ایدز (Aids – (1

ایدز كه مخفف عبارت AIDS = Acquired Immun Defidiency Stndrome به معنی «سندرم نقص ایمنی اكتسابی » می باشد . یك بیماری پیشرونده غیر قابل درمان است كه علت آن است این بیماری از سال ۱۹۸۶ به عنوان یك بیماری جدید...
شنبه، 23 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ایدز (Aids – (1
ایدز Aids – (1)
ایدز (Aids – (1






ایدز كه مخفف عبارت AIDS = Acquired Immun Defidiency Stndrome به معنی «سندرم نقص ایمنی اكتسابی » می باشد . یك بیماری پیشرونده غیر قابل درمان است كه علت آن است این بیماری از سال ۱۹۸۶ به عنوان یك بیماری جدید و مشخص شناسایی شد.ویروسی به نام HIV در حال حاضر هر دقیقه ۱۶ نفر در جهان به این ویروس آلوده می شوند . بر خلاف تصور عمومی كه ایدز را یك بیماری مختص به كشور های پیشرفته می دانند ، بیش از ۹۰ در صد موارد آلودگی مربوط به كشور های جهان سوم و در حال توسعه است .ایدز در حال حاضر چهارمین علت مرگ و میر بشر می باشد كه پیش بینی می شود تا سال ۲۰۱۰ مقام اول را از آن خود نماید . زمانی كه ویروس ایدز وارد بدن می شود ،سلول های سیستم ایمنی را كه نقش اصلی در دفاع از بدن در مقابل عوامل بیماری زا ایفا می كنند ، مورد حمله قرار می دهد و آنها را تخریب می كند . در نتیجه دفاع بدن در مقابل انواع عوامل بیماری زا ضعیف شده و میكروب هایی كه در حالت عادی هیچ عارضه ای در فرد ایجاد نمی كنند ، به ناگاه بیماری های شدید و كشنده را باعث می شوند و فرد مبتلا نسبت به ابتلا به انواع بیماری های عفونی حساس می شود .
گاهی از زمان ورود ویروس به بدن تا بروز عوامل بیماری ماهها و یا سالها طول می كشد . یعنی چه بسیارند افراد به ظاهر سالمی كه در واقع ناقل ویروسایدز هستند و می توانند دیگران را آلوده كنند . شایع ترین راهه انتقال ایدز در ایران استفاده از سرنگ آلوده توسط معتادین تزریقی و یا انتقال خون آلوده است . در كل باید دانست ترشحات بدن فرد آلوده انتقال دهنده این ویروس به دیگران است حتی ثابت شده است مادر آلوده از طریق شیر دادن به نوزاد خود می تواند بیماری را منتقل كند . در ایران حدود ۴۰۰ بیمار شناخته شده وجود دارد كه مطمئنا آمار واقعی بسیار بالاتر از اینهاست . به دلیل خدمات ناچیزی كه به بیماران مبتلا به ایدز ارائه می شود و همچنین به علت تصورات نادرست حاكم بر جامعه كه به این بیماران نه به عنوان یك بیمار نیازمند به كمك بلكه به عنوان یك مجرم محكوم به اعدام نگریسته می شود ، بیماران تمایلی به معرفی خود ندارند . این تصور نابخردانه بزرگترین ضربه را به خودجامعه وارد می كند . زیرا تا زمانی كه افراد مبتلا از واهمه طرد شدن از خانواده و جامعه از مراجعه به مراكز بهداشتی و درمانی خودداری می نمایند . به عنوان منابع بلفعل بیماری تسری دهنده آن در سطح جامعه خواهند بود و روز به روز بر شمار مبتلایان افزوده خواهد شد.
عامل ایدز ، ویروس اچ-آی-وی است و ایدز به سندرم نقص ایمنی اكتسابی اشاره میكند. باید دانست كه هرفردآلوده به ویروس اچ-آی-وی ، الزاما مبتلا به ایدز نیست بلكه باید یكسری معیارهای شاخص ایدز رابروزدهد تابگوییم به ایدز مبتلا شده است . تنها نیمی از افراد آلوده به ویروس اچ-آی-وی ، درطی ۱۰ سال به سندرم ایدز مبتلا می شوند . این فاصله زمانی ازفردی به فرد دیگرمتفاوت است و به عوامل زیادی منجمله وضعیت سلامتی فردوعادات بهداشتی وی ارتباط دارد . امروزه به كمك بعضی ازداروها می توان این فاصله را طولانی تر كرد . آزمایشاتی كه بطور معمول برای تشخیص این عفونت بكار می رود ، براساس جستجوی آنتی بادی های ایجاد شده توسط بدن دربرابر ویروس اچ-آی-وی است . میزان این آنتی بادی ها دراكثر مردم درطی ۳ ماه پس از عفونت قابل شناسایی است. ( بطور متوسط حدود ۲۵ روز پس از تماس ) . اما در بعضی موارد ممكن است این زمان به ۶ ماه هم برسد . بنابراین درحال حاضر پیشنهاد می شود كه ۶ ماه پس از تماس احتمالی ، (تماس جنسی واژینال ، مقعدی یا دهانی بدون استفاده ازكاندوم ویا استفاده ازسوزن مشترك ) ، برای انجام آزمایش مراجعه كند . نكته بسیارمهمی كه نباید فراموش شود این است كه درطی این ۶ ماه نباید خود ودیگران را درمعرض ویروس اچ-آی-وی قرار دهید .

منظور از تماس جنسی سالم چیست ؟

منظور این است كه شما از آلودگی های منتقله از راه تماس جنسی ، نظیر ویروس اچ-آی-وی ، درامان هستید اگر و فقط اگر : الف - اگر اصولا تماس جنسی نداشته باشید . ب - اگر فقط بایك فرد تماس جنسی داشته باشید ، درحالی كه هیچ كدام ازشما آلوده به ویروس اچ-آی-وی نبوده وشریك جنسی دیگری نداشته باشد . پ - اگر بطور صحیح از كاندوم استفاده كنید .
انتقال این ویروس از طریق مایعات زیر به اثبات رسیده است :
الف - خون
ب - منی
پ - ترشحات واژن
ت - شیر مادر
ث - هرمایع دیگری درداخل بدن كه حاوی خون باشد
شایعترین راههای انتقال ویروس اچ-آی-وی درحال حاضر به قرار زیر است :
الف - مقاربت ( واژینال ، مقعدی و یا دهانی ) بافرد آلوده .
ب - استفاده از سوزن مشترك با فرد آلوده .
پ - ازمادر آلوده به جنین درداخل رحم ویا حین زایمان ویادرطی شیردهی .
علاوه بر آن ویروس می تواند از راه مصرف خون ویا فاكتورهای انعقادی آلوده هم منتقل شود .
آیا امكان انتقال از طریق مایعات بدن از قبیل آب دهان وجود دارد ؟ اگر چه مقدار كمی اچ-آی-وی در سایر مایعات بدن از قبیل آب دهان ، مدفوع، ادار و اشك مشاهده شده اما هنوز در این مورد كه اچ-آی-وی میتواند از طریق این مایعات منتقل شود اطمینان وجود ندارد و موردی مشاهده نشده است. هنوز پزشكان معتقدند كه امكان ابتلا به اچ-آی-وی و ایدز از طریق لمس كردن، استفادهء اشتراكی از وسایلی مانند فنجان و خودكار یا سرفه و عطسه وجود ندارد. اچ-آی-وی ویروسی نیست كه از طریق اماكن عمومی مثل مدرسه ، رستوران و … منتقل شود.چون ویروس ایدز نمی تواند بمدت طولانی در محیط خارج از بدن به حیاط خود ادامه دهد ، تماسهای عادی در محیط كار ، اجتماع و مدرسه باعث انتقال بیماری نمی شود ویروس ایدز به شدت به حرارت حساس است. شناخت راههای انتقال بیماری در پیشگیری از آلودگی بسیار موثر است .
ویروس مولد ایدز از چند راه عمده زیر ، از فرد آلوده به شخص سالم منتقل می شود:

سرایت از راه تماس جنسی

شایعترین راه سرایت آلودگی، تماس جنسی است . ویروس ممكن است از فرد آلوده به شریك جنسی اش منتقل بشود(مرد به مرد، مرد به زن و زن به مرد). سرایت از زن به زن هم امكان دارد آلودگی از راه تماس جنسی ۸۰ درصد كل موارد را شامل می شود كه بیشتر از ۷۰ درصد آن از راه تماس با جنس مخالف و ۱۰ درصد آن از طریق همجنس بازی است.وجود بیماریهای مقاربتی دیگر مانند سوزاك سیفلیس و همچنین زخمهای دستگاه تناسلی ، خطر آلودگی را چند برابر خواهد كرد. بنابر این توجه به این مهم و درمان فوری آنها باید مد نظر قرار گیرد . زنان، بیشتر در معرض خطر آلودگی بوسیله شریك جنسی خود قرار دارند ، زیرا احتمال انتقال از مرد به زن بیشتر از زن به مرد می باشد.

سرایت از راه خون و فراورده های خونی

ایدز ، از راه های زیر قابل سرایت نیست:
۱_تماس معمولی افراد در منزل یا اجتماع با بیمار
۲_دست دادن
۳_استفاده از وسایل غذا خوری مشترك :بشقاب، لیوان، قاشق و چنگال و…
۴_استفاده از استخر های عمومی و یا توالت عمومی
۴_بغل گرفتن و یا بوسیدن صورت
۵_عطسه و سرفه
۶_دستگیره در، گوشی تلفن و میله اتوبوس
۷_استفاده از البسه دست دوم
۸_آب و غذا
۹_تماس با اشك و عرق بیمار
۱۰_استفاده از وسیله نقلیه مشترك
۱۱_نیش حشرات
گروه های زیر بیشتر درمعرض خطر قرار دارند :
معتادین تزریقی كه از سرنگ و سوزن بطور مشترك استفاده می كنند كه این مسئله در زندانی ها بیشتر مشاهده می شود .
همسران افراد مبتلا.
شركای جنسی افراد مبتلا.
افرادی كه شركای جنسی متعدد دارند .
زنان فاسد و بدكار.
هم جنس بازان و یا زن و مردی كه تماسهای جنسی خارج از روابط زناشوئی دارند .
مبتلایان به هپاتیت(ورم كبد)یا مبتلایان به سل.
خالكوبی های دسته جمعی .
مبتلایان به بیماریهای آمیزشی و بخصوص افراد دارای زخمهای تناسلی .
ملوانان و رانندگان عبوری از مرزها.
فرزندان مادران آلوده .
جوانان
ایدز در شخص بالغ با وجود دست كم دو علامت اصلی ، همراه با حداقل یكی از نشانه های فرعی زیر مشخص می شود ، مشروط بر اینكه برای نارسایی ایمنی و نقص دستگاه دفاعی بدن علت مشخص از قبیل سرطان ، سوء تغذیه شدید و یا سایر علل شناخته شده وجود نداشته باشد.

علائم اصلی:

۱- كاهش وزن بیشتر از ۱۰ درصد
۲- اسهال مزمن بیشتر از یك ماه
۳- تبهای متناوب یا ثابت بیش از یك ماه

علائم فرعی:

۱_سرفه پایدار به مدت بیش از یك ماه
۲_عفونت پوستی منتشر همراه با خارش
۳_تبخالهای عود كننده
۴_برفك دهانی
۵_عفونت تبخالی مزمن پیشرونده و منتشر,بزرگ شدن عمومی غدد لنفی آلودگی به ویروس ایدز دلیل ابتلا به بیماری ایدز نیست،ولی سرانجام تقریباً بطور اجتناب ناپذیری به بیماری ایدز منتهی می شود. مقصود از آلودگی به ویروس ایدز این است كه ویروس وارد بدن انسان شده است ولی هنوز تغییراتی كه علائم بیماری را به بار می آورد ، ایجاد نكرده است.
منبع:http://www.academist.ir




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط