DIVINITYII من و اژدها!

يکي از بازي هاي نقش آفريني زيبا که در سال 2002 عرضه شد، Divine Divinity بود که توسط Larian Studios ساخته شد. DD يک بازي ايزومتريک دوبعدي بود و داستان جذاب بازي هاي نقش آفريني کلاسيک را گيم پلي ساده و در حين حال لذت بخش ديابلو ترکيب کرد. اين بازي در عين حال که بسيار آسان بود؛ عمق کافي و مأموريت ها و مکان هاي فراوان هم داشت و از اين رو نه تنها توانست به عنوان يک بازي نقش آفريني مناسب براي طرفداران اين قبيل بازي مطرح شود؛ بلکه نظر
دوشنبه، 11 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
DIVINITYII من و اژدها!
 DIVINITYII من و اژدها!
DIVINITYII من و اژدها!

نويسنده: سهيل منصوري




يکي از بازي هاي نقش آفريني زيبا که در سال 2002 عرضه شد، Divine Divinity بود که توسط Larian Studios ساخته شد. DD يک بازي ايزومتريک دوبعدي بود و داستان جذاب بازي هاي نقش آفريني کلاسيک را گيم پلي ساده و در حين حال لذت بخش ديابلو ترکيب کرد. اين بازي در عين حال که بسيار آسان بود؛ عمق کافي و مأموريت ها و مکان هاي فراوان هم داشت و از اين رو نه تنها توانست به عنوان يک بازي نقش آفريني مناسب براي طرفداران اين قبيل بازي مطرح شود؛ بلکه نظر تازه واردها و افراد مبتدي را هم به شدت به خود جلب کرد.
مدتي بعد دنباله DD عرضه شد که در نهايت شگفتي، Divine Divinity 2 نام نداشت بلکه Beyond Dininity نام داشت. گيم پلي BD به طور قابل توجهي با DD تفاوت داشت. حتي داستان بازي هم ظاهراً به بازي قبلي ربطي نداشت و بازيباز به جاي شخصيت بازي اصلي، کنترل دو شخصيت جديد را بر عهده مي گرفت (تنها در پايان بازي بود که بازيباز به ارتباط داستان دو بازي پي مي برد). حال، سومين بازي در اين سري توسط Larian Studios در دست ساخت است و مطابق سنت اين سري بازي ها، نه تنها يک اسم متفاوت دارد، بلکه داستان و گيم پلي آن نيز به طور قابل توجهي با بازي هاي قبلي فرق مي کند! اين بازي که Divinity 2 Ego Draconis نام دارد (دقت کنيد، کلمه Divine از ابتداي نام بازي حذف شده است)؛ دنيا دوبعدي پالادين ها را پشت سر گذاشته و بازيباز را به سرزمين سه بعدي مبارزاني به نام اژدهاکش ها مي برد و براي اولين بار در سري بازي هاي Divinity، علاوه بر PC براي X360 نيز عرضه خواهد شد.

من و اژدها

داستان D2ED) Divinity 2 Ego Draconis) سال ها پس از ماجراهاي دو بازي قبلي اتفاق مي افتد.
قهرمان داستان ما يک اژدهاکش جوان است که براي کشتن اژدها و شواليه هاي اژدها آموزش ديده است. در جريان يک درگيري با نيروهاي دشمن، يک رخداد غيرمنتظره سرنوشت قهرمان ما را دگرگون مي کند و او خود به يک لرد اژدها تبديل مي شود. اين که قهرمانان ما چکونه گرفتار اين سرنوشت نحس مي شود هنوز معلوم نيست و بسياري از جزئيات داستاني بازي هنوز فاش نشده است. اما جداي از اين که تبديل شدن به يک لرد اژدها باعث مي شود دوستان و متحدان قديمي قهرمان ما به دشمن او تبديل شده و به دنبال شکار او باشند؛ به او اجازه مي دهد تا از نيروهاي جادويي استفاده کرده يا حتي به شکل اژدها درآمده و پرواز کند.
تبديل شدن به اژدها يکي از بخش هاي مهم اين بازي است؛ چون نه تنها به بازيباز اجازه مي دهد مسافت هاي طولاني را با پرواز طي کند، بلکه بخش هاي ديگر گيم پلي از جمله مبارزه را نيز تحت الشعاع قرار مي دهد؛ چون علاوه بر اين که به بازيباز اجازه مي دهد حين پرواز با استفاده از آتش با دشمنان مبارزه کند، بلکه قابليت ارتقاي اژدها نيز وجود دارد. علاوه بر اين بعضي از مأموريت هاي بازي تا زماني که بازيباز به اژدها تبديل نشود؛ قابل انجام نيست. اما قسمت اعظم D2ED در روي زمين ـ يعني جايي که بازيباز با مردم حرف مي زند، مأموريت قبول مي کند و به دخمه هاي تاريک سرک مي کشدـ رخ مي دهد.
برخلاف دو بازي قبلي که ايزومتريک و دوبعدي بودند (مدل شخصيت ها در BD سه بعدي بود)؛ D2ED يک بازي سوم شخص کاملاً سه بعدي است که علاوه بر استفاده از يک نگارش تغيير يافته از موتور GameBryo (موتور معروفي که در بازي هايي چون Oblivion استفاده شده است)، از تکنولوژي هاي ديگر مثل kynapse, physX و WWise هم استفاده مي کند. در نتيجه D2 حتي از لحاظ کنترل و مبارزه هم با بازي هاي قبلي تفاوت دارد.
بنابراين برخلاف بازي هاي قبلي که مبارزه در آنها با شيوه اشاره و کليک بازي ديابلو انجام مي شد؛ مبارزه در D2 کاملا! متفاوت است و به بازي هاي اکشن شباهت دارد.
علاوه بر اين که مبارزه در D2 کاملاً زنده است و از ساختار نوبتي يا نيمه نوبتي بازي هايي چون NWN در آن خبري نيست؛ استفاده از کومبوها در بازي اهميت ويژه اي دارد پريدن و جاخالي دادن نيز همانند تمام بازي هايي کاملاً اکشن مي تواند روي نتيجه مبارزه ها تأثير بگذارد. با وجودي که D2 حالت ايزومترويک را هم پشتيباني مي کند؛ کنترل اشاره و کليک بازي هاي قبلي در آن پشتيباني نمي شود. دليل اول مسأله اين است که سيستم اشاره و کليک براي کنترل اژدها کارآمد نيست. دليل دوم اين است که بازي براي حالت سوم شخص بهينه شده و چون براي X260 نيز عرضه مي شود؛ استفاده از کنترل اشاره و کليک حتي در حالت انساني هم امکان پذير نخواهد بود. البته کنترل بازي در سيستم هاي PC تفاوت قابل توجهي با X360 دارد.
در حال حاضر کامپيوترهاي شخصي علاوه بر پشتيباني از کنترل استاندارد مورد استفاده در بازي هاي اول شخص، سيستم کنترل مبتني بر گيم پد X360 را نيز پشتيباني مي کنند؛ اما ممکن است اين قابليت در نگارش نهايي حذف شود؛ چون گفته مي شود کنترل بازي با استفاده از کيبورد و مأوس بسيار کارآمدتر و آسان تر از گيم پد است. البته تيم طراحي بازي کار زيادي روي کنترل هاي نسخه X360 بازي انجام داده و به نظر مي رسد کنترل بازي روي کنسول نيز بسيار مطلوب باشد.
گرايش زياد D2 به بازي هاي اکشن به معني ساده شدن سيستم نقش آفريني در آن نيست. اين بازي يک Ruleset قوي دارد که به بازيباز اجازه مي دهد ويژگي ها، مهارت ها، جادوها و ساير قابليت هاي خود را از يک فهرست بلند بالا انتخاب کند. غير از مهارت ها و قابليت هاي ويژه شواليه هاي اژدها که تنها در نيمه دوم بازي قابل انتخاب است؛ تقريباً تمام مهارت هاي موجود در بازي از همان ابتدا قابل انتخاب بوده و محدوديتي در زمينه ارتقاي قهرمان ما وجود ندارد.
منبع:نشريه بازي رايانه ،شماره 29




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط