هفت سین را بیشتر بشناسیم

هفت‌سین سفره‌ای است که ایرانیان، هنگام نوروز می‌آرایند. این سفره روی زمین یا روی خوان پایه گذاشته می‌شود.اعضای خانواده در زمان گردش سال در کنار سفره هفت‌سین می‌نشینند. دسته‌ای نیز سفره را تا سیزده روز پس از نوروز نگه می‌دارند و در پایان این چرخه، در روز سیزده نوروز، سبزه را به آب می‌سپارند.
شنبه، 25 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هفت سین را بیشتر بشناسیم

هفت سین چیست و چه تاریخچه ای دارد؟

عدد هفت در اکثر مذاهب و سنت ها، یک عدد مقدس محسوب شده و ایرانیان باستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند. اما در بسیاری از منابع ذکر شده است که در ابتدا، به جای استفاده از اقلامی که با سین شروع می شوند، از اقلامی برای تزیین و پر کردن سفره استفاده می شده است که با حرف شین شروع می شده اند. به هر حال به دلیل اینکه مدارک و اسناد زیادی در رابطه با تاریخچه سفره هفت سین در دسترس نبوده، نمی توان به طور قطع به یقین به این سوال پاسخ داد.

منابع دیگری نیز چنین بیان می کنند که سفره 7 سین نوروز، یک رسم نوظهور بوده و پیشینه چندانی ندارد! البته این بدان معنی نیست که این منابع اعتقاد داشته باشند که به طور کلی نوروز رسمی نوین است، چرا که آیین پاس داشت نوروز، پیشینه ای هزاران ساله دارد و بر کسی پوشیده نیست.

آنچه که این منابع بر سر آن اختلاف دارند، این است که به طور کلی در گذشته آیین بزرگداشت نوروز، بدون سفره هفت سین یا هفت شین برگزار می شده است و این سفره، در طی سال های اخیر، نقش پر رنگی یافته است.

منابع دیگری نیز بیان می دارند که در گذشته به جای چیدن سفره 7 سین، از اعمال دیگری، همچون کاشتن هفت عدد نهال یا گل و یا چیدن هفت میوه استفاده می شده است.
 

اجزای سفره هفت سین و معانی هر یک

همانطور که اشاره شد، امروزه چیدن و تزیین سفره هفت سین، همانند تزیین سفره شب یلدا در نزد بسیاری از خانواده از اهمیت بسیار بالای برخوردار شده است و بسیاری از افراد، گاها روزها وقت خود را صرف تزیین این سفره می نمایند. اما برای چیدن این سفره، معمولا از چه اقلامی استفاده می شود و معانی هر یک چه می تواند باشد؟

در ادامه تعدادی از مهمترین اجزایی که می تواند در سفره هفت سین قرار بگیرد، عنوان شده است.
 
سبزه
نماد سرسبزی و دوستی با طبیعت
 
سیب
نماد مهربانی و مهرورزی
 
سنجد
نماد عشق و باروری
 
سماق
نماد باران (در برخی منابع نماد شادی و تحرک نیز عنوان شده است)
 
سیر
نماد سلامتی
 
سرکه
نماد جاودانگی
 
سمنو
نماد زایش گیاهان و باروری درختان
 
سکه
نماد روزی بسیار
 
سنبل
نماد آمدن بهار
 
کتاب مقدس
معمولا در میان مسلمانان قرآن قرار داده می شود که نماد حضور همیشگی خداوند می باشد.
 
آینه
نماد روشنایی و پاکی
 
ماهی
نماد زندگی (البته در بسیاری از منابع چنین عنوان شده است که ریشه ای تاریخی ندارد و از چین وارد فرهنگ ما شده است)
 
تخم مرغ رنگی
نماد زایش و باروری
 
شیرینی جات و آجیل ها
نماد شیرینی زندگی


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.