وظیفه زن در مقابل همسرش چیست؟

در این مقاله برخی از وظایف زن نسبت به شوهرش را می خوانید.
جمعه، 5 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وظیفه زن در مقابل همسرش چیست؟
زنی خدمت حضرت رسول صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد: «حقوق شوهر چیست؟».

حضرت فرمود: «آن است که در هر حال از اطاعت او بیرون نباشد. بدون اذن و رضایتش از خانه اش بیرون نرود. بدون رضایتش از مال او خرج نکند».

همین طور پیغمبر صلی الله علیه و آله شمرد که این زن گفت: «یا رسول اللَّه! عهد کردم با خدای خودم که زیر بار این تکلیف نروم. شوهر نمی کنم و خود را گرفتار این حقوق نمی سازم».[1] و راستی کمتر زنی است که در مدّت عمر زناشویی اش، حقوق شوهر را کاملًا ادا کرده باشد؛ مثلًا از جمله حقوقش، حفظ مال اوست. تفریط نکند. مال شوهرش را ضایع نسازد. حضور و غیابش فرق نکند. بدون اجازه اش از مالش چیزی به کسی ندهد یا تصرّف نکند و دیگر حقّ شوهر آن است که برایش آرایش کند، بدون شک بر زن حرام است که برای غیر شوهرش و مردان بیگانه آرایش کند و حقّ شوهرش را ضایع سازد.

چندین روایت از رسول خدا صلی الله علیه و آله است که: «زن قبل از آمدن شوهرش، خودش را آرایش کند». این حقّ خاص، مربوط به عنوان زوجیت است.

مروی است: «اگر زنی تمام مدّت عمرش خدمتگذاری و تمکین از شوهرش بکند ولی به شوهرش بگوید: در خانه تو خیری ندیدم، همه آن خدماتش را ضایع ساخته است».[2] زن باید احترام شوهرش را نگهدارد. شوهرش را بزرگ بدارد.

شکایت شوهرش را به پدر و مادرش نبرد که نزاع راه بیندازد. باید گذشت داشته باشد. مبادا راز شوهرش را فاش کند وگرنه ظالم است.

عدل در زندگی با شوهر را باید رعایت کند. مال شوهر را ضایع نکند.

آبرویش را حفظ نماید وگرنه ظالم است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی به زنها خطاب می فرماید: «صدقه بدهید که آتش را برای خودتان آماده کردید، چون شما کافرید به حقّ همسرانتان».[3] نمی خواهم تفصیل حقّ زوج و زوجه را عرض کنم بلکه خواستم عرض کنم چه زن و چه مرد باید مواظب باشند حقوق طرف مقابل را ضایع ننمایند.


پی نوشت ها:
[1] من لا یحضره الفقیه: 3/ 438/ ح 4513 ..
[2] من لا یحضره الفقیه: 3/ 440/ ح 4524 ..
[3] مسند احمد: 3/ 318؛ وسائل الشیعه: 20/ 175- 176/ ح 3 ..

منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.