بخوانيد و بکوچيد!

براي آن خانواده هايي که بچه مدرسه اي دارند، تابستان يعني رفع خستگي، يعني سفر. مهم نيست اين سفر، چند روزه يا به کجا باشد؛ با هواپيما باشد يا با خودروي شخصي. مهم اين است که همه اعضاي خانواده خاطره خوبي از سفر داشته باشند. همگي به سلامت تعطيلات را به اتمام برسانند و سفر بي خطري داشته باشند و اينها ميسر نمي شود، مگر اينکه امنيت و سلامت همه اعضاي خانواده تامين شود.
يکشنبه، 3 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بخوانيد و بکوچيد!
بخوانيد و بکوچيد!
بخوانيد و بکوچيد!

نويسنده:مژگان کريمي




توصيه هاي ايمني براي سفرهاي تابستاني

براي آن خانواده هايي که بچه مدرسه اي دارند، تابستان يعني رفع خستگي، يعني سفر. مهم نيست اين سفر، چند روزه يا به کجا باشد؛ با هواپيما باشد يا با خودروي شخصي. مهم اين است که همه اعضاي خانواده خاطره خوبي از سفر داشته باشند. همگي به سلامت تعطيلات را به اتمام برسانند و سفر بي خطري داشته باشند و اينها ميسر نمي شود، مگر اينکه امنيت و سلامت همه اعضاي خانواده تامين شود.
وجود آب هاي ساحلي در شمال و جنوب کشور موجب شده خيلي ها اين نقاط را براي سفر تابستان انتخاب کنند و از زيبايي هاي اين مناطق لذت ببرند اما متاسفانه هر سال تعدادي از هموطنان ما به دليل عدم رعايت نکات ايمني در دريا غرق مي شوند و در همين آبهاي ساحلي زيبا جان شان را از دست مي دهند. خيلي از افرادي که تابستان به شمال يا جنوب کشور سفر مي کنند، حاشيه درياها و رودخانه ها رابراي اقامت انتخاب مي کنند. دريا با همه زيبايي هايش بي رحم است. همه ساله جمعي از مسافران به دليل عدم رعايت نکات ايمني و حتي شوخي هاي بي مورد وخطرناک قرباني خشم دريا مي شوند.رعايت نکات ايمني از اين خط پيشگيري مي کند.
چادر خود را در فاصله دورتري از رودخانه يا دريا برپا کنيد. نشستن در کنار رودخانه متلاطم خطرناک است، به خصوص اگر هوا ابري و باراني باشد بنابراين بهتر است زيرانداز خود را در کنار رودخانه، دره يا محلي که امکان دارد هنگام بارش باران سيلابي شود، پهن نکنيد. اگر مي خواهيد در آب درياچه يا رودخانه شنا کنيد، ابتدا کف آب را بررسي کنيد و اولين باري که وارد آن مي شويد، به آهستگي و با احتياط قدم برداريد و مراقب سنگ ها، شاخه هاي مخفي، گودال ها و جلبک هاي آبي باشيد. اگر جريان آب تند است، وارد آب نشويد. فقط در محل هاي امن و حفاظت شده شنا کنيد. زياد از ساحل دور نشويد و به موازات ساحل شنا کنيد. نگذاريد جريان آب شما را از ساحل دور کند.

