سروکوئل، مصارف و عوارض آن

سروکوئل مربوط به دسته ای از داروهای روانپزشکی است که می‌تواند توهم را کاهش دهد و تمرکز شما را بهبود بخشد.
شنبه، 6 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سروکوئل، مصارف و عوارض آن

موارد مصرف سروکوئل

سروکوئل برای درمان برخی از بیماری‌های روانی / خلق و خوی (مانند اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، حوادث ناگهانی شیدایی یا افسردگی در ارتباط با اختلال دو قطبی) استفاده می‌شود.

کواتیاپین به عنوان یک داروی ضد روان پریشی (نوع آتیپیک) شناخته شده است.

این دارو با کمک به بازگرداندن تعادل مواد طبیعی خاص (انتقال دهنده‌های عصبی) در مغز کار می‌کند.
 

سایر کاربردها

این بخش شامل موارد استفاده این دارو که در برچسب‌های حرفه‌ای تأیید شده برای دارو فهرست نشده‌اند اما ممکن است توسط افراد حرفه‌ای در مراقبت‌های بهداشتی تجویز شوند، می‌باشد.

از سروکوئل تنها در صورتی برای بیماری‌هایی که در این بخش ذکر شده استفاده کنید که توسط فردی حرفه‌ای در زمینه مراقبت‌های بهداشتی تجویز شده باشد.

کواتیاپین می‌تواند در ترکیب با دیگر داروها برای درمان افسردگی استفاده شود. اگر از کواتیاپین در ترکیب با دیگر داروها برای درمان افسردگی استفاده می‌کنید، به دقت اطلاعات دارویی دیگر داروها را مطالعه کنید.
 

چگونگی مصرف سروکوئل

راهنمای دارو و در صورت موجود بودن، اطلاعات بیمار که توسط داروساز شما ارائه می‌شود را قبل از استفاده از کواتیاپین و هنگام مصرف مجدد آن، بخوانید. اگر هر گونه سوالی داشتید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

سروکوئل از طریق دهان طبق دستور پزشک معمولاً ۲ تا ۳ بار در روز معمولاً همراه با غذا یا بدون غذا مصرف می‌شود.

این دارو را برای درمان افسردگی در ارتباط با اختلال دو قطبی، از طریق دهان طبق دستور پزشک، معمولاً یک بار در روز در هنگام خواب مصرف کنید.

دوز این دارو براساس سن، وضعیت پزشکی و واکنش به درمان تعیین می‌شود. حتماً پزشک و داروساز خود را در مورد تمام محصولاتی که مصرف می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع سازید.

برای کاهش ریسک عوارض جانبی، پزشک شما ممکن است این دارو را با دوز پایین شروع کند و به تدریج آن را افزایش دهد.

به دقت از دستور پزشک خود پیروی کنید. برای دریافت بیشترین فایده از سروکوئل آن را به طور منظم مصرف کنید.

برای اینکه مصرف دارو را فراموش نکنید، آن را هر روز در همان زمان مصرف کنید.

ادامه مصرف این دارو طبق دستور پزشک حائز اهمیت است، حتی اگر احساس کنید حالتان بهتر شده است.

مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید. برخی از شرایط، زمانی که دارو به طور ناگهانی متوقف شود، بدتر می‌شوند. دوز شما ممکن است نیاز باشد به تدریج کاهش یابد.

ممکن است با مصرف این دارو علائمی همچون مشکلات خواب، تهوع، سردرد، اسهال، تحریک پذیری بروز کنند. برای کاهش عوارض جانبی، دوز شما ممکن است نیاز به کاهش تدریجی داشته باشد.

اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.
 

عوارض جانبی سروکوئل

با مصرف سروکوئل یبوست، خواب آلودگی، ناراحتی معده، خستگی، افزایش وزن، تاری دید، یا خشکی دهان ممکن است، رخ دهند. اگر هر یک از این عوارض باقی ماند یا بدتر شد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

با مصرف سروکوئل سرگیجه یا سبکی سر ممکن است رخ دهد، به ویژه هنگامی که شما ابتدا این دارو را شروع یا دوز آن را افزایش می‌دهید.

برای کاهش خطر ابتلا به سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا موقعیت دراز کشیده به آرامی برخیزید.

در صورتی که پزشک شما استفاده از این محصول را تجویز کرده است، به یاد داشته باشید که وی این دارو را بدین دلیل تجویز کرده است که منافع آن را از خطر عوارض جانبی آن بیشتر در نظر گرفته است.

بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: بی قراری / نیاز مداوم به حرکت، لرزش (ترمور)، علائم عفونت (مانند تب، گلو درد مداوم)، تغییرات ذهنی/خلق و خوی (مانند افزایش اضطراب، افسردگی، افکار خودکشی)، دشواری در بلع، یبوست همراه با درد مداوم شکم، تهوع / استفراغ مداوم، از دست دادن اشتها، زردی چشم / پوست، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
 
در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله
غش، تشنج، سرگیجه شدید، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

این دارو ممکن است به ندرت سطح قند خون شما را افزایش دهد، که می‌تواند موجب ابتلا به دیابت یا بدتر شدن آن شود.

اگر علائم دیابت مانند: افزایش تشنگی و تکرر ادرار را تجربه کردید، فوراً پزشک را مطلع سازید.

اگر در حال حاضر دیابت دارید، حتماً قند خون خود را به طور منظم چک کنید. پزشک شما ممکن است نیاز به تنظیم مجدد داروهای دیابت، تمرینات ورزشی، و یا رژیم غذایی داشته باشد.

این دارو می‌تواند موجب افزایش وزن قابل توجه و افزایش سطح کلسترول خون (یا تری گلیسرید) نیز شود.

این عوارض، همراه با دیابت، ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. در مورد خطرات و مزایای درمان با این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

کواتیاپین به ندرت ممکن است باعث یک بیماری شناخته شده تحت عنوان دیسکینزی کینزیا شود.

در برخی موارد، این وضعیت ممکن است دائمی باشد. در صورتی که هرگونه حرکات کنترل نشده/ غیر معمول داشتید (به خصوص در صورت، لب‌ها، دهان، زبان، دست و یا پا) پزشک را مطلع سازید.

این دارو ممکن است به ندرت باعث یک بیماری بسیار جدی به نام سندرم نورولپتیک بدخیم (NMS) شود. به در صورتی که هر یک از علائم زیر را تجربه کردید فوراً کمک پزشکی دریافت کنید: تب، سفتی / درد / حساسیت به لمس / ضعف عضلات، خستگی شدید، گیجی شدید، عرق کردن، ضربان قلب سریع / نامنظم ، ادرار تیره، نشانه‌هایی از مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار).

کواتیاپین می‌تواند ماده طبیعی خاص (پرولاکتین) ساخته شده توسط بدن را افزایش دهد. برای زنان، این افزایش در پرولاکتین ممکن است به تولید شیر ناخواسته، توقف دوره قاعدگی، یا دشواری در باردار شدن منجر شود.

برای مردان، این افزایش ممکن است به کاهش توانایی جنسی، ناتوانی در تولید اسپرم، یا بزرگ شدن سینه منجر شود. اگر دچار هر یک از این علائم شدید، پزشک خود را مطلع سازید.

به ندرت، مردان با مصرف این دارو ممکن است نعوظ دردناک یا طولانی مدت تا ۴ ساعت یا بیشتر داشته باشند. در این صورت، مصرف این دارو را متوقف کنید و فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، وگرنه مشکلات دائمی می‌توانند رخ دهند.

واکنش آلرژیک جدی این دارو نادر است. با این حال، در صورتی که متوجه هر گونه علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: جوش، خارش / تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، تنفس مشکل، شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

در اینجا ارائه لیست کاملی از عوارض جانبی امکان پذیر نیست. اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا نیست، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.
 

هشدار

قبل از مصرف کواتیاپین، در صورتی که به این دارو حساسیت دارید، یا اگر هر نوع حساسیت دارویی دیگری دارید، پزشک یا داروساز خود را در جریان قرار دهید.

این محصول ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده غیر فعال باشد که می‌تواند موجب واکنش‌های آلرژیک یا دیگر مشکلات شود. برای دریافت جزئیات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک و یا داروساز خود را از سابقه پزشکی خود مطلع سازید، به خصوص از سوابقی همچون: آب مروارید چشم، بیماری کبد، تعداد گلبولهای سفید خون (شامل سابقه تعداد پایین گلبولهای سفید خون ناشی از داروها)، اختلال تشنج، مشکل در بلع، مشکلات تیروئید، انسداد روده / معده (مانند یبوست شدید، انسداد روده)، عدم حرکت معده / روده (مانند انسداد روده)، سابقه شخصی یا خانوادگی دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا، سطح بالای کلسترول / تری گلیسیرید.

سروکوئل ممکن است موجب سرگیجه شود. تا زمانی که مطمئن نشدید که می‌توانید فعالیت‌هایی که نیازمند هوشیاری هستند را به درستی انجام دهید، از انجام چنین فعالیت‌هایی خودداری کنید، مثلاً رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید، و یا از انجام هر گونه فعالیت دیگری که مستلزم هوشیاری است پرهیز کنید.

از مصرف نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کنید.

کواتیاپین می‌تواند موجب یک بیماری شود که ریتم قلب را تحت تأثیر قرار می‌دهد (طولانی شدن زمان QT).

طولانی شدن QT به ندرت می‌تواند باعث ضربان قلب سریع/نامنظم (به ندرت کشنده) و علائم دیگر (مانند سرگیجه شدید، غش کردن) شود که نیاز فوری به مراجعه به پزشک دارد.

در صورتی که شما شرایط خاص پزشکی داشته باشید و یا در حال مصرف داروهای دیگری که می‌توانند موجب طولانی شدن QT شوند، باشید، خطر ابتلا به طولانی شدن زمان QT ممکن است افزایش ‌یابد.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز خود را از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید مطلع سازید و در صورتی که هر گونه از شرایط زیر را دارید، به پزشک خود بگویید: مشکلات قلبی خاص (نارسایی قلبی، ضربان قلب کند، طولانی شدن زمان QT در نوار قلب)، سابقه خانوادگی مشکلات قلبی خاص (طولانی شدن QT در EKG، مرگ ناگهانی ناشی از بیماری‌های قلبی).

