رودی که از پادشاهی سلامت می‌گذرد

کوشا سمیعی باز هم شما نوجوانان عزیز را مهمان یک بسته ویژه که پر از سلامتی و تندرستی است، کرده است. حتما این قسمت را مطالعه کنید.
پنجشنبه، 11 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رودی که از پادشاهی سلامت می‌گذرد
تابستان هم بقچه‌اش را آماده و بساط زمین را برای آمدن پاییز رو به راه کرده است. حالا چشم‌های مان از سبزی درخت‌ها به تماشای ریزش برگ‌های زرد و قرمز و نارنجی دعوت شده است. در این گذر درخت‌های همیشه سبزی هستند که حتی با آمدن زمستان هم برگ‌های سبزشان به زمین زیبایی می‌بخشد. می‌دانید؟! ما همه جوره طبیعت را دوست داریم؛ با جوانه‌های کوچک و بهاری، با نشاط و پُررنگی میوه‌های تابستانی، با خزان پاییز و با سوزِ زمستان. اصلاً اگر دنیا تغییر نمی‌کرد، دیگر انتظاری نبود و امیدی. خدا خوب فکر حوصله‌ی زمین را کرده است، فکر نکنم هیچ وقت حوصله‌اش سربرود. میان این تغییرات، ما هستیم که باید روز به روز، ماه به ماه و فصل به فصل فکری برای حوصله ی زندگی و سلامتی‌مان بکنیم. قدم فکرهای خوب و تصمیم‌های عالی همیشه روی چشم است.

سلامت بدن من
بفرمایید یک وعده غذای لذیذ!

1. حجم غذایی که می‌خوریم مهم است. باید بدانیم چه حجمی بهترین انتخاب برای یک وعده ی غذایی مناسب است. حجم مناسب را برای خودتان تعیین کنید و در شرایط مختلف، مانند مهمانی‌ها به آن پای بند باشید.

2. به صبحانه خیلی احترام بگذارید. صبحانه هم می‌تواند یک شروع خوب برای روزتان باشد، هم نیروی بدن تان را تأمین کند. با اشتیاق، سلیقه و توجه، بهترین صبحانه را برای هرروز آماده کنید و قبل از رفتن به مدرسه میل نمایید. سعی کنید اگر می‌توانید با اعضای خانواده و با گفت وگویی صمیمی و شاد این وعده ی غذایی را نوش جان کنید.

3. غذا را با اضطراب میل نکنید. امکان دارد وقت اضطراب، ناگهان بخواهید یک جعبه بیسکوییت یا یک پاکت چیپس را درسته ببلعید. غذا خوردن، تأثیری روی اضطراب ندارد؛ اما باعث سوزش معده یا مخرّب‌های دیگر می‌شود. به جای خوردن، ورزش و فعالیت بدنی را جایگزین کنید.

سلامت روان من
چیدن برنامه‌ی یک روز خوب!

1. برنامه ی روزمره یا «عادت» بسازید؛ عادت ورزشی، درسی، غذایی و حتی آرام‌سازی فکر. برای ایجاد عادت ابتدا روش‌های مختلف، زمان‌های مناسب و شرایط را بررسی کنید و با یک برنامه ی خوب، عادتی را که می‌خواهید جزو کارهای روزمره قرار دهید. با این کار به مرور اضطراب شما برای انجام کارها کم می‌شود و برنامه‌های تان روال پیدا می‌کند.

2. اَرّه ی‌تان را برای بریدن تیز کنید. وقتی با ارّه‌ی کُند بخواهید یک چوب را بِبرید، ساعت‌ها وقت لازم است؛ ولی اگر دقایقی را برای تیز کردن ارّه کنار بگذارید یک صرفه‌جویی بزرگ کرده‌اید. وقت درس خواندن یا انجام کارها با یک استراحت کوتاه به فکر و چشم و بدن‌تان می‌توانید با انرژی و تمرکز بیش تر برگردید.

3. عینک واقع‌بینی را وقت برنامه‌ریزی به چشم بزنید. شما خودتان را بهتر از هرکس می‌شناسید. با خودشناسی، موقعیت‌شناسی و اصل کاری که دارید برایش برنامه تعیین می‌کنید، زمان‌ها و میزان انجام کار را تعیین کنید. هرچه در این تشخیص و تعیین واقع‌بین و با شناخت بیش تری باشید، موفقیت و رضایت شما بیش تر خواهد بود.

سلامت اجتماعی من
با طعم دورهمی‌های شاد!

1. کمک بخواهید. اگر واقعاً از انجام کاری که از عهده ی شما خارج است و به کمک نیاز دارید، خجالت یا رودربایستی را کنار بگذارید و با زبانی دوستانه و محترمانه از دوست یا آشنایی کمک بگیرید. موقع کمک گرفتن درباره ی این که اگر تقاضای شما رد شد یا این که دیگران درباره ی شما چه فکر می‌کنند، نگران نباشید؛ اما طرف مقابل تان را هم درک کنید. یک روز هم شما به دیگران کمک می‌کنید.

2. ارتباط با خانواده و دوستان، شما را از تنهایی و کسالت به خوبی می‌تواند بیرون بیاورد. زمانی که دیدید فکرهای تان خموده و تنهایی ذرّه ذرّه دارد وارد روزتان می‌شود، دورتان را با آشناهای دوست‌داشتنی‌تان شلوغ کنید.

3. همه دوست دارند همه دوست شان داشته باشند؛ اما فراموش نکنید شما همه را نمی‌توانید خوش حال و راضی نگه دارید. گاه اتفاق بدی برای شان افتاده یا شرایط روحی خوبی ندارند، آن وقت شما هرچقدر مهربانی کنید باز هم نمی‌توانید رضایت او را داشته باشید. سعی کنید عمل‌های اخلاقی و مناسب را همیشه داشته باشید و نگران سوءتفاهم‌ها یا همیشه خوش حال بودن دوستان‌تان نباشید. زمان خیلی چیزها را حل می‌کند.

نویسنده: کوشا سمیعی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.