5توصيه بهداشتي مهم در سفر

با رعايت توصيه هاي ايمني و بهداشتي درسفر مي توانيد از حوادث و بيماري ها پيشگيري نماييد و سفر خوشي را تجربه کنيد:
*جعبه دارو يادتان نرود: يک جعبه کمک هاي اوليه سفر ايجاد کنيد که حاوي داروهايي که اعضاي خانواده به طور مرتب مصرف مي کنند و نيز داروهايي براي بيمارهاي ناگهاني مانند گرفتگي بيني يا دانه هاي پوستي باشد. در اين جعبه دارويي يک داروي تب بر، يک داروي آنتي هيستامين، باند و يک پماد آنتي بيوتيک موضعي هم قرار دهيد.
*ضد آفتاب فراموش نشود: اگر به نقاط آفتابي سفر مي کنيد، کرم ضد آفتاب با خود ببريد يا براي تسکين دردناشي از آفتاب سوختگي، همراه داشته باشيد. اگر در حين سفر، مدتي طولاني در محيط هاي سرباز و طبيعي مي گذرانيد، پشه بند و کرم هاي دافع حشرات و داروهاي تسکين دهنده آسيب ناشي از گزنه به همراه داشته باشيد.
*در حال حرکت مطالعه نکنيد: اگر با هواپيما سفر مي کنيد، ممکن است به علت تغيير فشار هوا دچار درد گوش شويد. اگر با ماشين سفر مي کنيد، براي جلوگيري از بيماري حرکت در ماشين مطالعه نکنيد. در صورت احساس ناراحتي و تهوع به نقطه اي در روبرو خيره شويد.
*نزديک مراکز درماني اقامت کنيد: هنگامي که جايي را براي اقامت در محل سفرتان رزرو مي کنيد، بهتر است محلي را انتخاب کنيد که نزديک ترين فاصله را با يک درمانگاه اورژانس داشته باشد. شماره تلفن پزشک خود را همراه داشته باشيد تا در صورتي که سوال پزشکي داشتيد، بتوانيد با او تماس بگيريد.
*آرامش داشته باشيد: مسافرت روال عادي زندگي تان را به هم مي ريزد و ممکن است کودک تان بد خلق و بهانه گير شوند. بنابراين آرامش خود را حفظ کنيد و انتظار نداشته باشيد که رفتار هاي فرزندان تان مثل هميشه باشد.

آب ناسالم، لذت سفر شما را نقش بر آب مي کند

آب ناسالم ممکن است بيماري هاي ويروسي مثل هپاتيت، فلج اطفال، اسهال هاي ناشي از ويروس هاي روده اي يا بيماري هاي باکتريايي مثل تب تيفوييد، اسهال خوني باسيلي، اسهال ناشي از اي کولاي و حتي وبا را به مصرف کنندگان بي احتياط و ناآگاه منتقل کند. آب هاي قابل دسترس در مسير حرکت، ممکن است حاوي مواد سمي و شيميايي ناشي از زباله هاي صنعتي و کشاورزي باشند. موادي مانند سيانيدها، انواع فلزات سنگين از جمله سرب، کادميوم، جيوه، عوامل نيتروژني مواد بي رنگ کننده، سولفيدها، آمونياک، آفت کش ها و ده ها موارد ديگر ممکن است در اين آب ها وجود داشته باشد.براي جلوگيري از هرگونه بيماري، همراه بردن آب سالم براي نوشيدن يا شستشو در مسير سفر توصيه مي شود. قرار دادن آب سالم در بطري هاي آب معدني و يا خريد آب هاي معدني، اين امکان را فراهم مي کند که در تمام طول سفر آب آشاميدني سالم و دلچسب براي افراد خانه فراهم شود.

خوراکي هاي سفري

هيچ ماده خوراکي اي سالم تر، گواراترو مناسب تر از خوراکي هاي تهيه شده در منزل نيست؛ چرا که توسط افراد مطمئن و از مواد اوليه تازه و تميز تهيه و فراهم مي شود و لذا همراه بردن غذاهاي مناسب خانگي براي بين راه، از ابتلاي شما و فرزندان تان به مسموميت هاي غذايي خفيف و شديد جلوگيري خواهد کرد. ساندويچ هاي خانگي تهيه شده از نان، پنير، گوجه فرنگي و خيار يا نان، کره ، تخم مرغ آب پز و سفت شده، خيار شور و گوجه فرنگي، يا کوکوي سيب زميني، کتلت هاي خانگي و شامي هاي تهيه شده در منزل و يا به همراه داشتن مقداري عسل يا مربا، مقداري گردو، سبزيجات، ميوه هاي شسته و ضدعفوني شده و تنقلاتي همچون نخودچي، کشمش، انجير، بادام، گردو، پسته ، خرما و فلاسک آب جوشيده جهت تهيه چاي و چند عدد ليوان و بشقاب از جمله بهترين مواد خوراکي و وسايل براي طول سفر است.
منبع:روزنامه سلامت شماره 229




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط