زمین از خورشید چقدر فاصله دارد؟

خورشید که منبع اصلی انرژی است، مرکز منظومه شمسی است و 9 سیاره در اطراف آن می‌چرخند. زمین پس از عطارد و زهره سیاره سوم است. فاصله زمین تا خورشید را می‌توان بر حسب واحدهای مختلف اندازه گیری کرد.
جمعه، 27 خرداد 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی رضایی میر قائد
موارد بیشتر برای شما
زمین از خورشید چقدر فاصله دارد؟

فاصله زمین تا خورشید

آیا این سؤال شما نیز می‌باشد که زمین از خورشید چقدر فاصله دارد؟ در این مقاله اطلاعاتی درباره‌ی فاصله‌ی زمین از خورشید ارائه می‌دهیم. اگر کنجکاو هستید که اطلاعاتی درباره‌ی فاصله‌ی زمین از خورشید و محاسبه فاصله زمین تا خورشید بدست‌آورید، خواندن این مقاله گزینه‌ی مناسبی برای شما است.

خورشید مرکز منظومه شمسی است که 9 سیاره در اطراف آن می‌چرخد. زمین، سیاره سوم منظومه شمسی تنها سیاره‌ای است که زندگی در آن برقرار است. زمین و 9 سیاره دیگر منظومه شمسی در مدارهای بیضوی دور خورشید می‌چرخند.
 

خورشید

حقایق جالب بسیاری در مورد خورشید وجود دارد که مرکز منظومه شمسی است. خورشید یک توپ بزرگ آتشین با قطری حدود 1،392،000 کیلومتر است (تقریباً به اندازه 109 زمین که در یک ردیف در کنار هم گذاشته شود).

اندازه خورشید به قدری بزرگ است که تقریباً 1.000،000 زمین می‌تواند با سهولت در آن جا گیرد. خیلی‌ها نمی‌دانند که رنگ خورشید سفید است. به دلیل پراکندگی نور خورشید در جو زمین، زرد به نظر می‌رسد.

خورشید، محوری است که بر اساس آن کل منظومه شمسی ساخته شده است. درست از طلوع تمدن بشری، خورشید به عنوان منبع زندگی، انرژی و امید ستایش شده است. راه شیری بدون خورشید، که از هلیوم و هیدروژن با اثری از آهن و سیلیکون ساخته شده است، ناقص است. از نظر علمی، جرم خورشید 1.9891 ضرب در ده به توان سی کیلوگرم، یعنی 332946 برابر زمین است.

زمین

زمین سومین سیاره منظومه شمسی است. زمین تنها سیاره شناخته شده‌ای است که زندگی را در خود جای داده است. زمین چگال‌ترین و متراکم‌ترین سیاره منظومه شمسی است. چهار لایه اصلی وجود دارد که زمین را تشکیل می‌دهد - پوسته، گوشته، هسته بیرونی و هسته داخلی. حدود 71 درصد از سطح زمین پوشیده از آب است، که در هنگام مشاهده از فضا به رنگ مایل به آبی ظاهر می‌شود، از این رو به نام سیاره آبی معروف شده است. فاصله دقیق زمین تا خورشید با توجه به موقعیت مدار آن متفاوت است. قطر زمین در حدود 12756 کیلومتر است. پنج لایه از جو در زمین وجود دارد که از 78٪ نیتروژن، 21٪ اکسیژن، 93/0٪ آرگون و 0.03٪ کربن تشکیل شده است. زمین همچنین دارای قمری طبیعی است به نام ماه.
 

فاصله از زمین تا خورشید

خورشید در وسط منظومه‌ی شمسی قرار گرفته است. ستاره‌ها و سیاره‌های دیگر به دور خورشید می‌چرخند. خورشید جزء نزدیک‌ترین ستاره‌ها به زمین نیز محسوب می‌شود. زمین نیز به دور خورشید در حال گردش است. واحد نجومی (au) به فاصله‌ی زمین و خورشید اطلاق می‌شود. با استفاده از این واحد اندازه‌گیری می‌توان سایر فاصله‌ها در منظومه‌ی شمسی را بررسی و اندازه‌گیری کرد.
 
فاصله دقیق زمین تا خورشید با توجه به موقعیت مدار آن متفاوت است. در این جا اطلاعات مفیدی در مورد فاصله بین زمین و خورشید وجود دارد. فاصله زمین تا خورشید همچنین یک واحد نجومی یا AU نامیده می‌شود.

