قبة الصخره مسجدالاقصي نيست !

مسجد الاقصي را بايد يکي از مقدس ترين اماکن اسلامي براي مسلمانان جهان توصيف کرد. اين مسجد اولين قبله مسلمانان جايي که در دوران پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد مصطفي(صلّی الله علیه و آله و سلّم) ايشان به سوي اين مسجد به اذن خداوند نماز بپا مي داشتند و همچنين سومين حرم شريف پس از مسجد الحرام و مسجد النبي در مکه و مدينه است .
پنجشنبه، 7 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قبة الصخره مسجدالاقصي نيست !
قبة الصخره مسجدالاقصي نيست !
قبة الصخره مسجدالاقصي نيست !






مسجد الاقصي را بايد يکي از مقدس ترين اماکن اسلامي براي مسلمانان جهان توصيف کرد. اين مسجد اولين قبله مسلمانان جايي که در دوران پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد مصطفي(صلّی الله علیه و آله و سلّم) ايشان به سوي اين مسجد به اذن خداوند نماز بپا مي داشتند و همچنين سومين حرم شريف پس از مسجد الحرام و مسجد النبي در مکه و مدينه است .
مسجد الاقصي به گواه تاريخ نويسان دومين مسجد ساخته شده بر روي زمين پس از بيت الله الحرام محسوب مي شود. نقل است که " حضرت آدم (عليه السلام) آنرا ساخته وزير بناي آنرا چهل سال پس از ساختن بيت الله الحرام بنا به دستور خداوند نهاده است.
بنابراين صرف نظر از اعتقادات ديني ما مسلمانان ، قدمت ساخت اين مسجد به بيش از يکهزار سال نيز سبب توجه جهاني به اين مسجد خواهد بود .
در قرآن مجيد آمده است " سبحان الذي اسرى بعبده ليلاً من المسجد الحرام الى المسجد الاقصى الذي بارکنا حوله لنريه من آياتنا إنه هو السميع البصير ".

توصيف مسجد الاقصي :

مسجد الاقصي شامل منطقه اي است مستطيل شکل در جنوب شرقي شهر قدس که دور تا دور آنرا ديوار در برگرفته واين ديوارها هم در داخل ديوارهاي بخش قديمي شهر قدس قرار گرفته اند . مساحت مسجد حدود 144 دونم (هر دونم هزارمتر مربع) است وشامل مسجد الاقصي ، قبه الصخره به همراه آثار ديگري که تعداد آنها به 200 اثر مي رسد .مسجد الاقصي بر فراز فلاتي کوچک به نام فلات موريا ساخته شده است که "صخره" مشرفه بالاترين نقطه آن است ودقيقا در مرکز محوطه مسجد قرار گرفته است . مسجد الاقصي، نامي است اسلامي که خداوند براي اين مکان برگزيده ودر قرآن کريم به آن اشاره شده است . " سبحان الذي اسرى بعبده ليلاً من المسجد الحرام الى المسجد الاقصى الذي بارکنا حوله لنريه من آياتنا إنه هو السميع البصير ".
اقصي به معناي دورترين است ومقصود از آن اينکه اين مسجد نسبت به دو مسجد بزرگ ديگر مسلمانان در مکه ومدينه دورتر ست.
مسجد الاقصي پيش از آنکه اين نام در قرآن ذکر شود به بيت المقدس معروف بود . مسجد الاقصي به اشتباه حرم قدسي شريف خوانده مي شود اين در حالي است که توصيف حرم تنها براي مسجد الحرام ومسجد النبي مي باشد . مهمترين آثار موجود مسجد الاقصي (حرم شريف) مقصود از حرم شريف، آن منطقه قرار گرفته بر روي تپه کوچک و يا سکوي مختلف الاضلاع واقع در ضلع جنوب شرقي بخش قديمي شهر قدس مي باشد.

قبة الصخره مسجدالاقصي نيست !

قبه الصخره

قبه الصخره (گنبد صخره) ساختمان هشت ضلعي است که گنبدي طلايي بر آن قرار گرفته است ، موقعيت آن به نسبت مسجد الاقصي به مانند قلب در بدن انسان است ودقيقا در سمت چپ مرکز آن قرار گرفته است ، اين گنبد به مثابه گنبد تمامي اين محوطه محسوب شده ويکي ازقديمي ترين وعظيم ترين آثار اسلامي شاخص است .
علت نامگذاري آن به اين اسم وجود صخره اي در داخل آن است که از روي آن پيامبر اکرم (صلي الله عليه وآله وسلم) به آسمان عروج کردند ودر واقع بلند ترين بقعه مسجد الاقصي هم محسوب مي شود . قبه الصخره اکنون مصلاي زنان در مسجد الاقصي است ، اين صخره آنگونه که گفته مي شود ديگر بين زمين وهوا معلق نيست بلکه غار کوچکي در زير آن قرار دارد .

مسجد قبلي (با کسر قاف وتسکين)

اين مسجد در بخش جنوبي مسجد الاقصي به طرف قبله قرار گرفته است واز اين رو به مسجد جامع قبلي شهرت يافته است ، اين مسجد با گنبد طوسي رنگش اکنون مصلاي اصلي مردان است .اين مسجد در محلي که عمر بن الخطاب در زمان فتح قدس در سال 15 هجري در آن نماز گذارد ساخته شده است ، بناي اين مسجد را عبد الملک بن مروان آغاز وپسرش وليد بن عبد الملک آنرا به پايان رساند .

مصلاي مرواني

اين مصلي زير مسجد الاقصي در بخش جنوب شرقي واقع است .

اقصاي قديم

اقصاي قديم زير مسجد قبلي قرار گرفته است ، آنرا امويان ساختند تا مدخلي اختصاصي براي آنها از کاخ هاي امويه به داخل مسجد الاقصي باشد.

مسجد براق

اين مسجد در کنار ديوار براق (جايي که نقل است پيامبر زمان معراج اسب خود را به اين ديوار بست که وجه تسميه اين ديواردر واقع به دليل اين است که نام اسب پيامبر(ص) براق نام داشت) قرار گرفته است . مجموعه سقاخانه ها وچاه هاي اطراف الاقصي هم جزو آثار آن مي باشند .

تاريخ ساخت مسجد الاقصي

بر عکس آنچه که برخي ها در مورد مسجد الاقصي تصور مي کنند مسجد الاقصي توسط عبد الملک بن مروان ساخته نشد بلکه او تنها قبه الصخره را ساخت. مسجد الاقصي بنايي قديمي که اولين قبله گاه مسلمانان است اين مسجد دومين مسجدي است که بر روي زمين ساخته شد، ارجح آن است که حضرت آدم (عليه السلام) آنرا ساخته وزير بناي آنرا چهل سال بعد از ساختن بيت الله الحرام بنا به دستور خداوند نهاده است. اين بنا پيش از به وجود آمدن کنيسه ، کليسا ، بارگاه ومعبد بوده است. بعد از آن مهاجرت حضرت ابراهيم عليه السلام از منطقه بين النهرين به سرزمين هاي مبارک در سال 1800 قبل از ميلاد انجام گرفت وايشان اقدام به بالا بردن ستون هاي بيت الله الحرام کردند، بعد از آن هم اسحاق و يعقوب (ع) مسجد الاقصي را ترميم کردند تا اينکه در سال 1000 قبل از ميلاد اين مسجد توسط حضرت سليمان بازسازي شد. همراه با فتوحات اسلامي در سال 636 ميلادي عمر بن الخطاب مصلي قبلي را بعنوان بخشي از مسجد الاقصي ساخت ، در دوره امويان قبه الصخره ساخته شده ومصلاي قبلي نيز بازسازي گرديد، ساخت اين بنا حدود 30 سال از سال 66 هجري تا 96 هجري (685 تا 715) به درازا کشيد تا مسجد الاقصي به شکل فعلي آن در آيد .

قبة الصخره مسجدالاقصي نيست !

چرا يهوديان مدعي مسجدالاقصي هستند؟

بخش غربي وجنوبي صحن مسجد الاقصي اهميت فراواني براي يهوديان دارد. اين ديوار به ديوار براق مشهور است وعلت نامگذاري آن به اين اسم هم بسته شدن اسب رسول اکرم صلي الله عليه وآله وسلم (براق) به اين ديوار در زمان معراج بود . اين ديوار 156 عرض و56 پا طول دارد ، برخي از سنگ هاي اين ديوار 16 پا مي باشند، مسلمانان مسجدي را در اين قسمت بنا نهادند . در مقابل يهوديان ادعا مي کنند که اين ديوار بخش باقي مانده از ديوار "بارگاه سليمان" است که هيردوس آنرا در سال 18 قبل از ميلاد بنا نهاده بود . با اينکه حفاري هاي صهيونيستي تاکنون از يافتن دليلي براي اين ادعا عاجز مانده است اما آنها همچنان بر اين ادعاي خود پافشاري مي کنند .
در دوره عمر، شفقت مسلمانان نسبت به يهوديان باعث شد تا به آنان اجازه داده شود تا در کناراين ديوار به ندبه وزاري بپردازند ، تعداد يهوديان در آن زمان بسيار کم بود وعرض پياده رويي که آنها در آن مي ايستادند تنها 4 متر بود . اين پياده رو جزو موقوفات خانواده ابو مدين الجزائري بود ويهوديان در عصر محمد علي سالانه 300 ليره به متولي آن پرداخت مي کردند در عين اينکه هيچ حق قانوني در اين مکان نداشتند .
دردوره قيموميت انگليس يهوديان به اين مکان دست درازي کرده وادعاي مالکيت آنرا کردند اين امر منجر به قيام فلسطينيان عليه آنان شد ، قيام براق که در سال 1929 رخ داد باعث شهادت 116 نفر وزخمي شدن 232 نفر وزنداني شدن حدود يکهزار نفر ديگر از فلسطينيان گرديد. ، مسئولين انگليسي 26 نفر از زندانيان فلسطيني را به اعدام محکوم کردند ، کشتار بي رحمانه فلسطينيان مواضع جانبدارانه انگليس از يهوديان وصهيونيستها باعث شد تا کميته بين المللي حقيقت يابي تشکيل شود. اين کميته در پايان تحقيقات خود تاکيد کرد مالکيت اين مکان از آن مسلمانان است ، نظر اين کميته در ژانويه 1930 اعلام شد . با اين حال صهيونيستها همچنان ادعا مي کنند که مسجد الاقصي بر روي ويرانه هاي بارگاه سليمان برپا شده وتلاش خود را براي انهدام آن ادامه مي دهند .

اشتباه نکنيد !! مسجد قبه الصخره، مسجدالاقصي نيست

ظاهراً موضوع اشتباه گرفتن مسجد الاقصي با مسجد القبه تا حدي به دليل نزديکي اين دو بنا و قرار گرفتنشان همراه با برخي ابنيه ي ديگر در مجموعه ي حرم الشريف است.اما به نظر مي رسد در وراي اين تشابه ساده، مسئله مهم تري پنهان است، آنچنان که يکي از اساتيد دانشگاه زايد امارات، چند سال پيش در نامه اي به يکي از نشريات چنين نوشت: بين مسجد الاقصي و مسجد القبه الصخره سر در گمي قابل توجهي وجود دارد. هرگاه در رسانه هاي محلي و بين المللي ذکري از مسجد الاقصي به ميان مي آيد، در عوض عکسي از مسجد القبه نمايش داده مي شود.دليل اصلي اين مسئله عدم اطلاع عموم مردم، هم راستا با توطئه هاي رژيم صهيونيستي است. در زمان اقامتم در ايالات متحده نيز بارها با اين مسئله مواجه بودم.تا ان که اطلاع يافتم صهيونيست ها در امريکا چنين تصاويري را چاپ و متتشر کرده و گاه با قيمت بسيار اندک و حتي رايگان در اختيار اعراب و مسلمانان قرار مي دهند.بدين ترتيب مسلمانان ان را به تمام نقاط – ديوار منازل و دفاتر کار-نصب مي کنند. همين مسئله مويد اين است که سران صهيونيستي مي خواهد تصوير مسجد الاقصي را از اذهان مردم پاک کنند تا بتوانند آن را تخريب و معبد مورد ادعاي خود را پنهاني بنا کنند و اگر کسي شکايت يا اعتراضي داشته باشد، به طور زنده تصوير مسجدالقبه را نشان خواهند داد و اظهار خواهند داشت که اتفاقي نيفتاده است ."
ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : Mohsen1358




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.