آشنایی با زبان های برنامه نویسی

زبان های برنامه نویسی یک ساختار الگوریتمی در رایانه ها هستند که میتوان با استفاده از این الگوریتم ها دستوراتی را برای رایانه توصیف و تعریف کرد. برنامه نویسی دارای انواع زیادی از زبانها است که در ادامه بیشتر با زبانهای برنامه نویسی آشنا خواهید شد.
شنبه، 18 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با زبان های برنامه نویسی

انواع زبان های برنامه نویسی

اگر سری به فهرست زبان ها در ویکی پدیا بزنید، می بینید که چند صد زبان برنامه نویسی مختلف در آن معرفی شده است که نام بسیاری از آن ها را تاکنون نشنیده اید و نمی دانید که برای چه کاری مناسب هستند. بسیاری از این زبان ها، تک منظوره بوده و تنها برای کاربردی خاص طراحی شده اند. علاوه بر این، تعداد زیادی از این زبان ها نیز منسوخ شده اند و دیگر کاربردی ندارند.

اگر کمی با دقت به لیست مربوطه نگاه کنیم، می بینیم که در میان حجم وسیع این زبان ها، تعدادی زبان نیز وجود دارند که برای همه ما آشنا بوده و حتی به آن نیز مسلط هستیم. اما سوالی که ممکن است در این میان پیش بیاید، این است که کدام زبان های برنامه نویسی مهمتر هستند و یادگیری آن ها می تواند برای ما مفید باشد؟

برای پاسخ به این سوال، قبل از هر چیز باید به خودتان و کاری که قصد انجام آن را دارید، نگاهی بیاندازید. همانطور که اشاره شد، هر زبان برنامه نویسی برای کاری خاص طراحی شده است و اینطور نیست که با یادگیری یک زبان، بتوان همه نوع برنامه و سرویسی پیاده سازی کرد. پس به شما پیشنهاد می کنیم که در ادامه با ما همراه باشید تا تعدادی از مهمترین زبان های برنامه نویسی را به شما معرفی کنیم.
 

مهمترین زبان های برنامه نویسی

اگر بخواهیم مهمترین زبان های برنامه نویسی را معرفی کنیم، باید چند نکته را مد نظر قرار دهیم:

گستردگی کاربرد زبان مورد نظر چقدر است؟

آیا یادگیری آن ساده است؟

میزان تقاضا برای زبان مورد نظر چه اندازه است؟

آیا می توان با استفاده از آن به درآمد خوبی دست پیدا کرد؟

این چهار مورد از جمله مهمترین فاکتورهایی هستند که اغلب برنامه نویسان در انتخاب زبان برنامه نویسی مورد نظر خود، مد نظر قرار می دهند.

اگر از جمله کسانی هستید که هیچ آشنایی با این مقوله ندارید و به تازگی قصد یادگیری برنامه نویسی را دارید، پیشنهاد می کنیم گزینه وضعیت حال و آینده زبان مورد نظر را نیز به این لیست اضافه کنید تا زبانی را انتخاب نکنید که منسوخ شده و یا در آینده ای نزدیک منسوخ خواهد شد.
 
1- جاوا (Java)
یکی از مهمترین زبان های برنامه نویسی در حال حاضر، زبان برنامه نویسی جاوا است. این زبان بیش از 20 سال است که معرفی شده و همچنان جزو محبوب ترین زبان های برنامه نویسی محسوب می شود. به لطف ماشین مجازی جاوا، این زبان قابلیت کار روی هر سخت افزار و هر سیستم عاملی را دارد و به همین علت از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است.

تمامی اپلیکیشن های اندروید از جاوا استفاده می کنند و هر توسعه دهنده اندرویدی باید با آن آشنا باشد. پس اگر قصد برنامه نویسی اندروید را دارید، زبان جاوا را نیز باید فرا بگیرید.
 
2- پایتون (Python)
پایتون یکی دیگر از انواع زبان های برنامه نویسی است که در دسته زبان های سطح بالا قرار می گیرد. یکی از مهمترین دلایل محبوبیت پایتون، سادگی یادگیری این برنامه است.

این زبان برای توسعه دهندگان وب و توسعه دهندگان نرم افزار بسیار مناسب است و همچنین در بحث داده کاوی و یادگیری ماشین نیز کاربرد فراوانی دارد. این موضوع سبب می شود که پایتون آینده خوبی را داشته باشد چراکه بحث یادگیری ماشین و اینترنت اشیا در حال فراگیر شدن است و زبان پایتون در این زمینه می تواند بسیار مفید باشد.
 
3- جاوا اسکریپت (JavaScript)
جاوا اسکریپت از آن دسته زبان هایی است که یادگیری آن برای وب نویسان و کسانی که به دنبال یادگیری زبان های وب نویسی هستند، مناسب است.

در حال حاضر حدود 95 درصد از کلیه وب سایت های موجود، از زبان جاوا اسکریپت در کدهای خود استفاده می کنند و همین موضوع می تواند دلیلی بر محبوبیت این زبان باشد. از همه مهمتر این است که به لطف فریمورک هایی مثل React می توان انتظار داشت که این زبان در آینده در بحث اینترنت اشیا نیز کاربرد داشته باشد و آینده خوبی در انتظار آن باشد.
 
4- سی پلاس پلاس (++C)
++C و C از آن دست زبان هایی هستند که اکثر کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند، با آن آشنا هستند. این زبان برنامه نویسی که فرزند زبان C محسوب می شود، یک زبان برنامه نویسی شی گرا و کاربردی است که در ساخت و طراحی نرم افزارها، سیستم عامل ها، بازی ها و فریمورها به کار می رود.

بسیاری از کسانی که قصد یادگیری برنامه نویسی را دارند، به سبب اینکه این زبان از پیچیدگی بیشتری برخوردار است معمولا به سراغ ++C نرفته و زبان های ساده تری همچون پایتون را انتخاب می کنند. اما گستردگی کاربرد زبان سی پلاس پلاس بسیار بیشتر از پایتون بوده و در حال حاضر در بسیاری از نرم افزارها به کار می رود.
 
5- سی شارپ (#C)
سی شارپ نیز از جمله زبان های برنامه نویسی پرکاربرد است که منحصرا توسط مایکروسافت برای اجرا در پلتفرم NET. طراحی شده است.

این زبان نیز همچون سی پلاس پلاس، یک زبان شی گرا محسوب می شود و اصلی ترین کاربرد آن در پردازش تصویر و ساخت بازی های ویدیویی است.

پس اگر به طراحی گیم و بازی علاقه مند هستید، باید بدانید که #C و ++C دو زبان برنامه نویسی مهمی هستند که باید فرا بگیرید. البته در این زمینه #C قدرت بیشتری دارد اما در عوض، گستردگی کاربرد ++C بیشتر می باشد.
 
6- پی اچ پی (PHP)
PHP یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی سمت سرور محسوب می شود که بیشترین کاربرد آن در وب نویسی و ایجاد توابعی است که زبان HTML توان ایجاد آن ها را ندارد. پی اچ پی زبانی است که می توان با استفاده از آن به دیتابیس دسترسی پیدا کرده و به راحتی با MySQL ارتباط برقرار می کند. آشنایی با زبان PHP برای وب نویسان امری الزامی است و یکی از پیش نیاز های این رده شغلی محسوب می شود.
 
7- سوئیفت (Swift)
سوئیفت یکی دیگر از انواع زبان های برنامه نویسی است که منحصرا توسط اپل، ارائه شده است. این زبان برنامه نویسی نقش مهمی در توسعه نرم افزارهای تحت سیستم عامل iOS و macOS دارد.

از آنجا فراوانی استفاده کنندگان از محصولات اپل نسبت به سایر محصولات کمتر استبه همان نسبت تعداد توسعه دهندگانی که به زبان سوئیفت مسلط هستند نیز بسیار کم است. این موضوع سبب می شود تا یادگیری زبان برنامه نویسی سوئیفت، آینده شغلی خوبی داشته باشد و علاوه بر این، حقوق خوبی را هم داشته باشد.
 
8- پرل (Perl)
Perl یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی پرکاربرد و مهم است که در زمینه هوش مصنوعی و رباتیک، کاربرد بسیار زیادی دارد.

تعداد کسانی که به این زبان مسلط هستند چندان زیاد نیست و همین امر باعث می شود تا در آینده بازار کار این زبان برنامه نویسی برای کسانی که تجربه در آن دارند، بسیار خوب باشد.

همانطور که می دانید دنیا به سمت تکنولوژی های هوش مصنوعی و رباتیک در حال پیشرفت است و یادگیری زبان پرل می تواند در آینده بسیار مفید باشد.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما