تأمین خوراک حیوانات و پرندگان
روایات مربوط به لزوم تأمین خوراک حیوانات و پرندگان و نکوهش کسانی که در این باره کوتاهی می کنند، به احادیث فوق خلاصه نمی شود. در برخی از احادیث به خواستهها و مطالبات حیوانات مختلف اشاره شده است.
پنجشنبه، 30 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روایات مربوط به لزوم تأمین خوراک حیوانات و پرندگان و نکوهش کسانی که در این باره کوتاهی می کنند، به احادیث فوق خلاصه نمی شود. در برخی از احادیث به خواسته ها و مطالبات حیوانات مختلف اشاره شده است. از جمله روایات، گزارشی است که برخورد ابوذر غفاری را با حیوانات نشان می دهد:
امام صادق علیه السلام نقل می کند ابوذر غفاری در ربذه مرکبی را آب میداد. بعضی به او گفتند: ای ابوذرا کسی نزدت نیست که این امور را به عهده گیرد و شما را از آب دادن الاغ راحت کند؟ ابوذر گفت: از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) شنیدم که می فرمود: هیچ حیوانی نیست مگر آنکه هر صبح از خداوند می طلبد تا برای او مالک صالحی عنایت فرماید که از علف سیرش گرداند و از آب سیرابش سازد... و من دوست دارم تا به دست خود او را آب دهم.
در روایت دیگری نیز امام صادق علیه السلام می فرماید: ما اشترى أحد دابة إلا قالت: اللهم اجعله بی رحیما ؛ هیچ کس حیوانی را نمی خرد، مگر آنکه حیوان می گوید: خداوندا، این فرد را نسبت به من مهربان گردان. همین طور در روایت دیگری آمده که چاق بودن حیوان، نشانه مروت صاحبش است. پیامبر اکرم نیز به موقع علف و آب دادن به حیوان را از جمله وظایفی دانسته است که باید صاحبش بدان عمل کند و در هیچ شرایطی از آن غفلت نورزد. هم چنین در نقلی آمده است:
قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فی قوله عزوجل: ( الذین ینفقون أموالهم باللیل والنهار سر وعلانیة فلهم أجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم ولا هم یحزنون)، قال: نزلت فی النفقة على الخیل و أشباه ذلک؟ رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) در باره این آیه قرآن «آنانی که اموالشان را شبانه به گونه آشکار و نهان در راه خدا هزینه می کنند، نزد حضرت حق پاداش داشته و از اندوه و ترس مصون می باشند». فرمود که این آیه در باره تأمین خوراک اسب و امثال آن فرود آمده است. در این آیه شریفه از انفاق که در اوقات مختلف و حالات متفاوت انجام می گیرد، بسیار تجلیل شده هر چند مرحوم حر عاملی آن را مخصوص اسب دانسته است.
در روایت دیگری از پیامبر انفاق به اسب با صدقه دادن برابر دانسته شده است. در روایات . علاوه بر آنچه گذشت - در مورد برخی از حیوانات و پرندگان، چون شتر، کبوتر و هدهد نیز توصیه هایی شده است که نشان می دهد ارزش آنها و ضرورت تغذیه آنها نیز مورد عمل و تأکید معصومان علیهم السلام بوده است، چنانکه تعبیر «اشباه ذلک» در روایت فوق نیز این عمومیت را نشان میدهد.
ذوالنون مصری، زن نامسلمانی را دید که در فصل زمستان مقداری گندم به دست گرفته برای پرندگان بیابان برد و جلوی آنها ریخت. وی به آن زن گفت: تو که کافر هستی، این دانه دادن تو به پرندگان چه فایده دارد؟ او گفت: فایده داشته باشد یا نه، من این کار را میکنم. چند ماه از این جریان گذشت. ذوالنون در مراسم حج، همان زن را در مکه دید که همراه مسلمانان به انجام مراسم حج مشغول است آن زن وقتی ذوالنون را شناخت، به او گفت: أحسن إلى نعمة الإسلام بقبضة من الحبة ؛ به سبب همان یک مقدار گندم که به پرندگان دادم، خداوند نعمت اسلام را به من احسان نموده و توفیق قبول اسلام را یافتم. در روایت دیگری آمده است که رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: زنی در بیابان میرفت و سخت تشنه شده بود تا بر سر چاهی رسید، خود را به قعر آن رسانید و آب آشامید و سیراب شد و بیرون آمد، دید سگی از تشنگی خاکهایی که نم دار شده را می خورد. با خود گفت: این سگ بیچاره مانند من تشنه است. بر او رقت کرد و به زحمت خود را به آب رساند و موزه هایش را پر از آب کرد و به دندان گرفت و بالا آمد و سگ را سیراب نمود. خداوند این کارش را پذیرفت و تلافی فرمود و او را آمرزید. گفتند: یا رسول الله! آیا برای ما در احسان به حیوانات پاداشی است؟ حضرت فرمود: آری، خنک کردن هر جگری که عطش دارد اجر خواهد داشت.
یکی از حقوق جانوران، رفتار ملایم با آنهاست. در این باره نه تنها معصومان علیهم السلام تأکید فراوان نموده اند، بلکه در موارد متعددی گزارش شده است که آنان از زدن حیوانات و ستم بر آنها خودداری می کردند، چنانکه در باره امام چهارم آمده است که هنگام وفات، به فرزندش امام باقر فرمود: من با این شتر بیست بار به حج رفته ام و در این مدت حتی یک تازیانه به آن نزدم. در روایت دیگر آمده است: علی بن حسین و در فاصله بین مدینه و مکه شترش را نمی زد. نزدن حیوان تنها به آن دسته ای که انسان برای حمل بار، سواری، مسابقه و... از آن استفاده می کند خلاصه نمی شود، بلکه در مورد سایر حیوانات و به طور کلی پرندگان و حشرات نیز تأکید شده است و ایذا و قتل آنها فقط در صورتی مجاز دانسته شده که آن حیوان خود موذی بوده، باعث آزار و ضرر شود.
منبع: محیط زیست و بهداشت، عبد المجید ناصری داوودی، مؤسسه بوستان کتاب، چاپ اول، قم، 1391
مقالات مرتبط
آیا جلبک ها آخرین شانس ما برای تأمین سوخت دنیاست؟
آیا می توانیم گرم شدن زمین را مهندسی کنیم؟
نفس کشیدن خیلی سخت است!
آلودگی رودخانه گنگ
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
ارواح آدمیان در عالم برزخ چند گروهند؟
5 آموزشگاه برتر تعمیر تلویزیون در تهران
قبل از رزرو هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
تحجر چیست؟
خواص نقره در اسلام با توجه به روایت ها و برکات الهی
معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی هرمزگان
چگونه ماهی تازه را پاک کنیم؟
نحوه کاشت و نگهداری از کاج مطبق: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل موسی در گهواره: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز امام صادق(ع) برای گرفتن حاجت
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
محل تولد امام زمان (ع)
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نحوه خواندن نماز والدین
طریقه خواندن نماز شکسته و نیت آن
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
پیش شماره شهر های استان تهران
وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع
سمبل پرندگان و معانی آنها
موارد بیشتر برای شما
حکمت | اعمال زنده اند / آیت الله جوادی آملی
بازار همه جا هست، کعبه و قبر مطهر پیامبر(ص) را دریابید
لحظه بستن دفتر شبکه خبری الجزیره در تلآویو
ارواح آدمیان در عالم برزخ چند گروهند؟
حکمت | محبت، مودت و رحمت در خانواده / استاد رفیعی
حجتالاسلام قرائتی: هر کاری که دشمن را عصبانی کند، عمل صالح است
راه حل مشکل غرب آسیا
جلوگیری افسران پلیس سعودی از عکس گرفتن یک زن با پرچم فلسطین مقابل کعبه
دیده شدن ٢٠ شی نورانی در آسمان ایران
ترفند ساده برای تیز کردن تیغه چرخ گوشت (فیلم)
ماجرای عجیب بار الکتریکی گل ها و زنبور عسل
پاسخ کوبنده دبیرکل جنبش
طراحی نیمکت مواج برای اتاقهای انتظار
گلزنی جنجالساز داور مسابقه در لیگ اروپا!
مستندی از ابتکار تاریخی نیروی دریایی سپاه برای تسلط مطلق بر آبهای خلیج فارس