چونگی ریست فکتوری در اندروید و آیفون

هر کدام از کاربران گوشی های هوشمند، در زمان هایی نیاز به ریست کردن گوشی های هوشمند یا همان موبایل خود دارند. به طور مثال اگر این روزها احساس کرده اید، سرعت گوشی شما کند شده است و یا پیام های خطایی از سوی سیستم عامل موبایل خود دریافت می کنید که نشان دهنده کارکرد بد نرم افزارهای گوشی شماست. در این مواقع، بهترین کار ریست کردن گوشی است که می تواند آسان ترین راه برای افزایش سرعت گوشی شما و همینطور خلاص شدن از شر پیام های مزاحم باشد.
يکشنبه، 3 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چونگی ریست فکتوری در اندروید و آیفون

ریست فکتوری در اندروید با استفاده از تنظیمات

اگر گوشی اندرویدی ما از لحاظ نرم افزاری چندان صدمه ای ندیده و قابل روشن شدن باشد، می توان از طریق تنظیمات گوشی، عملیات بازگشت به تنظیمات کارخانه را انجام داد. البته همواره باید این موضوع را مدنظر قرار دهید که این امر قطعا باعث از دست رفتن تمامی اطلاعات موجود در گوشی شما خواهد شد.

پس قبل از انجام آن، حتما از فایل های مهم و حیاتی خود، نظیر شماره های مخاطبین، پیامک ها، فایل های گالری و سایر موارد، یک کپی به عنوان پشتیبان تهیه نمایید. پس از اینکه مطمئن شدید از تمام فایل های مهم خود بکاپ اندروید تهیه نموده اید، حال از طریق مراحل زیر، می توانید به سادگی عملیات ریست فکتوری را انجام دهید.

1.وارد منوی تنظیمات (Settings) شوید.

2.گزینه پشتیبان گیری و بازیابی(Backup and Reset) را انتخاب نمایید.

3.گزینه بازگشت به تنظیمات کارخانه (Reset phone) را انتخاب نمایید.

4.اگر مایل به پاک کردن اطلاعات کارت حافظه خارجی خود نیز هستید، تیک مربوط به Erase SD card را نیز بگذارید، در غیر اینصورت گزینه OK را انتخاب کنید.

5.رمز ورود به گوشی خود را وارد کرده و منتظر باشید تا عملیات ریست فکتوری پایان یابد.
 

ریست فکتوری در آیفون با استفاده از تنظیمات

برای ریست فکتوری در آیفون به صورت Soft Reset نیز همانند اندروید، روشی ساده وجود دارد که از طریق مراحل زیر قابل انجام است. در آیفون نیز اوضاع به همان منوال اندروید بوده و با بازگشت به تنظیمات کارخانه، تمامی اطلاعات موجود در حافظه گوشی از قبیل شماره ها، مخاطبین، پیامک ها و گالری و سایر داده ها، پاک خواهد شد. پس قبل از انجام این عمل، حتما از داده های مهم خود پشتیبان تهیه نمایید.

پس از اینکه مطمئن شدید فایل های مهم خود را در جای دیگری کپی کرده اید، حال از طریق مراحل زیر اقدام نمایید:

1.وارد منوی Settings شوید.

2.گزینه General را انتخاب نمایید.

3.گزینه Reset را انتخاب کنید.

4.گزینه Erase All Content and Settings را انتخاب کرده و رمز خواسته شده را وارد کنید.

5.از منوی باز شده، گزینه Erase iPhone را انتخاب نموده و سپس اپل آیدی خود را وارد کنید.

6.گزینه Erase را انتخاب کرده و منتظر باشید تا عملیات ریست فکتوری پایان یابد.
 

ریست فکتوری اندروید در حالت قفل یا خاموش

در برخی موارد نیز ممکن است رمز گوشی خود را فراموش کرده باشیم و یا به طور کلی گوشی ما خاموش شده باشد و سیستم عامل آن قابل بارگزاری نباشد. در چنین مواردی برای باز کردن قفل اندروید و یا راه اندازی مجدد آن، می توان از طریق فشردن کلید های ترکیبی و وارد شدن به منوی بوت گوشی، اقدام به ریست فکتوری و پاک نمودن اطلاعات گوشی نمود.

البته وارد شدن به منوی بوت و فکتوری ریست با استفاده از این مورد، در گوشی های مختلف، روش های متنوعی دارد که در ادامه برخی از معمول ترین آن ها را بیان نموده ایم:

معمول ترین روش برای رفتن به منوی بوت در اندروید و انجام فکتوری ریست از این طریق، به این صورت می باشد: ابتدا گوشی را خاموش کرده، کلید افزایش صدا را به همراه کلید پاور فشار داده و برای چند ثانیه نگه دارید. حال با استفاده از کلید های افزایش و کاهش صدا، بین گزینه های نمایش داده شده، گزینه wipe data/factory reset را انتخاب کرده و کلید پاور را برای تایید فشار دهید.

در برخی از گوشی های سامسونگ نیز برای رفتن به حالت بوت، باید از کلید home نیز استفاده نمود. برای این منظور ابتدا گوشی را خاموش کنید، سپس کلیدهای ترکیبی افزایش صدا، هوم و پاور را با یکدیگر برای چند ثانیه نگه دارید. هنگامی که لوگوی سامسونگ نمایش داده شد، کلید پاور را رها کرده، اما همچنان کلید های افزایش صدا و هوم را نگاه دارید، تا منوی Android system recovery نمایش داده شود. با استفاده از کلیدهای افزایش و کاهش صدا، گزینه wipe data/factory reset را انتخاب و با استفاده از کلید پاور، آن را تایید کنید تا عملیات فکتوری ریست گوشی شما آغاز شود.

روش دیگری که برای ریست فکتوری در گوشی های ال جی به کار برده می شود به این صورت است: ابتدا گوشی را خاموش کنید، کلید کاهش صدا را نگه دارید. سپس بدون اینکه کلید کاهش صدا را رها کنید، کلید هوم را نیز فشار داده و نگه دارید. حال کلید پاور را نیز فشرده و نگاه دارید. هنگامی که لوگوی LG نمایش داده شد، حال کلیدها را رها کنید. با استفاده از کلید کاهش صدا، گزینه wipe data/factory reset option را انتخاب و با استفاده از کلید Menu در گوشی، انتخاب خود را تایید نمایید.
 

ریست فکتوری آیفون در حالت قفل یا خاموش

برای ریست فکتوری آیفون و بازگرداندن آن به تنظیمات کارخانه، روش استفاده از کلید های ترکیبی وجود نداشته و باید از طریق روشی که در ابتدا ارائه شد، اقدام نمود. البته روش دیگری نیز برای انجام این عمل وجود دارد که به آپدیت فریمور مشهور می باشد.

برای این منظور می توان از طریق نصب نرم افزار iTunes روی کامپیوتر و اتصال گوشی به کامپیوتر از طریق کابل لایتنینگ، وارد ریکاوری مد در آیفون شد و سپس اقدام به تغییر فریمور آن و در نتیجه پاک کردن تمامی اطلاعات آن و همچنین باز کردن قفل آیفون نمود.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.