آلودگی رودخانه گنگ

گنگ یکی از بزرگترین رودخانه‌های آسیا است. این رودخانه از کوه‌های هیمالیا سرچشمه گرفته و بیش 2500 کیلومتر را از طریق هند و بنگلادش طی کرده به خلیج بنگال جریان می‌یابد. با این حال، گنگ
پنجشنبه، 31 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آلودگی رودخانه گنگ
آلودگی رودخانه گنگ

برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
 

گنگ یکی از بزرگترین رودخانه‌های آسیا است. این رودخانه از کوه‌های هیمالیا سرچشمه گرفته و بیش 2500 کیلومتر را از طریق هند و بنگلادش طی کرده به خلیج بنگال جریان می‌یابد. با این حال، گنگ یعنی رودخانه مقدس هند همچنین از جمله یکی از آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان به شمار می‌رود. آبگیر رودخانه گنگ به وسعت بیش از 1 میلیون کیلومتر مربع است. که در یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان قرار دارد. حدود 500 میلیون نفر یعنی نیمی از جمعیت کل هند در دشتهای رودخانه گنگ زندگی می‌کنند. ساخت سدهای مختلف جنگلها و پوشش گیاهی را از بین برده، بسیاری از حیوانات و گیاهان را نابود می‌سازد. علل بسیاری برای آلودگی رودخانه گنگ وجود دارد. حدود 2 میلیون هندو هر روز در این رودخانه استحمام می‌کنند. در طول مراسم مذهبی، بیش از صد میلیون نفر گناهان خود را در این رودخانه پاک می‌کنند. آنها اعتقاد دارند که استحمام در این رودخانه آنها را پاک می‌سازد. به علاوه، هزاران جسد در نزدیک این رودخانه به ویژه در اطراف شهر مقدس واراناسی سوزانده شده و خاکستر آنها اغلب به درون گنگ ریخته می‌شود.
گنگ همچنین آب زمینهای کشاورزی که به میزان قابل توجهی در حال افزایش هستند را تأمین می‌سازد. پروژه‌های آبیاری موجب می‌شود سطوح آب در امتداد این رودخانه کاهش یابد. در امتداد این رودخانه مقدس هند، سدهای بیشتر و بیشتری احداث شده که عمدتاً انرژی دهلی و سایر شهرهای بزرگ این منطقه را تولید می‌کند.
این رودخانه از میان 30 شهر با جمعیت بالغ بر 100000 نفر جریان دارد. هر روز 3 میلیارد لیتر آب نامناسب از این شهرهای بزرگ همراه با بقایای حیوانات وارد رودخانه گنگ می‌شود.

بیشتر بخوانید: آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان

 

استحمام مردم کنار رودخانه گنگ

به دلیل قوانین ملایم و پرارفاق زیست محیطی هند، صنایع در امتداد این رودخانه مواد شیمیایی و سایر مواد سمی خود را به آن می‌ریزند. در برخی نقاط این مواد سمی هزار برابر بیش از میزان مجاز هستند. صنعت چرم سنتی هند به ویژه نیاز به مقدار زیادی آب دارد. به علاوه، کودهای زمینهای کشاورزی به آبهای زیرزمینی وارد شده و در نهایت به درون این رودخانه جریان می‌یابند. در مجموع میزان آلودگی صنعتی در 20 سال گذشته دو برابر شده است.
این آلودگی گسترده رودخانه گنگ همچنین منجر به بروز مشکلات عمده‌ای برای سلامت شده است. بسیاری از بیماریهای رایج، وبا، هپاتیت و اسهال را شامل می‌شود.
در حالیکه جمعیت هند همچنان در حال افزایش است، مردم بیشتری مناطق روستایی را ترک کرده و به سمت شهرهای بزرگ در امتداد گنگ حرکت می‌کنند. در نتیجه، این رودخانه از عهده افراد حتی بیشتر از این برنخواهد آمد.
حیات و زندگی در این رودخانه نیز در معرض خطر است. گزارشات اخیر نشان می‌دهند که سطح بالایی از جیوه در برخی ماهی‌های این رودخانه وجود دارد. ساخت سدهای مختلف جنگلها و پوشش گیاهی را از بین برده، بسیاری از حیوانات و گیاهان را نابود می‌سازد.
مقامات هند در تلاش برای پاکسازی رودخانه گنگ هستند. سازمانهای بین‌المللی پیشنهاد کمک داده‌اند. بانک جهانی موافقت نموده است که به هند وامی بالغ بر یک میلیارد دلار جهت پاکسازی رودخانه گنگ دهد.
سوزاندن اجساد در نزدیکی واراناسی
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.