حب مقام و جاه طلبی
در این مقاله روایاتی را در باب نکوهش جاه طلبی می خوانید.
چهارشنبه، 7 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
[این سرای آخرت را تنها برای کسانی قرار می دهیم که اراده برتری جوئی و فساد را در زمین ندارند و عاقبت نیک از آن پرهیز کاران است.]
ریاست بر گروه، دسته و یا جامعه ای اگر برای اصلاح امور دین و دنیای آنان باشد، به عدل و قسط رفتار شود، دست متعدّیان کوتاه گردد، و حقوق مظلومان اداء شود، عملی دنیوی محسوب نمی شود و بلکه نعمتی از نعمت های الهی و راهی برای ترقی و تکامل معنوی می باشد.
قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله:
«انَّ اللَّهَ تَعالی لَیسْأَلُ الْعَبْدَ فی جاهِهِ کما یسْأَلُهُ فی مالِهِ. فَیقُولُ: یاعَبْدی رَزَقْتُک جاها فَهَلْ اعَنْتَ بِهِ مَظْلوماً اوْ اغَثْتَ بِهِ مَلْهُوفاً»[2]
[خداوند متعال همان طورکه از اموال داده شده به بنده اش سؤال می کند از مقامی که به وی داده است نیز پرسش می نماید و می فرماید: بنده من، تو را مقام روزی کردم آیا مظلومی را یاری دادی و فریاد خواهی را کمک نمودی؟]
پس ریاست و مقام فی حدّ نفسه مذموم نیست، و تمام پیامبران الهی بر امت خویش ریاست داشته اند، حضرت داود و سلیمان علیهما السلام ریاست عامه ای داشته اند، ائمه طاهرین واوصیاء نبی خاتم، خود را خلیفه واقعی رسول خدا می شمردند، و بر پیروان خود حکم می راندند، همه منتظر ریاست و زعامت وصی خاتم، حضرت اباصالح المهدی عجّل اللَّه تعالی فی فرجه هستیم، علماء و راویان حدیث و مجتهدان احکام همه نوعی ولایت و حکومت بر مریدان خود دارند. هر مجموعه ای اجتماعی، ریاستی مطاع دارد و اعضای پیکره انسان نیز مقهور ریاست قوای نفس او هستند.
از طرفی دیگر، جامعه محتاج قانون است و قانون به رئیسی احتیاج دارد که پاداش و جزا بدهد و الّا اصلًا هیچ قانونی رعایت نمی گردد. پس ریاست لازمه زندگی اجتماعی انسان است و این قابل انکار نیست. آنچه ناپسند است حبّ جاه و به عبارت دیگر ریاست طلبی است، تلاش در کسب ریاست برای ستم به خلایق، اقامه ظلم و نابودی عدل و خود کامگی و استبداد است.
قال علی علیه السلام:
«امّا وَالَّذی فَلَقَ الْحبَّةَ وَبَرَءَ النَّسَمَةَ لَوْلاحُضُورُ الْحاضِرِ وَقِیامُ الحُجَّةِ بِوجُودِ النّاصِرِ وَ مااخَذَ اللَّهُ عَلی الْعُلَماءِ الّا یقارّوُا عَلی کظَّةِ ظالِمِ وَلا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَالْقَیتُ حَبْلَها عَلی غارِبِها وَلَسَقَیتُ آخِرَها بِکأسِ اوَّلِها»[3]
[به خدائی که دانه را شکافت و انسان را آفرید، اگر نه این بود که جمعیت بسیاری گردا گردم را گرفتند، و به یاریم به پا خواستند، و از این جهت حجّت تمام شده بود، و اگر نبود عهد و مسئولیتی که خداوند از علماء و دانشمندان گرفته که در برابر شکمخواری ستمگران و گرسنگی ستمدیدگان سکوت نکنند، من مهار شتر خلافت را رها می ساختم و از آن صرف نظر می نمودم و آخر آن را با جام اولش سیراب می کردم.]
تلاش برای ریاست از سوی کسی که بهتر از خود را در جامعه می شناسد، بسی قبیح و زشت است.
قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله:
«مَنْ امَّ قَوْماً وَفیهِمِ مَنْ هُوَ اعْلَمُ مِنْهُ وَافْقَهُ لَمْ یزَلْ امْرُهُمْ الی سُفالٍ الی یوْمِ القِیمةِ»[4]
[هرکس بر جمعی امامت کند در حالیکه در میان آنها دانشمندتر و فقیه تر وجود دارد، همواره وضع آنها تا قیامت روبه انحطاط رود.]
و زشت تر آنکه طلب ریاست برای فخر فروشی و مباهات به دیگران باشد و یا به ستم از کسی ستانده شده باشد.
قال الصادق علیه السلام:
«مَنْ طَلَبَ الرِّیاسَةَ بِغَیرِ حَقٍّ حَرَّمَ الطّاعَةُ لَهُ بِحَقٍّ»[5]
[هرکس بنا حقّ ریاست طلبد، بحقّ از اطاعت محروم ماند.]
و بسیار قبیح تر اینکه حبّ جاه به قصد تعدّی و تجاوز به حقوق غیر صورت پذیرد، که علاوه بر رذالت حبّ جاه، عذاب گناهانی را که در ضمن آن صورت گیرد، به همراه دارد. امام باقر علیه السلام می فرماید:
«لاتَطْلُبَنَّ انْ تَکونَ رَأساً فَتَکونُ ذَنَباً»[6]
[مخواه که سر باشی، بلکه دم باش، مرئوسی را بر ریاست ترجیح ده.]
پی نوشت ها:
[1] قصص- 83.
[2] مستدرک الوسایل- جلد 12- صفحه 429.
[3] نهج البلاغه- خطبه 3.
[4] عقاب الاعمال- صفحه 460.
[5] تحف العقول- صفحه 372 مترجم.
[6] بحارالانوار- جلد 72- صفحه 233.
منبع: حوزه نت
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
آسيب شناسي مفهوم زهد
جمعه، 3 اسفند 1386
نسبيت اخلاق
پنجشنبه، 2 اسفند 1386
راهكارهاي قرآني رهايي از خساست و بخل
چهارشنبه، 1 اسفند 1386
مهمانان حقيقي ضيافت الله
چهارشنبه، 1 اسفند 1386
توبه راه بازگشت به خويش
چهارشنبه، 1 اسفند 1386
آثار سلام در فرهنگ اسلامی
چهارشنبه، 1 اسفند 1386
چشم چراني در آموزه هاي قرآني
چهارشنبه، 1 اسفند 1386
شرايط و آثار توبه
چهارشنبه، 1 اسفند 1386
فضيلت؛ اساس آموزه هاي اخلاقي
سهشنبه، 30 بهمن 1386
درمان حسد
سهشنبه، 30 بهمن 1386
تازه های مقالات
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
مقایسه سودآوری اتریوم و سولانا
سیر خط فارسی باستان
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
خلاصه ای از زندگی مولانا
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
پیش شماره شهر های استان تهران
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
چهار زن برگزیده عالم
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها