حقایقی جالب درباره استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ، آلبرت انیشتین دنیای مدرن بود و با قدرت ذهنش در سرتاسر کیهان صعود کرد و از بسیاری از اسرار جهان پرده گشود.در این مطلب با حقایق جالب و خواندنی درباره این نابغه بزرگ آشنا می‌شوید.
پنجشنبه، 16 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حقایقی جالب درباره استیون هاوکینگ
استیون هاوکینگ، آلبرت انیشتین دنیای مدرن بود و با قدرت ذهنش در سرتاسر کیهان صعود کرد و از بسیاری از اسرار جهان پرده گشود. نیازی به گفتن نیست که او به پیشرفت بشریت کمک بسیاری کرد. او باوجود بیماری سختش، یک نویسنده، سخنران و شخصیت فرهنگی مشهور بود.

هدف او دسترسی بیشتر همه به علم بود که به آن رسید. متاسفانه، هاوکینگ در ۱۴ مارس ۲۰۱۸ در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

او در نوجوانی ریاضی را دوست داشت، پدرش می‌خواست او پزشکی بخواند. اما در نهایت در آکسفورد فیزیک خواند.
 
او تا ۸ سالگی نمی‌توانست خوب بخواند و به گفته خودش در آکسفورد شاگرد تنبل بود.

او در ۳۰۰ اُمین سالگرد مرگ گالیله به دنیا آمد و در روز تولد انیشتین درگذشت.
 
در سال ۱۹۶۳ مبتلا به اسکلروز جانبی آمیتروپیک شناخته شد و گفته شد که فقط ۳ سال دیگر زنده می‌ماند، اما ۵۰ سال دیگر هم زندگی کرد.
 
او آرزو داشت کتاب فیزیکی بنویسد که عموم مردم آن را درک کنند و آن را با همکاری دانشجویانش نوشت. نتیجه «تاریخچه مختصر زمان» بود که در سال ۱۹۸۸ منتشر شد.
 
او بعد از عمل جراحی تراکوتومی (بریدن نای) صدایش را از دست داد و به مراقبت ۲۴ ساعته نیاز داشت. خوشبختانه در سال ۱۹۸۵ یک برنامه نویس کالیفرنیایی تحت تاثیر شرایط او قرار گرفت و کامپیوتری ساخت که به او کمک کند با حرکات سر و چشمانش صحبت کند.
 
هاوکینگ دو بار ازدواج کرد. از اولین همسرش سه فرزند داشت، اما در سال ۱۹۹۰ از او جدا شد و با پرستارش ایلین میسون ازدواج کرد که در سال ۲۰۰۶ از او هم جدا شد.
 
برای اثبات اینکه سفر به گذشته امکانپذیر نیست، هاوکینگ یک مهمانی برای مسافران زمانترتیب داد، اما کسی نیامد. او حتی بعد از مهمانی دعوت نامه دعوت نامه‌ها را فرستاد.
 
هاوکینگ درباره چگونگی به پایان رسیدن دنیا نظرات زیادی داشت. او ادعا می‌کرد هوش مصنوعی، جنگ هسته ای، شیوع بیماری، تغییرات آب و هوا و جمعیت بیش از حد بشر را به آخر راه می‌رساند.
 
هاوکینگ در ۶۵ سالگی در شاتل فضایی پرواز و گرانش صفر را تجربه کرد. او به مدت ۴ دقیقه درحالت بی وزنی بود.
 
او معادله‌ای به نام «معادله هاوکینگ» داشت. این فرمول محور درک ما از سیاهچاله‌ها است که می‌خواست بر روی سنگ قبرش حک شود.

او همراه با جیم هارتل نظریه جهان بی حد و مرز را در سال ۱۹۸۳ مطرح کرد. او ادعا کرد که جهان هیچ مرزی ندارد، اما یک موجودیت محدود است.
 
هاوکینگ نه تنها دانشمند مشهوری بود، بلکه در چند نمایش تلویزیونی حضور یافته است. نسخه کارتونی او در سریال سیمپسون‌ها ظاهر شد و از صدای خودِش برای صحبت به جای آن استفاده شد. او در فیلم «پیشتازان فضا: نسل بعدی» نیز حضور داشت. این دانشمند در برنامه‌هایی به نام‌های «استیون هاوکینگ: استاد جهان» و «درون جهان همراه با استیون هاوکینگ» هم شرکت کرده است.
 
هاوکینگ با جان پرسکیل در سال ۱۹۹۷ شرط بست که هیچ چیز ‌نمی‌تواند از سیاهچاله‌ها فرار کند. پرسکیل مخالفت کرد. هاوکینگ در سال ۲۰۰۴ اعتراف کرد که اشتباه کرده است.
 
هاوکینگ در سال ۱۹۸۵ دچار ذات الریه شد و تقریبا مرد. پزشکان پیشنهاد کردند تجهیزات حیاتی را از او جدا کنند، اما همسرش مخالفت کرد. خوشبختانه او زنده ماند و آنقدر بهبود یافت که بتواند کتابش را تمام کند.
 
او چندین جایزه و امتیاز دریافت کرد، از جمله جایزه آلبرت انیشتین، مدال هیوز از انجمن سلطنتی و مدال آزادی توسط باراک اوباما...
 
هاوکینگ نویسنده کتاب کودکان نیز هست. او و دخترش لوسی با هم چند کتاب کودک نوشتند: اولین کتاب آن‌ها «جرج و کلید پنهان وی به‌سوی کیهان» بود. چهار کتاب دیگر در این مجموعه منتشر شدند.
 
او یک بار ادعا کرد اگر بشر قدرت سیاه چاله می‌فهمید چگونه قدرت سیاهچاله‌ها را مهار کند، می‌توانست شبکه برق تمام زمین را تامین کند.
 
او و فیزیکدانان دیگر مثل نیل دگراس تایسون، نظریه «چند جهانی» را مطرح کردند که می‌گفت ما در یکی از چند جهان موازی در کیهان زندگی می‌کنیم.
 
او بعد از بردن جایزه فیزیک بنیادی ویژه، ۳ میلیون دلار برای کار بزرگش دریافت کرد.
 
تخمین زده می‌شود که ثروت خالص او ۶.۹ میلیون دلار بوده که بیشتر آن از فروش کتاب هایش به دست آمده است.
 
آی کیوی هاوکینگ، نابغه دنیای مدرن ناشناخته است. او در مصاحبه با نیویورک تایمز که از او درباره ضریب هوشی‌اش پرسیدند گفت: «نمی دانم، کسانی که ضریب هوشی خود را به رخ می‌کشند، بازنده هستند.»


منبع: سایت برترینها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما