رمضان ، بهار دعا براي امام زمان (ع)
نویسنده : هادي حسين پور
در اين ماه عزيز، راز و نياز با خداوند بيشتر شده، دعاها رونق خاصي مييابند در هيچ يک از ماههاي سال ،اين همه سفارش به دعا كردن نشده است. در ادعية اين ماه به طور ويژه به امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف عنايت شده است و در چندين مورد، ياد، نام و دعاي براي حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف به چشم ميخورد؛ آنچه در اين ادعيه، نمايان است، آرزوها و خواستههايي است که تا به حال، جامعة بشري به خود نديده، فقط در عصر ظهور به آنها خواهد رسيد؛ بنابراين خواندن اين دعاها و درخواست محتواي آن بهگونهاي طلب نزديكتر شدن زمان ظهور است؛ به زبان ديگر، خلاصة اين دعاها، اين است: «اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِيِّكَ الْفَرَج».
در اين نوشته، ابتدا نگاهي كوتاه به بعضي از اين دعاها داشته، سپس برخي از فرازهاي ادعيه را با ويژگيهاي حکومت حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف و نشانههاي عصر سبز ظهور مقايسه ميکنيم.
اهم اين دعاها عبارتند از:
بخش آخر اين دعا، مربوط به حضرت حجت عليه السلام است که با عبارت «اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِيِّ أَمْرِكَ الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ» شروع ميشود؛ اين فقرات را در سه قسمت بررسي مينماييم:
قسمت اول: بيشتر عبارتهاي اين بخش، دعا براي حضرت حجت عليه السلام ميباشد که با عبارت «اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِيِّ أَمْرِكَ الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَر» شروع ميشود.
قسمت دوم : اين قسمت از دعا توصيفي از عصر ظهور (و اشتياق دعا كننده براي درک آن) است که در قالب دعا، بيان شده است و با اين جمله، آغاز ميشود: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَة کريمة».
قسمت سوم: بيان خلاصهاي از مشکلات عصر غيبت و استغاثه براي ظهور است.
- دعاي معروف «اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ»
يکي ديگر از اعمال مشترکة اين ماه، دعايي است که بعد از نمازها خوانده ميشود؛ اين دعا از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم رسيده است، دعايي که بيش از هزار سال، بهترين بندگان خدا در بهترين ماهها، يعني ماه رمضان؛ در بهترين اوقات اجابت دعاها، يعني بعد از نمازها و در بهترين حالات، يعني در حالت روزه ميخوانند؛ ولي اين دعا تا به حال، اجابت نشده است.
اين دعا، تبيين جامعهاي ايدهآل است که هميشه بشر به دنبال آن بوده است و با وجود گذر زماني طولاني، خود چنين موقعيتي را درک نکرده است؛ چنين جامعهاي، آرزوي همة پيامبران و رسولان، انسانهاي صالح و اولياءالله بوده است؛ پيامبران و ائمه عليهم السلام براي تحقق آن تلاش کردند و جان خود را فدا نموند، ولي به علل مختلفي محقق نشد؛ ما (شيعيان) معتقديم، اين دعا به طور کامل، فقط يک مصداق اجابت دارد و فقط جامعة دربردارندة اين ويژگيها، جامعة مهدوي خواهد بود.
تطبيق فرازهاي ادعيه با دستاوردها و ويژگيهاي حکومت حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف
در اين قسمت به بررسي برخي از خواستههاي مطرح شده، در اين ادعيه همچنين به بررسي رواياتي دربارة اجابت آن خواستهها در حکومت حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ميپردازيم؛
حضرت، حکومت را بهگونهاي سازماندهي ميکند و مردم را بهگونهاي تربيت مينمايد که ديگر، واژة ستم از ذهنها رخت برميبندد و به تعبير روايات، ديگر کسي به ديگري ستم نميکند حتي حيوانات نيز دست از تجاوز برميدارند و گوسفند، همنشين گرگ ميشود.
امسلمه ميگويد: پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف چنان عدالتي در جامعه برپا ميکند که زندگان، آرزو ميکنند، کاش مردگانشان زنده بودند و از آن عدالت، بهرهمند ميشدند».
نيز امام صادق عليه السلام ميفرمايد: «به خدا سوگند! به طور حتم، عدالت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف درون خانهها و اتاقهايشان نفوذ ميکند، چنانکه سرما و گرما در آن وارد ميشود».
« أَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ـ اللَّهُمَّ أَعِزَّهُ ـ وَ انْصُرْهُ ـ وَ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً ـ وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَاناً نَصِيراً».
در اين عبارتها ياري و عنايت ويژة الهي براي امام زمان عليه السلام و حکومت جهاني ايشان، خواسته شده است؛ هرگاه خداوند بخواهد به کسي نصرت و عزت ببخشد، چنان ميکند که بر دلها حکومت کند و دوست و دشمن، پذيراي او باشند.
حضرت علي عليه السلام ميفرمايند:«. . . خداوند،حضرت مهدي عليه السلام را با فرشتگان،جن و شيعيان مخلص ياري ميکند».
رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم ميفرمايد: «شما را به مهدي، بشارت ميدهم. . . که ساکنان آسمان و زمين از خلافت و فرمانروايي او خشنودند».
حکومت حضرت مهدي عليه السلام چنان تأثيري در هستي ميگذارد که حتي مردگان نيز از آن بهرهمند ميشوند.
حضرت علي عليه السلام در اين باره ميفرمايد: «مردي از فرزندانم ظهور ميکند که در نتيجه ظهور و حکومتش، هيج مردهاي در گور نميماند، مگر اينکه گشايش و برکاتي در گور برايش پديد ميآيد و آنان به ديدار يکديگر ميروند و قيام قائم را به يکديگر مژده ميدهند». برطرف شدن غمها
در دعاي هر روزة ماه رمضان آمده است: «اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ».
امام صادق عليه السلام ميفرمايند: «. . . او (حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف) بر طرف کننده غمهاي شيعيان بعد از سختي است. . . ».
رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم ميفرمايد: «. . . در آن عصر، مهدي عليه السلام ظهور ميکند و او از فرزند اين شخص (علي بن ابيطالب عليه السلام) است؛ خداوند به دست او، دروغ را نابود ميکند و روزگار سخت را از بين ميبرد و ريسمان بردگي و بندگي را از گردنهايتان برميدارد».
اميرمؤمنان عليه السلام ميفرمايد: «آنگاه که امام زمان عليه السلام ظهور کند، هيچ بردة مسلماني باقينميماند، مگر آنکه حضرت، او را خريده، در راه خدا آزاد ميکند و هيچ بدهکاري نميماند، مگر آنکه حضرت، بدهي او را ميپردازد».
دربارة اصلاح فساد اخلاقي و انحراف، پيشواي دوم شيعيان ميفرمايد: «خداوند در آخرالزمان، مردي را برميانگيزد که کسي از منحرفان و فاسدان نميماند، مگر اينکه اصلاح ميگردد».
حضرت علي عليه السلام ميفرمايد: «هنگامي که قائم ما قيام کند...، کينههاي بندگان نسبت به يکديگر از دلهايشان پاك ميشود».
امام باقر عليه السلام ميفرمايد: «هنگامي که حضرت قائم ما قيام کند، دستش را بر سر بندگان خدا ميگذارد و خردهايشان را جمع کرده، (تمرکز ميبخشد و رشد ميدهد) اخلاقشان را کامل ميکند». ترويج روحية عزت و بينيازي بشر به بينيازي، بيشتر از ثروت نياز دارد؛ روح انسان، سيري ناپذير است و هرگز از جمع آوري ثروت اشباع نميشود؛ بنابراين مؤمن بايد، پيش از جمع آوري مال به تقويت روحية بينيازي خود و پيش از دعا براي کسب ثروت به دعا براي رسيدن به بينيازي بپردازد و چشم آز و طمع خود را کور کند؛ در اين ماه از خدا، اينگونه ميخواهيم: «وَ أَغْنِ بِهِ عَائِلَنَا ـ اللَّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنَا بِغِنَاكَ».
رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم ميفرمايد: «زماني که حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف قيام کند، خداوند، بينيازي را در دل بندگانش مينهد به گونهاي که حضرت، اعلام ميکند هر کس به ثروت نياز دارد بيايد، ولي براي آن، کسي پيشقدم نميشود».
همچنين آن حضرت ميفرمايد: «شما را به مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف بشارت ميدهم که به سوي مردم برانگيخته ميگردد؛ در حالي که زلزلهها و اختلاف بر مردم چيره شده است، آنگاه زمين را پر از عدل و داد ميکند، چنانکه پر از ستم و جور شده است و ساکنان زمين و آسمان از او خشنود ميگردند؛ خداوند، دلهاي امت محمد صلي الله عليه و آله و سلم را سرشار از بينيازي ميکند؛ بهگونهاي که منادي ندا ميدهد؛ هر کس به مالي نياز دارد؛ بيايد (تا نيازش رفع شود)؛ ولي جز يک نفر، کسي نميآيد، آنگاه حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف به او ميفرمايد: «نزد خزينه دار برو و بگو مهدي، دستور داده است به من ثروت بدهي». خزانهدار ميگويد: با دو دست پولها را جمع کن. او نيز پولها را در دامن خود ميريزد؛ ولي هنوز از آنجا بيرون نرفته است که از رفتار خويش پشيمان ميگردد و با خود ميگويد چه شد که من، طمعکارترين امت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم شدم! آيا کسي که سبب بينيازي آنان گشت از بينياز کردن من، ناتوان است! آنگاه باز ميگردد تا اموال را بازگرداند؛ اما خزانهدار نميپذيرد و ميگويد: چيزي را که بخشيديم؛ پس نميگيريم»!
رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم ميفرمايد: «هنگامي که حضرت مهدي عليه السلام ظهور کند. . . اموال و زکاتها را در کوچهها ميبرند ولي کسي پيدا نميشود که حاضر به گرفتن آنها باشد».
امام باقر عليه السلام ميفرمايند:«... سپس حضرت به کوفه روي ميآورند... و هيچ بدهکاري نمي ماند، مگر اينکه قرض او را ميپردازند...».
امام صادق عليه السلام ميفرمايد: «هنگامي که قائم ما قيام کند. . . زمين، گنجهاي خود را بيرون ريخته، آشکار ميکند؛ به گونهاي که مردم با چشم خود، آن را بر روي زمين ميبينند و دارندگان زکات به دنبال کسي ميگردند که نيازمند باشد تا زکاتشان را به او بدهند؛ ولي کسي يافت نميشود و مردم - از فضل و بخشش خداوند - از ديگران، بينياز ميگردند».
در حکومت امام زمان عليه السلام با بخششهاي فراوان ايشان و رشد اقتصادي جامعه، نه فقط فقر، ريشهکن شده، بلکه مردم در رفاه زندگي خواهند كرد و از لحاظ اقتصادي تأمين خواهند بود و اين دعا، اجابت ميشود که: «وَ أَعْطِنَا بِهِ فَوْقَ رَغْبَتِنَا».
شکوفايي شگفتانگيز دانش بهويژه دانش بهداشت و درمان در عصر حکومت مهدي عليه السلام، بهرهگيري از آن براي گسترش بهداشت در جامعه، فرونشستن شعلههاي جنگ، پيدايش آرامش رواني، تأمين بهداشت روحي با اصلاح شدن انسانها، همچنين گسترش کشاورزي و دامداري و تأمين تغذيه در حد مطلوب؛ از جمله عواملي است که بهداشت را در روزگار امام عصر عليه السلام به حد بالا و ايده آل خود ميرساند و چنان ميشود که وضعيت جسمي مردم دگرگون شده، عمر آنان طولاني ميگردد.
امام حسين عليه السلام دربارة حکومت مهدي عليه السلام ميفرمايد: «هيچ نابينا، زمينگير و دردمندي بر روي زمين نميماند، مگر آنکه خداوند، درد او را برطرف مينمايد».
