نفرت و يا آزردگي را در خود نگاه مي دارد و يا دايماً شکايت مي کند.
5-چرا ما بايد شما را استخدام کنيم:اين لحظه فرصت مناسبي است تا به مصاحبه کننده اجازه بدهيد بداند چه چيزي شما را از ساير متقاضيان جدا مي کند.از اصطلاحات کلي پرهيز کنيد،مثل سخت کوش يا داراي انگيزه،مگر اينکه بتوانيد با مثال هايي از دنياي واقعي از آنها حمايت کنيد.حال زمان آن است که تمام توانايي هايتان را نشان بدهيد.
6-در مورد اتفاقاتي در شغل قبلي خود صحبت کنيد و بگوييد چگونه آنها را حل و فصل کرده ايد:
فکر خوبي است که در مورد زماني که در شغل قبلي خود اوضاع به هم ريخته را سر و سامان داديد،صحبت کنيد.اين مورد مي تواند هرچيزي باشد از کمک به همکاران خود در برقراري ارتباطي بهتر،تا ارايه راهي براي کمک به عملکرد مناسب تر شرکت.هرچه که باشد،مطمئن شويد که بيشتر از خود مشکل،به روي مراحلي که براي حل مشکل طي کرده ايد،تمرکز داشته ايد.
7-چقدر حقوق مي خواهيد؟درست نيست که در اولين مصاحبه در مورد حقوق صحبت کنيد،مگر اينکه خود مصاحبه کننده موضوع را مطرح کند و يا شما را براي شغل موردنظرانتخاب کنند.فرض کنيد که شخص مصاحبه کننده اين سوال را از شما بپرسيد.صادقانه حقوق درخواستي خود را به او بگوييد.نکته مهم در اينجا اين است که هميشه حدود را بگوييد و نه يک عدد دقيق،و اطمينان حاصل کنيد که شخص مصاحبه کننده مي داند که شما آماده مذاکره کردن در اين مورد هستيد.
8-در پنج،ده،پانزده سال آينده خود را کجا مي بينيد:به مصاحبه کننده اين اجازه را بدهيد که بداند شما اميدواريد تا موقعيتي را پيدا کنيد که در آن همراه با شرکت و به عنوان يک شخص مستقل رشد کنيد.
9-چه زماني در شغل قبلي خود بيشترين حد رضايت را داشتيد:اين سوال به مصاحبه کننده اين فرصت را مي دهد که شما را بشناسد و بداند که آيا با داشتن شغل موردنظر راضي خواهيد بود يا خير.شما بايستي در مورد موضوعات مورد علاقه خود در شغل قبلي صحبت کنيد،مواردي چون:کار کردن با مشتري،ارايه دادن استراتژي هاي بلندمدت،بازاريابي و...و بعد آن را به شغلي که خواهان آن هستيد،مرتبط سازيد مثلاً بگوييد:من هميشه ارتباط برقرار کردن با مشتريان را دوست داشتم،براي همين خيلي خوشحال شدم وقتي شنيدم اين کار يکي از وظايف اوليه در اين شغل است.
10-آيا از من سوال داريد:اگر به اين سوال جواب منفي بدهيد کمبود علاقه مندي،انگيزه و کنجکاوي در مورد شرکت را نشان مي دهد.بايد سوالاتي را آماده کرده باشيد تا از مصاحبه کننده بپرسيد.مزايا،برنامه کاري،وظايف شغلي، سياست هاي شرکت و روال کار و اوقات تعطيلي، مي توانند سوالات خوبي باشند اما از پرسيدن در مورد حقوق در اين مرحله اجتناب کنيد.
منبع:اينترنت
منبع:مجله ي موفقيت شماره 165





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.