بررسی بستر شکل گیری اینترنت اشیاء و معرفی بخش های آن

اینترنت اشیاء در سال های اخیر پیشرفت بسیار زیادی داشته است، خانه های هوشمند ، خودروهای هوشمند ، لباس ها و ابزار های هوشمند و موارد از این قبیل همه بر بستر اینترنت هوشمند پیاده سازی شده اند. بستر شکل گیری اینترنت اشیاء مجموعه از تکنولوژی های چند لایه است که بر اساس ارتباطات با یکدیگر ساخته شده اند.
شنبه، 20 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
بررسی بستر شکل گیری اینترنت اشیاء و معرفی بخش های آن

اینترنت اشیاء در سال های اخیر پیشرفت بسیار زیادی داشته است، خانه های هوشمند ، خودروهای هوشمند ، لباس ها و ابزار های هوشمند و موارد از این قبیل همه بر بستر اینترنت هوشمند پیاده سازی شده اند. بستر شکل گیری اینترنت اشیاء مجموعه از تکنولوژی های چند لایه است که بر اساس ارتباطات با یکدیگر ساخته شده اند.
 

معرفی بستر شکل گیری اینترنت اشیاء

اولین دستگاه های مجهز به اینترنت اشیاء در سال های 1980 میلادی بود که شکل گرفت. در این سال ها تحقیق گسترده ای برای هوشمند سازی ماشین ها ابزارها شکل گرفته بود. در آن دوره تعدادی از برنامه نویس ها توانسته بودند که با استفاده از فناوری وب وضعیت دستگاه ها را مورد بررسی و نظارت قرار دهند.

بستر شکل گیری اینترنت اشیاء بر اساس فناوری های چند لایه مدیریت و اتوماسیون لایه شکل گرفته است. در این سیستم دستگاه ها در تلاش هستند که با یکدیگر از راه دور ارتباط برقرار کنند. برای تعامل و ارتباط دستگاه ها با یکدیگر باید از یک بستر نرم افزاری و لایه نرم افزاری استفاده شود.

بررسی بستر شکل گیری اینترنت اشیاء و معرفی بخش های آن


بررسی بستر شکل گیری اینترنت اشیاء و معرفی بخش های آن

این لایه نرم افزاری می تواند تعامل بین سخت افزار و نرم افزار را برقرار کرده و فرآیند چگونگی اتصال دستگاه ها به یکدیگر موارد امنیتی را بررسی نماید. این بستر کاری می تواند از طریق نرم افزارهای داخلی دستگاه ها عمل نماید یا بر اساس سیستم ابری و اینترنت ارتباط ها را برقرار کرده و دستگاه مرکزی خود در ارتباط باشد.


بررسی بستر شکل گیری اینترنت اشیاء و لایه های ارتباطی در این سیستم

بستر شکل گیری اینترنت اشیاء را می توان یک تکنولوژی چند لایه نامید ، این تکنولوژی در واقع متشکل از لایه های مدیریتی ، بخش های نرم افزاری ، بخش های ارتباطات ، بخش های هوش مصنوعی خودکار ، و بخش مهم ارتباط اینترنتی است. در واقع وظیفه این لایه ها ایجاد یک ارتباط امن بین ابزار مورد نظر و اینترنت است که بر اساس سرویس ابری شکل می گیرد.

سرویس ابری در واقع نوعی سرویس اتصال و ارسال فایل از طریق اینترنت است که شما می توانید در هر نقطه از دنیا که باشید و توانایی اتصال به اینترنت داشته باشید داده ها و اطلاعات خود را از طریق اینترنت برای سرور های مربوط به ارسال کنید.

در سیستم اینترنت اشیاء بخش های پردازش اطلاعات و همچنینی امنیت اطلاعات ممکن است در داخل ابزار ها نباشد و آنها تنها اطلاعات را منتقل کنند و در سرور ها و یا سیستم های دیگر این اطلاعات دریافتی پردازش شود و نتیجه به ابزار ها بازگردانده شود. به همین دلیل است که نام اینترنت اشیاء برای این ابزار ها انتخاب شده است.


بستر شکل گیری اینترنت اشیاء بر چه اساسی است ؟

بستر شکل گیری اینترنت اشیاء بر اساس نوع ابزار ها و نحوه استفاده از آن می تواند متفاوت باشد. این بستر می تواند به صورت لایه میانی ( لایه ارتباطی ) باشد و در ابزار هایی که به صورت کنترل از راه دور استفاده میشود قرار گیرد تا وظیفه ارتباط دستگاه با نرم افزار خاص خود را بر عهده بگیرد. این لایه وظیفه مدیریت ارتباط بین سخت افزار و نرم افزار را بر عهده دارد.
 
این لایه میانی در بیشتر ابزار هایی که به نحوی از این سیستم استفاده می کنند وجود دارد. در بعضی از این ابزار ها این لایه به عنوان بستر شکل گیری اینترنت اشیاء در زمینه ارتباط بین سخت افزار و سرویس ابری عمل می کند و وظیفه ارسال اطلاعات دریافت شده از سخت افزار به سرویس ابری برای پردازش را بر عهده دارد.

این سیستم مدام در حال پیشرفت و ارتقاء است. در نمونه های پیشرفته از این ابزار های هوشمند بستر شکل گیری اینترنت اشیاء پیشرفت بالایی داشته است. این پیشرفت ها باعث شده ویژگی های جدیدی به سیستم اینترنت اشیاء افزوده شود. امروزه ابزار هایی که بر اساس این سیستم فعالیت می کنند می توانند حتی بخش های پردازش اطلاعات را نیز خودشان انجام دهند و با استفاده از سرویس ابری اطلاعات با دیگر دستگاه ها به اشتراک بگذارد. حتی ابزار ها می توانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و داده های بدست آمده را برای یکدیگر پردازش کرده و آنها را به اشتراک بگذارند.
 
بررسی بستر شکل گیری اینترنت اشیاء و معرفی بخش های آن

لایه های اصلی در بستر شکل گیری اینترنت اشیاء باید شامل موارد زیر باشد :

1- ارتباطات
2- هسته سخت افزاری ابزار ها
3- نرم افزارهای کاربری
4- بخش آنالیز داده ها
5- بررسی بستر شکل گیری اینترنت اشیاء و معرفی بخش های آن
 
هر یک از این لایه ها نیز خود می توانند به بخش های مختلفی تبدیل شدند. همانطور که گفته شد هر ابزاری که از سیستم اینترنت اشیاء استفاده می کند از این چهار لایه بهره می برند اما اینکه در داخل این لایه ها چه بخش های دیگری وجود دارد بر اساس کارایی ابزار و نحوه استفاده از آن ممکن است متفاوت باشد. البته ممکن است این لایه ها در طول پیشرفت های آینده تغییر کند.
 

بخش های مهم و پیشرفته در بستر شکل گیری اینترنت اشیاء

بخش های مهم دیگری نیز در سیستم اینترنت اشیاء وجود دارند که هر کدام وظیفه های خاص خود را دارند. این بخش ها با استفاده از راه های ارتباطی که با دیگر لایه ها دارند وظایف خود را انجام می دهند.

 این بخش ها عبارت‌اند از :

1- راحتی استفاده
2- کنترل داده ها و بررسی کدها
3- ارتباط با نرم افزارها و ابزار های دیگر
4- امنیت اطلاعات
5- قابلیت های تنظیم دستگاهی
6- قابلیت Scalability (مقیاس پذیری)
7- وجود گزینه ها و بخش های تنظیم مدیریتی
 
امروزه ابزار های زیادی بر اساس  این سیستم در اطراف ما وجود دارند که هر کدام کارایی خاص خود را داشته و می توانند به نحوی در انجام امور روزانه به ما کمک کنند. هدف شکل گیری اینترنت اشیاء در ابتدا نیز همین بوده است. استفاده از بستری مناسب برای اینکه ابزار ها بتوانند به راحتی وظایف انسان ها را انجام داده و باعث صرفه جویی در وقت و هزینه و انرژی برای انسان ها شوند.

استفاده از اینترنت اشیاء در سال های اخیر باعث رونق کسب و کار ها و بهبود زندگی انسان ها شده است. دستگاه ها هوشمند فرایند ارتباطات ، جمع آوری و تحلیل داده ها را برای ما آسان تر کرده اند. امروزه شرکت های نوپا و تازه تأسیس ( استارتاپ ) های زیادی تشکیل شده اند که توانسته است با استفاده از سیستم اینترنت اشیاء راهکار های جدید برای بهبود زندگی مردم ارائه دهند.

امروزه استفاده از دستگاه هایی مبتنی بر بستر اینترنت اشیاء به شدت در حال رشد هستند دولت چین در یک برنامه 5 ساله قرار است خدمات بسیاری از طریق این سیستم به مردم ارائه دهد. چین به شدت شرکت ها را تشویق می کند که تا فعالیت ها و رویکرد های خود را بر پایه اینترنت اشیاء قرار داده و باعث پیشرفت کسب و کارشان شوند.


منبع: ویکی پدیا


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما