تأثیر تربیت در فقه

تعلیم و تربیت در جامعه اسلامی نباید در تضاد با اصول ارزشی حاکم بر آن باشد و همه مسائل مطرح در آن، باید به نحوی بر شریعت عرضه و موافقت یا دستکم عدم مخالفت آن با شریعت و قوانین اسلامی حاکم بر جامعه اسلامی احراز گردد.
يکشنبه، 12 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأثیر تربیت در فقه

چنان که فقه در تربیت اثرگذار است، تربیت نیز در فقه اثر می گذارد. در ذیل به برخی از این تأثیرات اشاره می شود:

 1. ارائه موضوعات جدید: یکی از زمینه های اثرگذاری تربیت در فقه، ارائه موضوعات جدید است. تعلیم و تربیت به دلیل ارتباط تنگاتنگ با زندگی انسان گستره وسیعی از مسائل انسانی را دربر می گیرد و یکی از رشته های دراز دامن علوم انسانی است و با توجه به توسعه و تحول روزافزون علوم بشری، این حوزه نیز دستخوش دگرگونی می شود و پیوسته موضوعات جدیدی در آن پدید می آید.
 
از سوی دیگر، تعلیم و تربیت در جامعه اسلامی نباید در تضاد با اصول ارزشی حاکم بر آن باشد و همه مسائل مطرح در آن، باید به نحوی بر شریعت عرضه و موافقت یا دستکم عدم مخالفت آن با شریعت و قوانین اسلامی حاکم بر جامعه اسلامی احراز گردد. دانشی که این وظیفه خطیر را به عهده دارد، فقه است. بنابراین، تعلیم و تربیت موضوعات جدیدی را فرا روی فقه قرار میدهد و فقه را به اظهار نظر درباره جایز بودن یا نبودن آنها فرا می خواند.
 
۲. تبیین و تحلیل موضوعات فقهی – تربیتی: مراد از موضوعات فقهی - تربیتی موضوعاتی است که میان فقه و تربیت مشترک است و هر یک به گونه ای درباره آنها بحث می کنند. برای مثال، کودک و مسائل مربوط به وی، هم در فقه بررسی می شود و هم در تربیت؛ هرچند نوع نگاه هر یک به کودک متفاوت با دیگری است. حوزه تعلیم و تربیت، موضوعات متعددی را به فقه عرضه می کند و فقیه پس از شناخت قیود و شرایط این موضوعات، احکام فقهی آنها را بیان می کند. بی شک میزان و نحوه شناخت فقیه از موضوع می تواند در برداشت وی از آنها مؤثر باشد، به گونه ای که گاهی سبب تغییر حکم در نظر فقیه گردد. تأثیری که تعلیم و تربیت در این زمینه می تواند بر فقه داشته باشد این است که با تکیه بر اصول و شیوه‌های خاص خود به تبیین و تحلیل موضوعات تربیتی بپردازد و نتایج آن را در اختیار فقیه قرار دهد و فقیه در پرتو این نتایج به استنباط احکام بپردازد.
 
٣. ایجاد عناوین ثانوی فقهی: موضوعات احکام شرعی به عناوین اولی دارای یکی از احکام پنج گانه وجوب، حرمت، کراهت، استحباب و اباحه است؛ ولی ممکن است همان موضوع، عنوان ثانوی به خود بگیرد و حکم آن تغییر یابد. برای مثال، روزه به عنوان اولی بر هر مسلمانی در ماه رمضان واجب است، حال اگر همین روزه درباره شخصی عنوان ثانوی پیدا کند و برای او به سبب بیمار بودن ضرر داشته باشد، حکم آن تغییر می کند و برای چنین فردی واجب نخواهد بود.
 
یکی از تأثیراتی که تعلیم و تربیت می تواند از جهت موضوعی در فقه داشته باشد ایجاد عناوین ثانوی فقهی است. برای نمونه، در صورتی که تنبیه کودکان به عنوان اولی و با حدود معینی جایز باشد ولی بر اساس تشخیص متخصصان تربیتی، آثار سویی بر آن - به طور کلی یا به صورت موردی - مترتب شود، در اینجا تنبیه عنوان ثانوی می یابد و در نتیجه حکم اولی أن - یعنی جواز تنبیه - تغییر می پذیرد و حکم عدم جواز را پیدا می کند.
 
۴. توسعه در قلمرو فقه و زمینه سازی برای تدوین «فقه تعلیم و تربیت»: فقه اسلامی عهده دار پاسخ گویی به نیازهای فقهی در عصرهای متمادی و برای نسل های گوناگون بوده است. با تحولات فرهنگی و اجتماعی و پیشرفت علوم انسانی، نیازهای جدیدی در عرصه شریعت رخ می نماید که فقه خود را موظف به پاسخ گویی به آنها می داند و در پرتو ایفای این رسالت به رشد و توسعه می رسد. گردآوری و تدوین مجموعه موضوعات تربیتی و پاسخهای فقهی مربوط به آنها می تواند به تدوین «فقه تعلیم و تربیت» بینجامد و به این ترتیب، همچنان که فقه در عرصه های دیگری چون فقه سیاست، فقه قضاوت و مانند اینها توسعه یافته، در این عرصه نیز توسعه یابد.
 
۵. ارائه تحلیل‌های تربیتی از احکام فقهی: فقه زمینه ساز سعادت و رستگاری انسان مسلمان و هدف از آن، تربیت و پرورش انسان از رهگذر شکل دهی به رفتارهای روزمره اوست. از این رو، جنبه های تربیتی احکام و مباحث آن، مورد توجه قانونگذار شرعی است. با وجود برخورداری احکام فقهی از این ویژگی مهم، هنوز توجه لازم به تبیین و ارائه این جنبهها معطوف نشده و فقه همچنان در اذهان بسیاری از مکلفان، به ویژه تحصیل کرده ها و روشن فکرها مجموعه ای خشک، غیرجذاب و کم اهمیت جلوه می کند.
 
خدمت بزرگی که تعلیم و تربیت می تواند به فقه بکند، ارائه تحلیل‌های تربیتی از احکام و مباحث فقهی و برجسته نمودن و تبیین و توصیف جنبه های تربیتی فقه است. برجسته نمودن جنبه های تربیتی فقه سبب می شود تا جایگاه فقه در زندگی، به ویژه در عرصه تعلیم و تربیت، آشکارتر و بینش ها درباره فقه و احکام آن مثبت تر شود و در نتیجه، روی آوری به فقه و پایبندی عملی به احکام آن افزایش یابد. برای مثال، اگر جنبه های تربیتی نماز در ابعاد فردی، اجتماعی و جسمی به خوبی تبیین شود، گرایش و پایبندی افراد، به ویژه افراد تحصیل کرده به آن بیشتر خواهد گردید.
 
 ۶. تأثیر در آموزش و به کار بستن احکام فقهی: نقش دیگری که تعلیم و تربیت می تواند در فقه ایفا کند، استفاده از روش‌های تربیتی در آموزش احکام فقهی و به کار بستن آنهاست. تأثیر تعلیم و تربیت در این زمینه از آن جهت است که تعلیم و تربیت، هم اطلاعاتی درباره متربیان و مکلفان ارائه میدهد و هم روشهای نو خود را در آموزش احکام و چگونگی به کار بستن آنها عرضه می کند و از این راه، زمینه ترویج هرچه بیشتر فقه در جامعه و پایبندی به آن را فراهم می سازد.
 
منبع: مجموعه مقالات تربیتی، عبد الرضا ضرابی، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ اول، قم، ۱۳۸۸


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط