تأثیر نماز بر بیماری فشار خون

از جمله فواید و آثار پزشکی نماز، بر روح و جسم انسان، تأثیر نماز بر بیماری فشار خون است .
يکشنبه، 24 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأثیر نماز بر بیماری فشار خون

علم پزشکی جهان در رابطه با نقش نماز و سلامت معنوی؛ تاثیر دینداری و دعا در سلامت روحی، جسمی و روانی به درجاتی نایل شده است در این مقاله همراه راسخون باشید تا از تأثیر نماز بر بیماری فشار خون و تاثیرات شگفت انگیز اقامه نماز بهرمند شویم.

فشار خون چیست؟
فشار خون نیرویی است که خون فرد به دیواره رگ های خونی او وارد می کند.شایع ترین و خطرناک‌ترین علامت فشار خون بالا، « بی علامت» بودن این بیماری است. این بیماری می‌تواند سال‌های طولانی ‌و بدون « هیچ» علامتی به تدریج باعث صدمات جدی به ارگان‌های مختلف شود و متاسفانه زمانی علایم این صدمات ظاهر می‌شوند که برای اقدام مناسب دیر است. به همین دلیل این بیماری به نام ( قاتل خاموش) نامیده شده است.

افزایش فشار خون یکی از شایع ترین دلایل مراجعه به پزشک در سرتاسر دنیاست. به علت عوارض خطرناک و متعددی که این بیماری برای بسیاری از اعضای بدن از جمله قلب، مغز، کلیه و چشم و .. دارد، سعی و اهتمام فراوانی در دانش پزشکی برای پیشگیری و کنترل این بیماری وجود دارد.
 

تأثیر نماز بر بیماری فشار خون

در تمامی منابع معتبر علمی، برای پیشگیری از ابتلا به افزایش فشار خون و همچنین کنترل تعداد زیادی از بیماران که افزایش فشار خونی در حد خفیف یا متوسط دارند، رعایت برخی اصول و استفاده از درمان های غیر دارویی توصیه می شود. درمان های غیر دارویی ضمن آن که هزینه چندانی را بر بیمار تحمیل نمی کنند، در پایین آوردن فشار خون و ممانعت از بروز و پیشرفت آن مؤثرند.

آثار نماز در چهار درمان غیر دارویی فشار خون
چهار درمان اولیه و بسیار مهم غیر دارویی که در منابع جدید علمی برای کنترل فشار خون مورد توجه قرار می گیرند ، عبارتند از:
 

۱.آثار نماز در کاهش اضطراب و استرس

شخص نمازگزار با ایمان به قدرت لایتناهی پروردگاری که در مقابلش کرنش می‌کند، خود را در مقابل هر عاملی که قصد به خطر انداختن و ترساندن (و در نتیجه مضطرب ساختن) او را داشته باشد ایمن می‌یابد و ضمن تکرار باور اعتقادی خود طیّ نمازهای پنجگانه یومیه این ایمنی همه جانبه را به روان خود تلقین می‌کند و سرانجام آرامش عمیق را در وجود خود ملکه می‌سازد.

در راستای این موضوع تحقیقات علمی در برخی کشورهای مسلمان نشان می‌دهد که بیماران مضطربی که در کنار درمان‌های رایج ضد اضطراب، به خواندن نماز و قرآن و حتی احادیث نبوی مشغول شده‌اند از بهبودی بالاتری نسبت به سایرین برخوردار بوده‌اند.
 

۲.آثار نماز در کاهش یا عدم مصرف الکل

 نمازگزاران با تکرار دایم آیات هفتگانه سوره حمد(سبع المثانی) که "چون حلقه های به هم متصل، هر کدام راهگشای بعدی می باشد" پیوسته سرنوشت خود را مرور می کنند و در مسیر خودشناسی و خود باوری گام بر می دارند و با اعتقاد به "إیاک نعبد و إیاک نستعین" از هیچ کس و خیچ چیز، جز خدا برای التیام دردهای خویش یاری نمی جویند.

به قول اندیشمند شهید و استاد بزرگ مطهری (ره ): "راز این که اکثر جانی های دنیا معتاد به یک سلسله سرگرمی های خیلی شدید از قبیل مصرف تریاک، هروئین، مشروبات الکلی و قمار هستند، این است که می خواهند از خودشان فرار کنند.

مثل این که درونشان پر از مار و عقرب است و دایم او را می گزند و این اعتیاد ها مانند مرفینی است که به انسانی که از شدت درد می نالد تزریق می کنند تا درد را احساس نکند. این بدبختی بزرگی است که انسان نتواند خودش را آنچنان بسازد تا بتواند با خودش خلوت کند.

