جوانب مثبت و منفی کاوش در فضا

اکتشافات فضایی برانگیزنده علاقه بسیاری از افراد است. امکان یافتن زندگی در فضای فرازمینی، ما را هوایی می‌کند. در حالی که برخی معتقدند مسافرت و تحقیقات فضایی در این زمینه مزایایی دارد، عده دیگری نیز هستند که این زمینه را مورد انتقاد قرار می‌دهند که هیچ منافع واقعی برای بشر ندارند. جوانب مثبت و بعضاً منفی کاوش در فضا چیست؟
شنبه، 18 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی رضایی میر قائد
موارد بیشتر برای شما
جوانب مثبت و منفی کاوش در فضا
البته خطر بخشی از پرواز است. ما بعضی از این خطرات را می‌پذیریم تا به اهداف بیشتری در اکتشاف برسیم و اطلاعات بیشتری در مورد خود و جهان کسب کنیم".
لیزا نوواک، افسر سابق پرواز نیروی دریایی آمریکا و فضانورد ناسا.
 جوانب مثبت و منفی کاوش در فضا
 
توضیح تصویر: شاتل فضایی در ابرها
 
ما بعضاً تعطیلات خود را برای سفر به سرزمین‌های دوردست برنامه ریزی می‌کنیم. اما اگر بتوانیم تعطیلات به مریخ را برنامه ریزی کنیم، چه احساسی خواهد داشت؟ هیجان انگیز نخواهد بود؟ اگرچه غیرقابل باور به نظر می‌رسد، اما ممکن است به واقعیت تبدیل شود. به لطف اکتشافات فضایی، ما ممکن است بتوانیم سیاره‌ای را پیدا کنیم که زندگی در آن وجود داشته باشد یا حتی ممکن است زندگی فرازمینی را کشف کنیم.
 جوانب مثبت و منفی کاوش در فضا
 
توضیح تصویر: پرتاب Endeavor STS-134 به فضا
 
اما این‌ها فقط امکانات هستند. آیا هزینه پول و منابع برای سفرهای فضایی واقعاً ارزش دارد؟ در این جا ما در مورد جوانب مثبت و منفی کاوش در فضا بحث می‌کنیم.
 

جوانب مثبت

 جوانب مثبت و منفی کاوش در فضا
 
توضیح تصویر: زندگی در فضا
 
اکتشافات فضایی به ما کمک می‌کند تا از سایر اجرام موجود در فضا آگاهی پیدا کنیم. ما ممکن است زندگی را بیابیم، گونه‌هایی شبیه انسان یا بیگانگانی که از ما توسعه یافته‌ترند یا سیارات قابل سکونت و احتمالاً سیارات خارج از منظومه شمسیمان را که احتمالاً زندگی در آنها جریان دارد. چند نمونه از این سیارات قبلاً یافت شده‌اند، به عنوان مثال Kepler-186f  که در سال 2014 توسط ناسا مشاهده شد ستاره کوتوله‌ی سرخ را دور می‌زند و حدود 550 سال نوری از زمین فاصله دارد. Kepler-62e و Kepler-62f برخی سیارات فراخورشیدی بالقوه دیگری هستند که می‌توانند دارای حیات بر روی خود باشند.
 جوانب مثبت و منفی کاوش در فضا
 
توضیح تصویر: حمل و نقل فضایی
 
تحقیقات فضایی این پتانسیل را دارد که با معرفی تحولات علمی و باز کردن درهای اطلاعات جدید، تغییراتی را در زندگی ما ایجاد کند. در حقیقت، اکتشافات فضایی قبلاً از جهات مختلفی برای ما سودمند بوده است. ماهواره‌ها در یافتن مواد معدنی و سوخت‌های فسیلی کمک می‌کنند.
 جوانب مثبت و منفی کاوش در فضا
 
توضیح تصویر: دسترسی به فضا
 
ما به دلیل آگاهی از خورشید توانسته‌ایم انرژی خورشیدی را مهار کنیم. دانشمندان در تلاشند تا بدانند آیا فرایندی که توسط خورشید گرما و انرژی تولید می‌کند، می تواند در زمین تکرار شود تا انرژی لازم برای استفاده انسان فراهم شود. از طریق اکتشافات فضایی، ما می‌توانیم منابع انرژی جدیدی پیدا کنیم. این رشته مسیر مطالعه اشعه کیهانی و تأثیرات و کاربردهای آن را هموار می‌کند.
 جوانب مثبت و منفی کاوش در فضا
 
توضیح تصویر: ماهواره‌ها
 
ماهواره‌ها در پیش بینی آب و هوا و پیش بینی بلایای طبیعی به ما کمک می‌کنند. ارتباطات ماهواره‌ای، تلویزیون، رادیو و GPS از جمله برخی از مزایای بسیار مهم کاوش در فضا هستند.
 جوانب مثبت و منفی کاوش در فضا
 
توضیح تصویر: مشاهده زمین
 
درک ما از زمین به دلیل کاوش در فضا افزایش یافته است. دانشمندان قادر به بررسی جو زمین از فضا و درک تغییرات آب و هوا و تأثیرات آنها بر زندگی روی زمین هستند. یک جنبه مثبت سفر فضایی این است که می‌توان سیاره زمین را از فاصله دور مشاهده کرد.
 جوانب مثبت و منفی کاوش در فضا
 
توضیح تصویر: بوستر موشک جامد جدا شد.
 
ماهواره‌ها به دانشمندان کمک می‌کنند تا ارزیابی کنند که سیاره ما تا چه مدت قادر به حفظ زندگی خواهد بود. تغییرات در محیط زیست و موضوعاتی مانند گرم شدن کره زمین و کاهش ازن را می توان مورد مطالعه قرار داد. اکتشافات فضایی در پاسخگویی به سؤالاتی از قبیل چگونگی شکل گیری کره زمین یا این که مواد آلی از کجا آمده‌اند کمک می‌کنند.
 جوانب مثبت و منفی کاوش در فضا
 
توضیح تصویر: اکتشافات فضایی
 
دانشمندان می‌توانند بفهمند که آیا یک سیارک می‌تواند به مدار زمین نزدیک شود یا این که احتمال برخورد به آن وجود دارد و باعث آسیب می‌شود یا خیر. سیارک‌هایی که ممکن است زندگی روی کره زمین را تهدید کنند، می‌توانند به لطف تحقیقات فضایی، نقشه برداری شوند. دانشمندان اکنون با دور کردن اشیاء نزدیک به زمین از زمین می‌توانند راه‌هایی را برای جلوگیری از برخورد سیارک‌ها با زمین ابداع کنند
 جوانب مثبت و منفی کاوش در فضا
 
توضیح تصویر: اکتشافات فضایی و استعمار سیاره‌ای
 
یک فایده مهم کاوش در فضا این است که این کار باعث ایجاد شغل می‌شود. سازمان‌هایی مانند ناسا هزاران کارمند دارند. برنامه‌های فضایی باعث ایجاد اشتغال می‌شوند. اکتشافات فضایی هم شامل نجوم و هم فناوری فضایی است. این زمینه‌ها نه تنها برای فضا نوردان بلکه برای دانشمندان و مهندسانی که روی فضاپیماهای بدون سرنشین کار می‌کنند، اختر شناسانی که در فضا اشیاء را مطالعه می‌کنند و متخصصانی که در زمینه طراحی و آزمایش تجهیزات فضایی فعالیت می‌کنند فرصت های شغلی ایجاد می‌کنند.
 جوانب مثبت و منفی کاوش در فضا
 
توضیح تصویر: فضانورد در فضای بیرونی
 
اکتشافات فضایی اشتهای انسان را برای ماجراجویی تحریک می‌کند. کسانی که حاضرند زندگی خود را برای آن تجربه‌ی "خارج از جهان" به خطر بیاندازند، به معنای واقعی کلمه، آموزش‌های مربوطه را به دست می‌آورند و با یک سازمان تحقیقاتی فضایی کار می‌کنند. دانشمندان در تلاشند تا بدانند آیا فرایندی که توسط خورشید گرما و انرژی تولید می‌کند، می تواند در زمین تکرار شود آنها در مطالعات فضایی شرکت می‌کنند و برخی از آنها حتی فرصت سفر به فضا را نیز دارند. اکتشافات فضایی میل بشر به ماجراجویی و موفقیت را ارضا می‌کند.
 جوانب مثبت و منفی کاوش در فضا
 
توضیح تصویر: وسیله نقلیه اکتشافی خدمه در فضا
 
تحقیقات فضایی نیاز به استفاده از فناوری پیشرفته از جمله دستگاه‌های ارتباطی تخصصی، رایانه‌های کوچک، روبات‌ها و سایر تجهیزات فضایی دارد. بنابراین کاوش در فضا پتانسیل ایجاد نوآوری را دارد.
 جوانب مثبت و منفی کاوش در فضا
 
توضیح تصویر: موشک فضایی
 
برنامه‌های اکتشاف فضایی می‌تواند به دستیابی به همکاری بین کشورها کمک کند. ملل مختلف در پی رسیدن به یک هدف مشترک گرد هم می‌آیند. وقتی آژانس‌های تحقیقاتی فضایی گرد هم می‌آیند، منابع و هزینه‌ها مشترک می‌شوند و هزینه‌های تحقیق فقط به یک کشور تحمیل نمی‌شود. مطالعات فضایی محققان را از مناطق مختلف جهان گرد هم می‌آورد که به اشتراک گذاری دانش و در نتیجه تلاش مشترک می پردازند.

جوانب منفی

این جوانب عمدتاً عبارتند از هزینه های سنگین اکتشاف فضایی، هزینه زیاد تحصیل برای اکتشافات فضایی، خطرات سلامتی اکتشاف فضایی، احتمال یافتن ارگانیسم‌های خطرناک، خطر بقایای فضایی تمام اشیاء غیر کاربردی و دست ساز انسان، و بروز اختلافات احتمالی بین المللی مثلاً در زمینه جاسوسی.
 
اکتشافات فضایی جهشی اساسی برای بشر است. با این حال، همچنین به دلیل عدم دستیابی به موفقیت‌های بسیار بزرگ علمی مورد انتقاد قرار می‌گیرد.
 
منبع: مانالی اوک


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.