امام سجاد عليه السلام در اينباره ميفرمايد: «هنگامي که قائم ما قيام کند، خداوند عزوجل، بيماري و بلا را از شيعيان ما دور ميكند...».
منبع:www.aman.ir
/س
در اين نوشته، ابتدا نگاهي كوتاه به بعضي از اين دعاها داشته، سپس برخي از فرازهاي ادعيه را با ويژگيهاي حکومت حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف و نشانههاي عصر سبز ظهور مقايسه ميکنيم.
اهم اين دعاها عبارتند از:
- دعاي افتتاح
بخش آخر اين دعا، مربوط به حضرت حجت عليه السلام است که با عبارت «اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِيِّ أَمْرِكَ الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ» شروع ميشود؛ اين فقرات را در سه قسمت بررسي مينماييم:
قسمت اول: بيشتر عبارتهاي اين بخش، دعا براي حضرت حجت عليه السلام ميباشد که با عبارت «اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِيِّ أَمْرِكَ الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَر» شروع ميشود.
قسمت دوم : اين قسمت از دعا توصيفي از عصر ظهور (و اشتياق دعا كننده براي درک آن) است که در قالب دعا، بيان شده است و با اين جمله، آغاز ميشود: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَة کريمة».
قسمت سوم: بيان خلاصهاي از مشکلات عصر غيبت و استغاثه براي ظهور است.
- دعاي معروف «اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ»
يکي ديگر از اعمال مشترکة اين ماه، دعايي است که بعد از نمازها خوانده ميشود؛ اين دعا از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم رسيده است، دعايي که بيش از هزار سال، بهترين بندگان خدا در بهترين ماهها، يعني ماه رمضان؛ در بهترين اوقات اجابت دعاها، يعني بعد از نمازها و در بهترين حالات، يعني در حالت روزه ميخوانند؛ ولي اين دعا تا به حال، اجابت نشده است.
اين دعا، تبيين جامعهاي ايدهآل است که هميشه بشر به دنبال آن بوده است و با وجود گذر زماني طولاني، خود چنين موقعيتي را درک نکرده است؛ چنين جامعهاي، آرزوي همة پيامبران و رسولان، انسانهاي صالح و اولياءالله بوده است؛ پيامبران و ائمه عليهم السلام براي تحقق آن تلاش کردند و جان خود را فدا نموند، ولي به علل مختلفي محقق نشد؛ ما (شيعيان) معتقديم، اين دعا به طور کامل، فقط يک مصداق اجابت دارد و فقط جامعة دربردارندة اين ويژگيها، جامعة مهدوي خواهد بود.
تطبيق فرازهاي ادعيه با دستاوردها و ويژگيهاي حکومت حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف
در اين قسمت به بررسي برخي از خواستههاي مطرح شده، در اين ادعيه همچنين به بررسي رواياتي دربارة اجابت آن خواستهها در حکومت حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ميپردازيم؛
عدالت فراگير و از بين رفتن ظلم
حضرت، حکومت را بهگونهاي سازماندهي ميکند و مردم را بهگونهاي تربيت مينمايد که ديگر، واژة ستم از ذهنها رخت برميبندد و به تعبير روايات، ديگر کسي به ديگري ستم نميکند حتي حيوانات نيز دست از تجاوز برميدارند و گوسفند، همنشين گرگ ميشود.
امسلمه ميگويد: پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف چنان عدالتي در جامعه برپا ميکند که زندگان، آرزو ميکنند، کاش مردگانشان زنده بودند و از آن عدالت، بهرهمند ميشدند».
نيز امام صادق عليه السلام ميفرمايد: «به خدا سوگند! به طور حتم، عدالت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف درون خانهها و اتاقهايشان نفوذ ميکند، چنانکه سرما و گرما در آن وارد ميشود».
نصرت و عزت الهي (رضايت همگاني از حکومت)
« أَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ـ اللَّهُمَّ أَعِزَّهُ ـ وَ انْصُرْهُ ـ وَ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً ـ وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَاناً نَصِيراً».
در اين عبارتها ياري و عنايت ويژة الهي براي امام زمان عليه السلام و حکومت جهاني ايشان، خواسته شده است؛ هرگاه خداوند بخواهد به کسي نصرت و عزت ببخشد، چنان ميکند که بر دلها حکومت کند و دوست و دشمن، پذيراي او باشند.
حضرت علي عليه السلام ميفرمايند:«. . . خداوند،حضرت مهدي عليه السلام را با فرشتگان،جن و شيعيان مخلص ياري ميکند».
رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم ميفرمايد: «شما را به مهدي، بشارت ميدهم. . . که ساکنان آسمان و زمين از خلافت و فرمانروايي او خشنودند».
گشايش براي مردگان
حکومت حضرت مهدي عليه السلام چنان تأثيري در هستي ميگذارد که حتي مردگان نيز از آن بهرهمند ميشوند.
حضرت علي عليه السلام در اين باره ميفرمايد: «مردي از فرزندانم ظهور ميکند که در نتيجه ظهور و حکومتش، هيج مردهاي در گور نميماند، مگر اينکه گشايش و برکاتي در گور برايش پديد ميآيد و آنان به ديدار يکديگر ميروند و قيام قائم را به يکديگر مژده ميدهند». برطرف شدن غمها
در دعاي هر روزة ماه رمضان آمده است: «اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ».
امام صادق عليه السلام ميفرمايند: «. . . او (حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف) بر طرف کننده غمهاي شيعيان بعد از سختي است. . . ».
آزادي اسيران
رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم ميفرمايد: «. . . در آن عصر، مهدي عليه السلام ظهور ميکند و او از فرزند اين شخص (علي بن ابيطالب عليه السلام) است؛ خداوند به دست او، دروغ را نابود ميکند و روزگار سخت را از بين ميبرد و ريسمان بردگي و بندگي را از گردنهايتان برميدارد».
اميرمؤمنان عليه السلام ميفرمايد: «آنگاه که امام زمان عليه السلام ظهور کند، هيچ بردة مسلماني باقينميماند، مگر آنکه حضرت، او را خريده، در راه خدا آزاد ميکند و هيچ بدهکاري نميماند، مگر آنکه حضرت، بدهي او را ميپردازد».
اصلاح مفاسد
دربارة اصلاح فساد اخلاقي و انحراف، پيشواي دوم شيعيان ميفرمايد: «خداوند در آخرالزمان، مردي را برميانگيزد که کسي از منحرفان و فاسدان نميماند، مگر اينکه اصلاح ميگردد».
برطرف شدن صفات ناپسند و رشد کمالات دروني
حضرت علي عليه السلام ميفرمايد: «هنگامي که قائم ما قيام کند...، کينههاي بندگان نسبت به يکديگر از دلهايشان پاك ميشود».
امام باقر عليه السلام ميفرمايد: «هنگامي که حضرت قائم ما قيام کند، دستش را بر سر بندگان خدا ميگذارد و خردهايشان را جمع کرده، (تمرکز ميبخشد و رشد ميدهد) اخلاقشان را کامل ميکند». ترويج روحية عزت و بينيازي بشر به بينيازي، بيشتر از ثروت نياز دارد؛ روح انسان، سيري ناپذير است و هرگز از جمع آوري ثروت اشباع نميشود؛ بنابراين مؤمن بايد، پيش از جمع آوري مال به تقويت روحية بينيازي خود و پيش از دعا براي کسب ثروت به دعا براي رسيدن به بينيازي بپردازد و چشم آز و طمع خود را کور کند؛ در اين ماه از خدا، اينگونه ميخواهيم: «وَ أَغْنِ بِهِ عَائِلَنَا ـ اللَّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنَا بِغِنَاكَ».
رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم ميفرمايد: «زماني که حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف قيام کند، خداوند، بينيازي را در دل بندگانش مينهد به گونهاي که حضرت، اعلام ميکند هر کس به ثروت نياز دارد بيايد، ولي براي آن، کسي پيشقدم نميشود».
همچنين آن حضرت ميفرمايد: «شما را به مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف بشارت ميدهم که به سوي مردم برانگيخته ميگردد؛ در حالي که زلزلهها و اختلاف بر مردم چيره شده است، آنگاه زمين را پر از عدل و داد ميکند، چنانکه پر از ستم و جور شده است و ساکنان زمين و آسمان از او خشنود ميگردند؛ خداوند، دلهاي امت محمد صلي الله عليه و آله و سلم را سرشار از بينيازي ميکند؛ بهگونهاي که منادي ندا ميدهد؛ هر کس به مالي نياز دارد؛ بيايد (تا نيازش رفع شود)؛ ولي جز يک نفر، کسي نميآيد، آنگاه حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف به او ميفرمايد: «نزد خزينه دار برو و بگو مهدي، دستور داده است به من ثروت بدهي». خزانهدار ميگويد: با دو دست پولها را جمع کن. او نيز پولها را در دامن خود ميريزد؛ ولي هنوز از آنجا بيرون نرفته است که از رفتار خويش پشيمان ميگردد و با خود ميگويد چه شد که من، طمعکارترين امت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم شدم! آيا کسي که سبب بينيازي آنان گشت از بينياز کردن من، ناتوان است! آنگاه باز ميگردد تا اموال را بازگرداند؛ اما خزانهدار نميپذيرد و ميگويد: چيزي را که بخشيديم؛ پس نميگيريم»!
ريشه کن شدن فقر از جامعه
رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم ميفرمايد: «هنگامي که حضرت مهدي عليه السلام ظهور کند. . . اموال و زکاتها را در کوچهها ميبرند ولي کسي پيدا نميشود که حاضر به گرفتن آنها باشد».
امام باقر عليه السلام ميفرمايند:«... سپس حضرت به کوفه روي ميآورند... و هيچ بدهکاري نمي ماند، مگر اينکه قرض او را ميپردازند...».
امام صادق عليه السلام ميفرمايد: «هنگامي که قائم ما قيام کند. . . زمين، گنجهاي خود را بيرون ريخته، آشکار ميکند؛ به گونهاي که مردم با چشم خود، آن را بر روي زمين ميبينند و دارندگان زکات به دنبال کسي ميگردند که نيازمند باشد تا زکاتشان را به او بدهند؛ ولي کسي يافت نميشود و مردم - از فضل و بخشش خداوند - از ديگران، بينياز ميگردند».
در حکومت امام زمان عليه السلام با بخششهاي فراوان ايشان و رشد اقتصادي جامعه، نه فقط فقر، ريشهکن شده، بلکه مردم در رفاه زندگي خواهند كرد و از لحاظ اقتصادي تأمين خواهند بود و اين دعا، اجابت ميشود که: «وَ أَعْطِنَا بِهِ فَوْقَ رَغْبَتِنَا».
رشد بهداشت، درمان امراض و از بين رفتن بيماريهاي بيعلاج
شکوفايي شگفتانگيز دانش بهويژه دانش بهداشت و درمان در عصر حکومت مهدي عليه السلام، بهرهگيري از آن براي گسترش بهداشت در جامعه، فرونشستن شعلههاي جنگ، پيدايش آرامش رواني، تأمين بهداشت روحي با اصلاح شدن انسانها، همچنين گسترش کشاورزي و دامداري و تأمين تغذيه در حد مطلوب؛ از جمله عواملي است که بهداشت را در روزگار امام عصر عليه السلام به حد بالا و ايده آل خود ميرساند و چنان ميشود که وضعيت جسمي مردم دگرگون شده، عمر آنان طولاني ميگردد.
امام حسين عليه السلام دربارة حکومت مهدي عليه السلام ميفرمايد: «هيچ نابينا، زمينگير و دردمندي بر روي زمين نميماند، مگر آنکه خداوند، درد او را برطرف مينمايد».
امام سجاد عليه السلام در اينباره ميفرمايد: «هنگامي که قائم ما قيام کند، خداوند عزوجل، بيماري و بلا را از شيعيان ما دور ميكند...».
منبع:www.aman.ir
/س