سطوح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون نیز ممکن است خطر ابتلا به طولانی شدن زمان QT را افزایش دهند. این خطر ممکن است در صورتی که شما از برخی داروها (مانند دیورتیک ها / “قرص‌های آب”) و یا در صورتی که دارای وضعیت‌هایی مانند عرق کردن شدید، اسهال، یا استفراغ باشید، افزایش یابد. در مورد استفاده بی خطر این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

سروکوئل می‌تواند موجب شود شما کمتر عرق کنید، بنابراین بیشتر احتمال دارد از گرما آسیب ببینید. از انجام کارهایی که ممکن است باعث شود بیش از حد گرم شوید، مانند انجام کارهای سخت یا ورزش در هوای گرم، و یا استفاده از وان داغ اجتناب کنید.

هنگامی که هوا گرم است، مقدار زیادی مایعات بنوشید و لباس نازک بپوشید. اگر بیش از حد گرمتان شد، سریع محلی برای خنک شدن و استراحت کردن پیدا کنید.

در صورتی که دچار تب، تغییرات ذهنی / خلق و خوی، سردرد، یا سرگیجه شدید، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

قبل از عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع سازید.

کودکان هنگامی که این دارو را مصرف می‌کنند، ممکن است در معرض خطر بیشتر عوارض جانبی خاص، مانند: افزایش فشار خون یا افزایش پرولاکتین باشند.

با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای این دارو صحبت کنید.

افراد مسن ممکن است به عوارض جانبی این دارو، به خصوص طولانی شدن QT حساس‌تر باشند.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز استفاده شود. این دارو می‌تواند به جنین آسیب برساند.

همچنین، نوزادان متولد شده از مادرانی که این دارو را طی ۳ ماه آخر بارداری استفاده کرده‌اند ممکن است به ندرت علائمی مانند: مشکلات سفتی عضلات و یا لرزش، خواب آلودگی، مشکلات تغذیه / تنفس یا گریه مداوم داشته باشند. اگر متوجه هر یک از این نشانه‌ها در نوزاد خود شدید، فوراً با پزشک تماس بگیرید.

از آنجا که مشکلات روانی / خلق و خوی درمان نشده (مانند اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی، افسردگی) می‌توانند یک بیماری جدی باشند، مصرف این دارو را متوقف نکنید مگر اینکه پزشک دستور داده باشد.

اگر در حال برنامه ریزی برای بارداری هستید، باردار شده‌اید، یا فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، بلافاصله در مورد مزایا و خطرات ناشی از استفاده از این دارو در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

سروکوئل ممکن است به شیر مادر منتقل شود و می‌تواند اثرات نامطلوبی بر روی کودک شیرخوار داشته باشد. قبل از تغذیه با شیر مادر با پزشک خود مشورت کنید.
 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد داروهای شما را تغییر دهند و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند.

این مقاله شامل تمام تداخلات دارویی امکان پذیر نیست. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله نسخه / داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را به پزشک یا داروساز خود ارائه دهید.

بدون تأیید پزشک مصرف این دارو را شروع یا متوقف نکنید، و یا دوز آن را تغییر ندهید.

بسیاری از داروها در کنار کواتیاپین ممکن است ریتم قلب (طولانی شدن زمان QT) را تحت تأثیر قرار دهند، از جمله: آمیودارون، ماکسیفلوکساسین، پروکائین آمید، کینیدین، سوتالول، تیوریدازین.

سایر داروها که می‌توانند به حذف کواتیاپین از بدن شما تأثیر بگذارند، ممکن است عملکرد کواتیاپین را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

نمونه چنین داروهایی شمل ضد قارچ آزول (مانند ایتراکونازول، کتوکونازول)، ریفامیسین ها (مانند ریفامپین)، داروهایی برای درمان حملات صرع (مثل کاربامازپین، فنی توئین).
 

در صورتی که سایر محصولاتی که باعث خواب آلودگی می‌شوند را مصرف می‌کنید مثل آنتی هیستامین‌ها (از قبیل ستیریزین، دیفن هیدرامین)، دارو برای خواب و یا اضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)، شل کننده‌های عضلانی، و داروهای مسکن (مانند کدئین) پزشک یا داروساز خود را مطلع سازید.


برچسب روی تمام داروهای خود (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید زیرا ممکن است مواد تشکیل دهنده آنها باعث خواب آلودگی شوند. از داروساز خود در مورد نحوه استفاده مطمئن داروها سؤال کنید.

این دارو ممکن است با آزمایشهای پزشکی / آزمایشگاهی خاصی (از جمله آزمایش ادرار) تداخل داشته باشد، و احتمالاً به نتایج اشتباه منجر می‌شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و همه پزشکان شما می‌دانند که شما از این دارو استفاده می‌کنید.
 

مصرف دوز بالا یا اوردوز 

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید.

در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید.

ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.
 

نکته های مهم

سروکوئل را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است.

تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند فشار خون، ضربان قلب، رشد در کودکان) ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود.

برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.