زمین در طول تابستان در نیمکره جنوبی به خورشید نزدیکتر است و درجه حرارت آن گرمتر از تابستان در نیمکره شمالی است. دورترین نقطه مداری زمین به خورشید در حدود هفته اول ژوئیه رخ می‌دهد. نزدیک‌ترین نقطه مداری زمین به خورشید در حدود هفته اول ژانویه رخ می‌دهد.

au میانگین فاصله‌ی زمین تا خورشید است و این عدد ممکن است گاهی متفاوت می‌باشد. زمین نیز مثل سیارات دیگر به دور خورشید در حال گردش است. گردش کامل زمین هم 365.25 روز طول می‌کشد. با این وجود، بهتر است بدانید که زمین در یک دایره‌ی کامل به دور خورشید در حال گردش و حرکت نیست.

مدار زمین به دور خورشید دارای شکلی مانند بیضی است و خورشید نیز در وسط این مدار واقع شده است. در برخی از زمان‌های سال، زمین یا از خورشید دور می‌شود یا به خورشید نزدیک می‌شود. فاصله 91.4 میلیون مایل، نزدیک‌ترین فاصله‌ی زمین با خورشید می‌باشد.

به عبارت دیگر، زمین در اوایل ماه ژانویه به خورشید در فاصله‌ی نزدیک‌تری قرار دارد. فاصله ی94.5 میلیون مایل، دورترین فاصله‌ی زمین با خورشید است. به عبارت دیگر، زمین در اوایل ماه جولای در فاصله‌ی دورتری از خورشید قرار دارد.

 
* فاصله متوسط ​​ از زمین تا خورشید تقریباً 150 میلیون کیلومتر است. یکAU  یا واحد نجومی تقریباً 149،597،870.7 کیلومتر است. در دورترین فاصله بین خورشید و زمین، این فاصله 152 میلیون کیلومتر و در نزدیک‌ترین فاصله بین خورشید و زمین، این فاصله 147 میلیون کیلومتر است.

محاسبه فاصله زمین تا خورشید

از روش‌های نوین برای اندازه‌گیری و محاسبه‌ی فاصله زمین تا خورشید استفاده می‌شود. به منظور سنجش و اندازه‌گیری فاصله‌ی زمین تا خورشید از واحد نجوم بین‌المللی استفاده می‌شود.

واحد نجوم بین‌المللی برای اندازه‌گیری بعضی از مدار‌ها در منظومه‌ی شمسی استفاده می‌شود. با استفاده از این روش اندازه‌گیری می‌توانید از فاصله‌ی بین ستاره‌ها و سیارات دیگر نیز مطلع شوید.


سال نوری
واحد نجوم بین‌المللی یا au به سال نوری نیز شهرت دارد. طبق اطلاعات بدست آمده، زمین از خورشید149 میلیون کیلومتر فاصله دارد. این بازه‌ی زمانی، مدت زمانی است که زمان می‌برد تا نور خورشید به زمین برسد.

 * یک سال نوری واحد طول برای اندازه گیری مسافتی است که نور در یک سال در خلأ طی می‌کند و تقریباً برابر با 10 تریلیون کیلومتر یا 10 به توان 16متر است. نور خورشید در 8 دقیقه و 20 ثانیه به زمین می‌رسد. فاصله زمین تا خورشید بر حسب سال نوری 0.000158 سال نوری است.
 
* فاصله زمین تا خورشید، بر حسب متر تقریباً 140،000،000،000 متر است.
 
* فاصله زمین از خورشید بر حسب فوت برابر است با 491،040،000،000 (491 میلیارد) فوت.

فاصله متوسط ​​ زمین تا خورشید

سال نوری برابر با فاصله‌ای می‌باشد که پرتوی نور در طی مدت زمان یک سال طی می‌کند. ظرف مدت 8 دقیقه و 20 ثانیه طول می‌کشد تا پرتوری نور خورشید به زمین برسد. علتش این است که سرعت حرکت نور 300000کیلومتر در ثانیه می‌باشد.

این بازه‌ی زمانی می‌تواند بنا به دلایلی متفاوت باشد. محاسبه‌ی فاصله زمین تا خورشید یک روش مهم برای رسیدن به اطلاعات علمی مهم است.

ذکر این نکته جالب است که نور برای رسیدن به زمین، چنین مسافت عظیمی را طی می‌کند. به لطف پیشرفت در زمینه علم و فناوری، می‌توان فاصله بین زمین و سایر اجسام آسمانی را نیز اندازه گیری کرد. به اکتشاف ادامه دهید!

همچنین، برای محاسبه‌ی فاصله‌ی زمین تا خورشید، توجه به جرم خورشید نیز حائز اهمیت است. به دلیل اینکه میزان جرم خورشید از طریق تولید انرژی دچار تغییراتی می‌شود، در مقدار au هم تغییراتی بوجود خواهد آمد.

آیا منجمان قدیمی دستاوردی داشتند؟

منجم یونانی قدیمی، آریستارخوس، فاصله‌ی بین خورشید و زمین را در سال‌ها قبل بدست آورده است. جیووانی کاسینی نیز منجم دیگری بود که توانست فاصله‌ی مریخ و زمین را مورد بررسی قرار دهد.

این منجم از روش اختلاف منظر برای کسب اطلاعات درباره‌ی فاصله‌ی سیاره‌ی زمین تا خورشید استفاده کرد. به علت پیشرفت تکنولوژی، امروزه از روش‌های نوین و مستقیم به منظور محاسبه‌ی فاصله‌ی زمین تا خورشید استفاده می‌شود.

زمین بزرگ‌تر است یا خورشید

تعداد بسیار کمی، به خصوص بچه‌ها، وجود دارند که مطمئن نیستند زمین یا خورشید، کدام یک بزرگ‌تر است. و فکر می‌کنند زمین وقتی از زمین نگاه می‌شود، بسیار بزرگ است.
 
در بعضی مواقع، حتی ساده‌ترین سؤال‌ها می‌تواند شما را به پاسخ‌هایی سوق دهد که خیلی بیشتر از آنچه در واقع می‌خواستید بدانید توضیح دهنده هستند. دانش سرگرم کننده هرگز چیز بدی نیست، به خصوص وقتی مربوط به محیط اطراف شما باشد. بسیاری از مردم استدلال می‌کنند که کاملاً واضح است که خورشید بزرگ‌تر از زمین است.

ممکن است کسی فکر کند این یک واقعیت جهانی است. واقعیت این است که زمین در اطراف خورشید می‌چرخد، و با این وجود، 1 نفر از هر 4 آمریکایی معتقدند که این خورشید است که به دور زمین می‌چرخد ​، و نه چیز دیگر!
 
هر چند ممکن است باور کردنی نباشد، این همان چیزی بود که محققان بنیاد ملی علوم (NSF) هنگام انجام یک نظر سنجی در سال 2012، نزدیک به 500 سال پس از کوپرنیک با نظریه  خورشید مرکزیش، کشف کردند. با این وجود، بیایید از مبحث خود منحرف نشویم. بیایید با این سؤال کنار بیاییم: آیا واقعاً خورشید از زمین بزرگ‌تر است؟
 

تفاوت بین زمین و خورشید

بنابراین، اجازه دهید با اصول اولیه شروع کنیم. خورشید ستاره‌ای است که در مرکز منظومه شمسی در کهکشان راه شیری قرار دارد. هشت سیاره منظومه شمسی حول خورشید می‌چرخند. سیاره زمین یکی از آن‌هاست.

سیاره زمین پنجمین سیاره بزرگ در منظومه شمسی است. جرم زمین در مقایسه با جرم خورشید، که 99.86 درصد از کل جرم منظومه شمسی را تشکیل می‌دهد، ناچیز است. این واقعیت را اضافه کنید که خورشید فقط یک ستاره متوسط ​​است؟ بسیاری از ستاره ها بسیار بزرگتر از خورشید هستند؟ و این گونه می‌فهمید که سیاره ما فقط یک جرم جزئی در کیهان است.
 

در مورد ماه چه؟

اگرچه خورشید و ماه، هر دو به نظر می‌رسد با چشم غیر مسلح یک اندازه هستند، خورشید 400 برابر بزرگتر از ماه است، که شعاع آن 2.160 مایل است.

در حالی که فاصله بین خورشید و زمین حدود 93،020،000 مایل (149،669،180 کیلومتر) است، فاصله بین کره زمین و ماه تقریباً در حدود 238.900 مایل (384،400 کیلومتر) است. این تفاوت در فاصله است که باعث می‌شود هر دو، خورشید و ماه، تقریباً به یک اندازه به نظر ‌رسند.
 
منبع:  راسخون


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.