توضیحاتی درباره عکاسی پرتره

اگر به عکاسی پرتره علاقه دارید یا به‌ تازگی فعالیت در این زمینه را شروع کرده‌اید، در این مطلب توضیحاتی ارائه داده ایم که در این کار به شما کمک میکند. عکاسی پرتره یکی از محبوب‌ترین سبک‌های عکاسی است و چالش‌ها و نکات خاص خود را دارد.
شنبه، 18 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توضیحاتی درباره عکاسی پرتره

عکاسی پرتره

تصاویر پرتره به تصاویری گفته می شود که لنز دوربین در آن ها روی سوژه ای خاص متمرکز شده و جزئیات آن را نسبت به جزئیات بقیه تصویر، برجسته تر نمایش می دهد.

این نوع تصویر برداری به عکاس کمک می کند تا تمامی توجه بیننده را به سمت سوژه خود جلب کرده و از بقیه فضای تصویر، پس زمینه ای ایجاد کند برای تمرکز بیشتر روی سوژه اصلی.

البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که لغت عکاسی پرتره تنها برای تصویر برداری از انسان به کار می رود و برای تصویر برداری از اشیا یا حیوانات از لغت پرتره استفاده نمی شود. در تصاویر پرتره تنها یک سوژه انسانی قرار می گیرد و تصاویر به صورت تکی ثبت می شوند.

عکاسی پرتره از گذشته تا به امروز وجود داشته اما در گذشته تنها افراد متخصص عکاسی توانایی ثبت چنین تصاویری را داشته اند.

اما امروز این روش عکاسی به عنوان بخشی از تنظیمات دوربین های دیجیتال موجود در میان مردم قرار داده شده است و هر فردی با داشتن کمی آشنایی با این روش تصویر برداری می تواند یک عکس پرتره بسیار عالی را به ثبت برساند.

دوربین های بکار رفته در گوشی های تلفن همراه نیز اکثرا توانایی تصویر برداری به صورت پرتره را دارند و می توان با استفاده از آن ها تصاویر شگفت انگیزی را ثبت نمود. خصوصا اینکه اگر از تمامی ظرفیت های این دوربین ها استفاده کرده و بهترین تنظیمات را برای عکاسی انتخاب کنیم.
 

عکاسی پرتره با موبایل

با اینکه اکثر دوربین های گوشی های هوشمند امروزی توانایی ثبت تصاویر پرتره را دارند، اما برخی از آن ها به طور تخصصی تری این سبک از عکاسی را دنبال می کنند.

سازندگان گوشی های هوشمند با استفاده از فناوری هایی که در تولید دوربین های محصولات خود بکار می گیرند، باعث می شوند تا عکاسی پرتره با استفاده از این محصولات، با کیفیت بسیار بیشتری ثبت شود.

از جلمه بهترین دوربین گوشی هایی که در زمینه عکاسی پرتره با موبایل عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده اند می توان به مدل های زیر اشاره کرد

هواوی P20 پرو

آیفون XS

اچ تی سی +U12

سامسونگ گلکسی +S9

هواوی P20

آیفون X
 

تکنیک های عکاسی پرتره با موبایل

عکاسی پرتره با عکاسی معمولی از مناظر و اشیا متفاوت است و تکنیک های خاص خود را می طلبد.

اگر شما با استفاده از همان تنظیمات معمولی که برای عکاسی از طبیعت یا عکس های دسته جمعی بکار گرفته اید، اقدام به عکاسی پرتره نمایید، قطعا نتیجه آنچه که شما به دنبال آن بودید نخواهد بود.

دوربین های پیشرفته و تک منظوره، تا حدودی این مشکلات را حل نموده و به صورت خودکار می توانند تنظیمات مربوط به عکاسی پرتره را در تصاویر خود اعمال کنند. اما برای گرفتن بهترین نتیجه نیز لازم است که برخی نکات را در نظر بگیریم. خصوصا اگر بخواهید عکاسی پرتره با موبایل داشته باشید، نیاز است که نکات مهمی را در نظر داشته باشید.
 

تنظیمات مناسب

قبل از هر چیز باید تنظیمات مناسب را برای عکاسی پرتره در موبایل خود اعمال کنید. اگر گوشی شما دارای حالت عکاسی پرتره است، این حالت را انتخاب کنید و اگر چنین حالتی را پیدا نمی کنید، بهتر است تنظیمات را به صورت دستی روی مقادیر زیر قرار دهید
 
دیافراگم
در محیط های بسته بین f/5.6 و f/6.3 و در محیط های باز معمولا f/8 بهترین عملکرد را دارا می باشد.

البته این مقادیر را خودتان می توانید تغییر دهید تا به بهترین تنظیمات برسید.
 
سرعت شاتر
معمولا سرعت شاتر روی 1/200 تنظیم می شود که بیشترین هماهنگی را با دیافراگم داشته باشد.

البته شما می توانید این مقدار را هم با توجه به نیاز خود تغییر دهید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.
 
ISO
هر چه نور بیشتر باشد، ISO کمتری باید داشته باشید. به عنوان مثال در یک روز آفتابی، مقدار ISO معمولا روی 100 و در یک روز ابری روی 200 تنظیم می شود.

اگر قصد عکاسی پرتره با موبایل را در نور کم دارید، بهتر است مقدار ISO را پایین بیاورید و به جای آن از فلش استفاده کنید تا تصویر پرتره شما از کیفیت خوبی برخوردار شود.
 
فوکوس مناسب
اکثر دوربین های موبایل امروزی قابلیت تنظیم فوکوس خودکار را دارند و با استفاده از فناوری تشخیص چهره در تصاویر پرتره، روی صورت سوژه تمرکز می کنند.

با این حال شما می توانید با استفاده از ضربه زدن در نقاط مختلف صفحه نمایش، خودتان فوکوس را تنظیم کنید که معمولا نتیجه بهتری را به شما ارائه می دهد.
 
تنظیم نور
نور نقش کلیدی را در تصویر برداری پرتره بازی می کند. بازی با نور و قرار گرفتن آن در پیرامون سوژه می تواند عکس های پرتره مختلفی را به شما ارائه دهد که هر کدام با دیگری متفاوت است.

در روزهای آفتابی توصیه می شود سوژه در معرض نور های مستقیم که از سمت  چپ یا راست می تابند قرار بگیرد و در روزهای ابری، نور در پشت دوربین قرار داشته باشد.

اگر نور در پشت سوژه قرار گرفته باشد، ممکن است در هنگام عکاسی پرتره با موبایل به مشکلاتی برخورد کنیم که برای رفع آن می توان پس از ثبت تصویر با استفاده از نرم افزار های ویرایشگر عکس میزان Exposure را تغییر داد و نور را به حد متناسب خود رسانید.
 
ادیت و ویرایش عکس
در عکاسی پرتره با موبایل ویرایش تصویر نقش مهمی را بازی می کند. اگر می خواهید عکس های ماندگاری تهیه کنید، توصیه می کنیم حتما از ابزارهای ویرایش نیز استفاده کرده و جزئیات تصویر را ویرایش نمایید.

نور و رنگ تصویر را در اندازه مناسب تغییر داده و در نهایت از ابزار بلور و شارپ نیز می توانید برای برجسته تر کردن جزئیات سوژه نیز استفاده کنید.

به این ترتیب شما می توانید یک تصویر پرتره بسیار عالی را با استفاده از موبایل خود ثبت کنید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.