برعکس بیشتر اهل صلاح و تقوی و اخلاق (نمازگزاران) و آنهایی که ندای وجدانشان را همیشه می شنوند، معتاد به اینها نیستند و از هر چه که آنها را از خودشان منصرف می کند، فرارمی کنند. دلشان می خواهد، خودشان باشند و در خودشان فکر کنند، چون عالم درونشان از عالم بیرونشان واقعی تر و سالم تر است."
 

۳. آثار نماز در کاهش و کم کردن وزن

یکی دیگر از آثار نماز برای اکثر نمازگزاران این است که اهل روزه های واجب و مستحب می باشد، هر زمان که نماز گزار روزه دار برای یک مدت طولانی غذا نخورد به اصطلاح رژیم متناوب گرفته است این نوع رژیم، رژیمی عجیب و سخت نیست بلکه روشی سنتی است که میتواند برای لاغری بسیار کارساز باشد.

در حقیقت کسی هم که رژیم می گیرد به نوعی روزه است فقط چون آدابش را بلد نیست از فیض عبادت بی بهره می شود.از طرفی نمازگزار هر غذایی را نمی خورد.و اگر هم بخورد بخاطر عبادتش سعی می کند مراعات کند .کسی که پرخوری کند در شب، از فیض نماز شب و نماز صبح عقب می ماند.لذا کم بودن وزن برای اهل نماز امر طبیعی  و در کنار قدرت معنوی همراه نمازگزار می باشد.
 

۴. آثار نماز در منظم  بودن ورزش در شبانه روز

نمازگزار مسلمان در هر شبانه روز هفده رکعت نماز می خواند و هریک از اعمال قیام ،قعود و سجود و....را چندین بار تکرار می کند.این حرکات برای هر شخصی،در هر سن و سالی که باشد،مناسب است و بدون آن که فشار بیش از حدی را بر او وارد کند،تأثیر خوبی در انقباض و انبساط عضلات مفاصل و گردش خون او دارد.

حرکات نماز چنانکه امروزه ثابت گردیده،تکرار قیام و قعود در نماز بهترین وسیله ای است که سرعت گردش خون را افزایش داده و از این رو نماز را یکی از عوامل مؤثر در به کار انداختن دستگاه گوارش دانسته اند که راه اشتها و میل به غذا را نیز هموار می سازد و جالب این است که اوقات نماز و مواقع هضم غذا کاملاً مناسب و هماهنگ بوده و چنانکه ملاحظه می نماییم،در این امر حکمتی عجیب به کار رفته برده شده است.

طب جدید این موضوع را ثابت کرده که نماز بهترین وسیله ای است که از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کرده و در حفظ تعادل آن اثر بسزایی خواهد داشت.

آری طبق نظریه پزشکان چنانچه در ادای نماز مراقبت و محافظت به عمل آمده و حرکات موزون آن را به آرامی و طمأنینه که از شرایط صحت آن است،توأم باشد،ثابت و مسلم گردیده که از بسیاری از بیماری های ناشی از فشار خون جلوگیری خواهد کرد.....و این خود اثری آنی و فوری بر قلب گذاشته و از ضربان تند و سریع آن مانع خواهد شد.

مجله ریدرز دایچست می نویسد: بر اساس تحقیقات معلوم شده است، افرادی که به طور مرتب به عبادتگاه می روند،در برابر بسیاری از بیماریها نظیر:فشار خون،بیماری های قلبی،سل و....مصونیت دارند.


نتیجه:
 با توجه به نقش بسیار مهمی که نمازهای واجب یومیه، در ایمن کردن انسان در مقابل استرس ها و مشکلات گوناگون زندگی ایفا می کنند( از جمله تأثیر نماز بر اضطراب که در قسمت های بعدی مورد توجه قرار خواهد گرفت ) و نیز با توجه به الزامی که نماز به شخص نمازگزار مبنی بر عدم مصرف مشروبات الکلی می دهد، می توان این امر را قدم مؤثری در پیشگیری و کنترل فشار خون تلقی کرد.

از طرفی نماز با حرکات موزون و قیام و قعود و رکوع و سجود منظمی توأم است که قابل مقایسه با یک نرمش سبک روزانه مشابه آنچه که در درمان های غیر دارویی فشار خون توصیه می شود، می باشد. همچنین اگر به یاد آوریم که مسلمان نمازگزار، رو به قبله مکتبی نماز می خواند که خدای آن مکتب از پُرخوری و شکم پارگی بیزار است و مثلاً "عالمان فربه و چاق را دشمن می انگارد " متوجه خواهیم شد که هر چهار درمان غیر دارویی مذکور، برای کنترل و پیشگیری افزایش فشار خون، در ورای احکام نورانی نماز نهفته است.
 

منبع:

:http://www.sibtayn.com
https://www.azangoo.ir/blogs/

https://blog.karafsapp.com/diet/quick-slimming/fasting-diet/
* نویسنده بخشی از این مقاله: دکتر مجید ملک محمدی
*این مقاله در تاریخ 05/06/ 1401 بروزرسانی شده است


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.