قم و حضرت معصومه(س) در کلام و سیره بزرگان
به موجب این که جلالت قدر و عظمت مقام بانوی اسلام، سیّده جلیله طاهره، حضرت فاطمه معصومه ـ سلام الله علیها ـ از مسلمات است و مورد هیچ گونه ابهام و اشکالی نیست، رؤسای مذهب و زعمای دین، در همه اعصار، برای آن بانوی آسمانی احترام فوق العادهای قایل بوده و هستند و همگی در برابر آستان با عظمت و جلالش سر تعظیم فرود میآوردند. و زیارت وی را مایه سعادت و خوشبختی دو جهان میدانند.از جمله این اعاظم و بزرگان، رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) بود که عنایت ویژهای به شهر قم وآستانه مقدسه داشتند و به مناسبتهای مختلف مطالبی درباره قم اظهار فرمودهاند که به بعضی از آنها اشاره میشود:
«از قم تشیع به سایر جاها رفته است. علم هم از قم به سایر جاهای دیگر منتشر شده است. و بحمدالله شجاعت و زحمت در راه اسلام و فداکاری هم از قم منتشر شده، قم مرکز همه برکات است، خدا شما قمیها را برای ما حفظ کند».[1]
قم مرکز علم است. قم مرکز تقواست، قم مرکز شهامت و شهادت است. قم شهری است که در آن ایمان و علم و تقوا پرورش یافته، علمایی که من در قم ادراک کردم کسانی بودند که در دنیا نمونه بودند.[2]
نام بزرگ قم در بین ملت ایران به رشد سیاسی و فعالیت و جانفشانی در تاریخ ثبت شده، قم یک شهر حق است... نقشه خارجیها این بوده که قم نباشد تا با ما هر کاری میخواهند انجام بدهند و یک نفس کش در مقابل ما حرف نزند، بحث نکند، اعتراض نکند، اینها از همان زمان مرحوم بروجردی این نقشه را داشتند.[3]
من قم را میشناسم من توی قم بزرگ شدم، قمی بودن افتخار من است. من میدانم که شما قمیها به این زودی از اسلام دست برنمیدارید.[4]
مقام معظم رهبری در این باره میگویند: «در طول هزار و دویست سال یا بیشتر این شهر همواره یک شهر وابسته به اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ شناخته شده است. من شهر دیگری را با این خصوصیت سراغ ندارم».
از جمله این اعاظم و بزرگواران، سید الطائفه، مرحوم آیت الله العظمی آقای بروجردی است که شخصیت بزرگ جهانی بود و زعیمی بلا منازع به شمار میرفت او نسبت به مقام والای بانوی محترم حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ تعظیم و تفخیم خاصی میکرد و از شهر قم و آن بزرگوار به نیکی یاد مینمود، یکی از دوستان نزدیک آن بزرگوار ، نقل میکنند که: قرار بود که ابن مسعود در سفر به تهران، برای ملاقات با ایشان به قم بیاید. آقا نپذیرفتند و موافقت نکردند،فرمودند: چون اگر به قم بیاید، به زیارت حرم حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ نمیرود و این توهین به آن حضرت است که با من ملاقات کند ولی به زیارت حرم نرود.[5]
مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) به این بانو احترام و ارادت خاصی داشتند و سالیان سال، نماز صبح را در مسجد بالاسر میخواندند و بعد از نماز در کنار قبر مطهر حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ به راز و نیاز میپرداختند.
مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، برای رفتن به زیارت حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ بسیار جدیت داشتند و با داشتن مرض قلب هر روزه به حرم مشرف میشدند.[6]
شیخ عبدالجلیل قزوینی، مینویسد تکریم و زیارت حضرت معصومه، اختصاصی به شیعه نداشت، بلکه اهل سنت و علما و دانشمندان آنان نیز به زیارت آن بانو میرفتند و فرمایش او در این مورد چنین است: و اهل قم به زیارت حضرت معصومه روند که ملوک و امرا و علمای حنفی و شافعی به زیارت آن تربت، تقرب نمایند.[7]
مرحوم محدث قمی میگوید: « و امّا از میان فرزندان موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ، افضل آنها حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ است که مزار شریفش در بلده طیبه قم است. و روشنی چشم اهل قم و همه مسلمانان است، افتخارات سرزمین قم فراوان است از آن جمله آرامگاه حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ میباشد.»[8]
پینوشت:
[1] . صحیفه نور، ج 5، ص 209.
[2] . همان، ج 13، ص 51.
[3] . همان، ج 1، ص 9.
[4] . همان، ج 13، ص 177.
[5] . کریمی،جهرمی، بانوی ملکوت، نشر راسخون، ص 91.
[6] . فاطمی، سید حسین، جامع الدرر، ج 2، ص 228.
[7] . قزوینی رازی، عبدالجلیل، النقض، ص 642.
[8] . شیخ عباس قمی، منتهی الآمال، ج 2، ص 273.
منبع: مرکز مطالعات شیعه